For den nye Mercedes-modellen skal brukes den nye generasjon (Type 4) sylindre fra Hexagon Lincoln.
– Kontrakten er et resultatet av mange års forskning, utvikling og testing sammen med Daimlers heleide datterselskap, NuCellSys. Nevnte selskap er en av verdens fremste hva angår brenselscelle- og hydrogentanksystemer for kjøretøyer, sier Rick Rashilla, Vice President for hydrogenprodukter i Hexagon-konsernet
Brenselcelleteknologi er en integrert del av Daimlers satsing på forskjellige former for drift av biler.
– Den svært korte fyllingstiden for gass er én av de største aktiva i en brenselcellebil, forklarer professor Dr. Christian Mohrdieck, direktør for Fuel Cell hos Daimler AG.
Type 4 sylindre i kompositthar en fantastisk ytelse hva angår ekstreme trykk, temperatur og utmattingsmotstand. CHG blir lagret ved 700 bar/10000 psi, som er det optimale trykket for bruk av hydrogen i biler.
Mercedes GLC F-CELL vil få en rekkevidde per tank på omtrent 500 km og etterfylling gjøres på ca. tre minutter, omtrent det samme som en bil med konvensjonell forbrenningsmotor.
er én av Hexagon Composites bidrag til det grønne skiftet. En bil med CHG-drift avgir ingen klimagasser under bruk. Fremtiden for brenselcellebiler regnes som betydelig, og den nye ordren gjør Hexagon Composites til en ledende leverandør i dette markedet. Gitt selskapets ledende posisjon på bruk av naturgass i kjøretøyer, er hydrogengass for brencelcelle-drift en naturlig utvidelse.