Helelektrisk ferge under bygging hos Brødr. Aa

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

Fergeselskapet The Fjords og næringsminister Monica Mæland slapp nyheten 1. juni: Vision of the Fjords får et søsterskip som er litt lenger, men som kun skal ha elektrisk drift. Navnet blir tidsriktige «Future of the Fjords». Båten, som er påbegynt hos Brødrene Aa i Hyen, skal leveres i april 2018.


Det 42 meter lange, nye karbonfiberfartøyet for 400 passasjerer blir søsterskap til «Vision of the Fjords», som ble sjøsatt og tatt i bruk i fjor. Men i motsetning til forgjengeren, som er en diesel-elektrisk hybridferge, vil den nye båten kun ha elektrisk drift og være en meter eller to lengre.

Næringsminister Monica Mæland , presenterte nyheten om det nye karbonfiberfartøyet under en internasjonal pressekonferanse i regi av Bellona 1. juni. Pressekonferansen og etterfølgende sightseeing i Oslo-fjorden ble holdt om bord i «Vision of the Fjords» i forbindelse med messen Nor-Shipping.
Monica Mæland roste rederiet og verftet Brødr. Aa for viljen til å gå nye veier og sette innovasjon og miljø i høysetet. Hun kalte det et stort skritt fremover og unikt for fergekonsepter over hele verden.
Hun fortalte, som også Enova gjorde litt senere, at båten nyter godt av det nye programmet «Pilot E» et samarbeid mellom myndighetene, Enova, Forskningsrådet og Innovasjon Norge, som skal bidra til at nye, miljøvennlige løsninger ser dagens lys, løsninger som får ned utslipp av CO2 og NOx. Regjeringen har over statsbudsjettet bevilget 100 mill. kroner til programmet.

Rolf Sandvik , konsernsjef i The Fjords, kom inn på symbolikken og viktigheten av at båttrafikk i Nærøyfjorden bytter fra diesel til elektrisk kraft når de går inn i et farvann som står på UNESCOs verdensarvliste.
– Med den nye fergen tar vi skrittet fullt ut og vi oppfyller vår visjon om nullutslipp i en naturskjønn fjord, sa Rolf Sandvik.

Den nye DNV GL-klassede fergen vil bli drevet av to 300 kW elektriske motorer. Batteripakken gir tre ganger større kraftmengde enn på «Vision of the Fjords» og vil gjøre det mulig med en cruisefart på ca. 16 knop.
Det kom frem etter pressekonferansen at det nå arbeides med strømforsyningen, dvs. med infrastrukturen for lading, slik at den nye båten skal kunne gjøre rundt 700 turer årlig på ruten mellom Flåm og Gudvangen.

Tor Øyvin Aa , CEO hos Brødr. Aa, har mottatt mye ros og heder for de mer enn 50 karbonfiberfartøyene som er levert fra verftet. Men viraken har toppet seg med «Vision of the Fjords», som både ble «Årets skip 2016» og som mottok JEC Innovation Award under JEC-messen i Paris tidligere i år».
Viraken ser bare ut til å fortsette med den nye kontraheringen og ikke minst med at man nå lager et helelektrisk fartøy. «Alle» ville snakke med Tor Oyvin etter pressekonferansen på Nor-Shipping, og gjetordene om Brødr. Aas fartøyer i karbonfiberkompositt finnes nå i maritime magasiner og miljøer over hele verden. Det lover godt for ordrebøkene fremover!
Til Plastforum fortalte Tor Øyvin at skroget på det nye fartøyet vil være litt lengre enn på forgjengeren og at batteripakken ville gi tre ganger så mange kwh som på «Vision of the Fjords».
Han poengterte også en del andre forandringer, både hva gjelder litt større og mer effektive CPP-propeller. Skrogjusteringer skal gi mindre bølger enn fra «Vision of the Fjords».,

«Future of the Fjords» vil ha en prislapp på noe over 140 mill. kroner, mot ca. 90 mill. kroner for «Vision of the Fjords». I følge The Fjords er prisøkningen hovedsakelig knyttet til beslutningen om å satse kun på elektrisk drift for det nye fartøyet.
ENOVA og Pilot E-programmet har støttet det nye prosjektet med nesten 18 mill. kroner.

Det var Bellona som sto for pressekonferansen om bord i «Vision of the Fjords». Frederic Hauge sa i sitt innlegg at det var ganske nøyaktig 30 år siden Bellona hadde besluttet å kjøpe en elektrisk bil.
– Alle vet hvilken enorm utvikling det har vært på el.biler og på batteriene de siste årene. Nå er det ferger og båttrafikkens tur, mente Hauge, som gledet seg over «Future of the Fjords» som nå er under bygging i Hyen.
– Dette er bare begynnelsen på en ny æra, avsluttet Frederic Hauge.
Og mer om andre nyhetssaker på Nor-Shipping får dere snart i juni-utgaven av Plastforum!


Hold deg opdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Handelens Miljøfond starter opp 15. august

Modulbaserte brenselcelleløsninger for båter er prinsippgodkjent

Ny Europa-rekord for gjenvinning av PVC

Oppjustert krav til andel fornybar energi

Lanserer verktøy for samarbeid mellom næringer og studenter

Hemmeligheten bak kunstig intelligens

Nyhetsbrev

Lager 117 megawatt solkraft

Online Newspaper Archive

Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

Installerer unikt solcellesystem på busser

PILOT-E utlyser 100 millioner

Bygger stort visningssenter for havbruk

Ukens vits: Helgearbeid

Etablerer nytt robot-samarbeid i Skandinavia

Storordre til Hexagon Composites

Stadig flere solceller på norske hustak

Tre nye katapulter rettet mot havnæringene

Rolls-Royce kan kutte mange stillinger fredag

Full fres og heder for TOMRA

Utvikler ny batteriløsning

Nytt supermolekyl skal produseres på Herøya

SINTEF etablerer fond for nystartede bedrifter

VPI solgt til irsk selskap

Pipelife lanserer STORE, dobbeltveggede rør

Brødr. Aa vant Siva-prisen

Tester ut ny tidevannsteknologi

Oppdatert om rør-i-rør

Vellykket års og medlemsmøte i Norsk Komposittforbund

Ny toppsjef i Norner

Skal få plastdetaljer lettere ut av formverktøyet

Dette er Prosess 21

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.183