23948sdkhjf

Borealis og Borouge: Ny, fiberarmert PP og ny kompounderingslinje i Monza

Borealis og Borouge skriver i en felles pressemelding at selskapene har samlet alle PP-blandinger med kort- og langfibrede glassfibertilsetninger i en helt ny produktfamilie kalt Fibremod. Samtidig har de startet en ny kompounderingslinje ved sitt anlegg i Monza i Italia.
De to selskapene lanserer nå i forkant av K-messen en ny produktfamilie, varemerket Fibremod. De fibertilsatte polypropylen(PP)-kvalitetene vil spesialtilpasses til forskjellige bruksområder der spesielt bilindustri og husholdningsapparater trekkes fram. Kanskje nok et bidrag til å redusere skillet mellom termoplast- og enkelte komposittløsninger? Samtidig med lanseringen av Fibremod, kunngjør Borealis altså oppstart av en ny kompounderingslinje for langfibrete kvaliteter i Monza, Italia.
Fibremod-kvalitetene av kort-(SGF) og langglassfiberarmerte (LGF) produkter vil samle alle selskapets glassfylte PP-kvaliteter av de tidligere varemerkene Xmod og Nepol under ett, felles navn. Denne for å effektivisere produktporteføljen av merkevarer og å bygge opp innovasjonsgraden for alle fremtidige, fiberbaserte materialer. Fibremod er nå navnet for bruk i så vel bilindustrien som for hvitevarer og apparater i hjemmet.
De tilpassede, glassfiberarmerte PP-løsninger skal i følge Borealis/Borouge være innovasjonsfremmende og gi enklere og mer miljøvennlig produksjoner takket være reduserte prosesseringstemperaturer og energibehov i forhold til alternative løsninger ved bruk av for eksempel polyamid (PA). Selskapene trekker fram at en stor produsent som Volkswagen har konvertert fra PA til SGF PP for sine luftinntaksmanifolder på 1,4 og 1,6 liters motorene og har samtidig oppnådd 15 prosent vektreduksjon, mindre støy, raskere og mer kostnadseffektiv produksjon.
Det er en linje for PP-LGF som nå åpner i Monza og en pultruderingsmetode som sikrer økt glassfiberinnhold og retningsstabilitet så vel i pellets som i ferdigvarer.
Linjen kan kjøre PP-materialer med glassfiberinnhold fra 20 til 60 prosent, og tilpasset nødvendig og høy stivhet og styrke også ved høye temperaturer. Selskapene trekker dessuten fram den gode energiabsorbsjonen og derformasjonen i bilprodukter ved kollisjoner i høy hastighet. Typiske PP LGF-egenskaper er forøvrig utmerket flytevne for å sikre glatt overflate og uniform krymp.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109