Hexagon Composites er allerede godt posisjonert i dette segmentet med produksjon av lagrinssylindre for personbiler og nyttekjøreteøyer, transport- og lagringstanker og ikke minst med store kontrakter med OEM’er, utbyggere av fyllestasjoner/infrastruktur samt kontakt og samarbeid med FoU-lab’er i Asia, Europa og Nord-Amerika.
– Hydrogen er et rent drivstoff som avgir null utslipp av klimagasser ved bruk. Etableringen av en egen forretningsenhet gjør vi for ytterligere å styrke vår organisatoriske evne til å lede utviklingen av en nisje i et veldig ekspansivt marked, kommenterer Jon Erik Engeset, konsernsjef i Hexagon Composites.
Biler basert på brenselsceller (FCV) er et alternativ til el-biler og mange OEM’er satser nå kraftig på nettopp denne driftsformen. Markedspotensialet for FCV-segmentet betegnes som stort.
Hexagon Composites, som er godt tilstede i markedet for kjøretøyer basert på naturgass (NGV), ser FCV som en naturlig utvidelse av markedet.
Hexagons produksjon av type 4-sylindre, dvs. selskapets teknologi for store lagertanker i kompositt, regnes å få stor etterspørselsvekst når antall biler drevet med brenselsceller trenger fyllestasjoner for hydrogen (HRS). Selskapets store, type 4-trykksylindre i kompositt regnes som sikre mot utmating og mer egnet for lagring av hydrogen enn alternative stålbeholdere.
Gassdistribusjon i store tankbiler står sentralt for å få fram gass overalt. Det som kalles
Hexagon Composites Mobile Pipeline-løsninger er sertifisert for hydrogendistribusjon på veiene. Type 4-tanker tillater mer gass transportert per trailer enn konkurrerende systemer.
Backup-strøm er også et voksende marked. Hydrogen brenselsceller er et effektivt og nytt valg for å sikre nødstrøm. Løsningen gir lave utslipp og er en pålitelig backup for mange bruksområder: telekommunikasjon, nødetater, helsevesen, avsidesliggende steder mm. Hexagon Composites tilbyr reservestrømløsninger med lette hydrogentanker som forbedrer systemytelsen og som selskapet hevder gir god payback.
Den nye forretningsenheten organiseres og rapporterer som et eget segment i forretningsenheten som i Hexagon-systemet kalles High-Pressure Cylinders business area. Enheten skal være operativ fra og med 1. kvartal 2016.
Rick Rashilla, som nå er Vice President i teamet som heter Global Hydrogen i Hexagon Lincoln, skal lede den nye enheten og rapporterer til sjefen i High-Pressure Cylinders business area.
Rashilla vil lede et sterkt team der fokus skal ligge på forskning, utvikling og markedsføring av Hexagon Ragascos eksisterende produkter og løsninger.
Gruppemedlemmene er plassert i USA, Tyskland, Østerrike og Norge og skal videreføre og utvikle gode relasjoner med ledende, internasjonale industriaktører.