Helelektrisk ferge under bygging hos Brødr. Aa

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

Fergeselskapet The Fjords og næringsminister Monica Mæland slapp nyheten 1. juni: Vision of the Fjords får et søsterskip som er litt lenger, men som kun skal ha elektrisk drift. Navnet blir tidsriktige «Future of the Fjords». Båten, som er påbegynt hos Brødrene Aa i Hyen, skal leveres i april 2018.


Det 42 meter lange, nye karbonfiberfartøyet for 400 passasjerer blir søsterskap til «Vision of the Fjords», som ble sjøsatt og tatt i bruk i fjor. Men i motsetning til forgjengeren, som er en diesel-elektrisk hybridferge, vil den nye båten kun ha elektrisk drift og være en meter eller to lengre.

Næringsminister Monica Mæland , presenterte nyheten om det nye karbonfiberfartøyet under en internasjonal pressekonferanse i regi av Bellona 1. juni. Pressekonferansen og etterfølgende sightseeing i Oslo-fjorden ble holdt om bord i «Vision of the Fjords» i forbindelse med messen Nor-Shipping.
Monica Mæland roste rederiet og verftet Brødr. Aa for viljen til å gå nye veier og sette innovasjon og miljø i høysetet. Hun kalte det et stort skritt fremover og unikt for fergekonsepter over hele verden.
Hun fortalte, som også Enova gjorde litt senere, at båten nyter godt av det nye programmet «Pilot E» et samarbeid mellom myndighetene, Enova, Forskningsrådet og Innovasjon Norge, som skal bidra til at nye, miljøvennlige løsninger ser dagens lys, løsninger som får ned utslipp av CO2 og NOx. Regjeringen har over statsbudsjettet bevilget 100 mill. kroner til programmet.

Rolf Sandvik , konsernsjef i The Fjords, kom inn på symbolikken og viktigheten av at båttrafikk i Nærøyfjorden bytter fra diesel til elektrisk kraft når de går inn i et farvann som står på UNESCOs verdensarvliste.
– Med den nye fergen tar vi skrittet fullt ut og vi oppfyller vår visjon om nullutslipp i en naturskjønn fjord, sa Rolf Sandvik.

Den nye DNV GL-klassede fergen vil bli drevet av to 300 kW elektriske motorer. Batteripakken gir tre ganger større kraftmengde enn på «Vision of the Fjords» og vil gjøre det mulig med en cruisefart på ca. 16 knop.
Det kom frem etter pressekonferansen at det nå arbeides med strømforsyningen, dvs. med infrastrukturen for lading, slik at den nye båten skal kunne gjøre rundt 700 turer årlig på ruten mellom Flåm og Gudvangen.

Tor Øyvin Aa , CEO hos Brødr. Aa, har mottatt mye ros og heder for de mer enn 50 karbonfiberfartøyene som er levert fra verftet. Men viraken har toppet seg med «Vision of the Fjords», som både ble «Årets skip 2016» og som mottok JEC Innovation Award under JEC-messen i Paris tidligere i år».
Viraken ser bare ut til å fortsette med den nye kontraheringen og ikke minst med at man nå lager et helelektrisk fartøy. «Alle» ville snakke med Tor Oyvin etter pressekonferansen på Nor-Shipping, og gjetordene om Brødr. Aas fartøyer i karbonfiberkompositt finnes nå i maritime magasiner og miljøer over hele verden. Det lover godt for ordrebøkene fremover!
Til Plastforum fortalte Tor Øyvin at skroget på det nye fartøyet vil være litt lengre enn på forgjengeren og at batteripakken ville gi tre ganger så mange kwh som på «Vision of the Fjords».
Han poengterte også en del andre forandringer, både hva gjelder litt større og mer effektive CPP-propeller. Skrogjusteringer skal gi mindre bølger enn fra «Vision of the Fjords».,

«Future of the Fjords» vil ha en prislapp på noe over 140 mill. kroner, mot ca. 90 mill. kroner for «Vision of the Fjords». I følge The Fjords er prisøkningen hovedsakelig knyttet til beslutningen om å satse kun på elektrisk drift for det nye fartøyet.
ENOVA og Pilot E-programmet har støttet det nye prosjektet med nesten 18 mill. kroner.

