– Det vil være den første bro for biltrafikk i Sverige som er bygget helt og holdent av komposittmaterialer, også de bærende delene, forteller Per Hansson, brospesialist i det svenske Trafikverket, til avisen NyTeknik.
Broen vil bli produsert helt og holdent i komposittmaterialer. Byggingen går mye raskere enn for tradisjonelle brokonstruksjoner i stål og betong, men ifølge Trafikverket er konstruksjonen dyrere å fremstille i og med at komposittbroer og komponentene til slike fortsatt ikke er «lagervare». Noe dyrere materialer spares derimot raskt inn fordi en bro i kompositt krever mindre vedlikehold, har høyere styrke og forventet meget lang levetid.
Broen, som skal stå ferdig neste år, blir 23 meter lang og sju meter bred. Den skal fraktes prefabrikkert til stedet og heises på plass på brofestene. Selve monteringen går dermed svært raskt, noe som selvfølgelig gir mindre trafikkforstyrrelser enn ved langvarig bygging på stedet.
Nytt for myndighetenePer Hansson viser i intervjuet med Ny Teknikk til at det i andre land, bl.a. i England og Nederland, finnes komposittbroer for biltrafikk og som allerede har vært i bruk i mange år. Likevel savnes det en europeisk dimensjoneringsstandard. Derfor har Trafikverket deltatt i et FoU-prosjekt som har fått frem tekniske krav til hvordan komposittelementene til kjørebroer skal dimensjoneres. I dette prosjektet deltar bl.a. Chalmers og konsulentselskapet WSP.
Stå klar i 2016Målet er altså at den nye broen i Linghem skal tas i bruk for trafikk neste år. Innen da skal Trafikverket lage en innovasjonsbeskrivelse som utgangspunkt for anbudsgiving. Trafikverket ønsker å få fram underlag i samarbeide med tre eller fire forskjellige entreprenører. Deretter går myndighetene videre med den løsningen som virker som den beste. Se den svenske artikkelen her:
http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/anlaggningsbyggen/article3911569.ece