23948sdkhjf

Nye Mercedes-Benz GLC F-CELL får Hexagon-tanker

Hexagon Composites meldte i en børsmelding 22. august at datterselskapet Hexagon Lincoln er valgt av Daimler AG til å levere komposittanker for komprimert hydrogengass (CHG) til neste generasjon av el.biler basert på brenselceller. Den nye Mercedes-Benz GLC F-CELL blir presentert i 2017.

For den nye Mercedes-modellen skal brukes den nye generasjon (Type 4) sylindre fra Hexagon Lincoln.
– Kontrakten er et resultatet av mange års forskning, utvikling og testing sammen med Daimlers heleide datterselskap, NuCellSys. Nevnte selskap er en av verdens fremste hva angår brenselscelle- og hydrogentanksystemer for kjøretøyer, sier Rick Rashilla, Vice President for hydrogenprodukter i Hexagon-konsernet
Brenselcelleteknologi er en integrert del av Daimlers satsing på forskjellige former for drift av biler.
– Den svært korte fyllingstiden for gass er én av de største aktiva i en brenselcellebil, forklarer professor Dr. Christian Mohrdieck, direktør for Fuel Cell hos Daimler AG.

Type 4 sylindre i kompositt har en fantastisk ytelse hva angår ekstreme trykk, temperatur og utmattingsmotstand. CHG blir lagret ved 700 bar/10000 psi, som er det optimale trykket for bruk av hydrogen i biler.
Mercedes GLC F-CELL vil få en rekkevidde per tank på omtrent 500 km og etterfylling gjøres på ca. tre minutter, omtrent det samme som en bil med konvensjonell forbrenningsmotor.

Produkter for hydrogen-drift er én av Hexagon Composites bidrag til det grønne skiftet. En bil med CHG-drift avgir ingen klimagasser under bruk. Fremtiden for brenselcellebiler regnes som betydelig, og den nye ordren gjør Hexagon Composites til en ledende leverandør i dette markedet. Gitt selskapets ledende posisjon på bruk av naturgass i kjøretøyer, er hydrogengass for brencelcelle-drift en naturlig utvidelse.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.128