Det var Bellona som sto for pressekonferansen om bord i «Vision of the Fjords». Frederic Hauge sa i sitt innlegg at det var ganske nøyaktig 30 år siden Bellona hadde besluttet å kjøpe en elektrisk bil.
– Alle vet hvilken enorm utvikling det har vært på el.biler og på batteriene de siste årene. Nå er det ferger og båttrafikkens tur, mente Hauge, som gledet seg over «Future of the Fjords» som nå er under bygging i Hyen.
– Dette er bare begynnelsen på en ny æra, avsluttet Frederic Hauge.
Og mer om andre nyhetssaker på Nor-Shipping får dere snart i juni-utgaven av Plastforum!


Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Imponerende investeringer hos Bergen Plastics

Bygger demobil med gjenvunnet husholdningsplast

Nexeo og Distrupol under samme paraply

Piratkopier kan gi store skader

De kan forårsake ødelagte maskiner som fører til produksjonsstans og dermed tap av penger. I verste fall kan de til og med føre til personskader. Det handler om falske produkter til for eksempel reservedeler til maskiner eller kulelagre. Problemet er kjent også i plastindustrien.

Fjerner plast fra sixpacken

Selges ikke Braskem likevel?

Nyhetsbrev

Vil bygge vindkraft-anlegg i USA

Online Newspaper Archive

Havbruksdagen åpnes av fiskeriministeren

Elektriske fly like om hjørnet?

RPC-konsernet vurderes solgt!

Økt anvendelse av elektrisitet - fører til redusert behov for energi

Økt anvendelse av elektrisitet og dermed mer effektiv utnyttelse av energi, vil bidra til at verdens energibehov kommer til å falle fra midten av 2030 tallet til tross for at stadig flere får tilgang til energi.

- Norge langt bak på bruk av roboter

Norge har med sine mange små og mellomstore virksomheter enda til gode å forstå hvor stor forskjell en liten robot kan gjøre, selv i en mindre produksjon. Derfor har Universal robots, den danske frontløper for samarbeidende roboter, ansatt Julius Skulstad.

Klimamålene blir ikke oppfylt

Over 3 000 bedrifter søkte SkatteFUNN

Ukens vits: Den uheldige trailersjåføren

Konferanse om fremtidens sirkulære emballasje

Avery Dennison inngår miljøsamarbeid med Plasticity

«Future of The Fjords» ble Årets skip

Passasjerskipet «Future of The Fjords,» bygget av Brødr. Aa for rederiet The Fjords, er kåret til Ship of the Year. Prisen ble delt ut i Hamburg av ambassadør Petter Ølberg under SMMs første dag.

Lanserer tekstilfasade

Norsk-tysk strømkabel kommer på plass

Brimer og ServiTech slår seg sammen

Kjøpet av Braskem ventes sluttført i oktober

Velox er kjøpt av IMCD

Ukens vits: Den filosofiske fiskerkona

Med nytt navn skal polymer-spesialist åpne flere markeder

Vurderer vindpark på Snorre og Gullfaks

ABB er med på «å forandre verden»

Bygger kompetansesenter for biokompositter

Ny storhandel kan være på gang…

Ukens vits: Gøy med muskler

Milliongave til frivillig innsats mot plastforsøpling

Bedrifter: Få råd og veiledning til innovasjonsprosjekter

Nordmenn frykter ikke robotene

Nytt biogranulat for sprøytestøping

Ukens vits: Hevnen er søt

«Speakers Corner» på NTNU i Gjøvik – bruk muligheten!

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

1.278