BB Green honoreres med pris i Nederland

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

BB Green, det helelektriske luftputefartøyet (ASV) til Effect Ships Int. har nettopp vært i Oslo og presentert seg i forbindelse med Nor-Shipping. På den kommende konferansen og messen the Electric & Hybrid Marine World Expo Conference 2017, som holdes 27.-29. juni i Amsterdam, vil båten bli tildelt prisen «the Electric and hybrid propulsion system of the year».


BB Green er verdens første fullelektriske luftputefartøy (ASV). Som beskrevet i forrige utgave av Plastforum og i nyhetsbrev har mange selskaper, så som DIAB og Jotun, vært viktige underleverandører og bidragsytere. Når det gjelder det elektriske luftputesystemet og fremdriften har Volvo Penta stått sentralt.

For fjerde gang vil æresbevisningene Electric & Hybrid Marine Awards bli utdelt. Et dommerpanel bestående av ledende, internasjonale marinejournalister, industrieksperter og akademikere, har nå sagt sitt og vil altså hylle BB Green i slutten av denne måneden.
Juryen er klar på at BB Greens fergekonsept, (allerede godkjent for å kunne ta opptil 99 passasjerer på strekninger i den svenske skjærgården) representerer fremtidens miljøvennlige transport: raske, elektrisk drevne, stille fartøyer med nullutslipp.
Og under presentasjonen i Oslo i forbindelse med Nor Shipping var daglig leder i Effect Ships International, Ulf Tudem, veldig optimistisk på mulighetene ikke bare i Sverige, men nevnte også spennende kontakter i Norge og Nederland. Nå blir det virak og god starthjelp i Nederland.

ASV-fartøyet i karbonfiber er presentert i Plastforum flere ganger, men som kort repetisjon nevner vi at båten veier rundt 25 tonn og løftes opp på en luftpute takket være et viftesystem. Dette reduserer friksjonen mot vannet med 40 prosent sammenlignet med et konvensjonelt fartøy. Båten bruker også omtrent 40 prosent mindre energi enn tilsvarende ordinære båter. BB Green markedsføres som verdens raskeste ASV og det første elektriske fartøyet i sitt slag som skal brukes som passasjerferge.

BB Green har en topphastighet på ca. 30 knop (56 km/h) og er med dagens batteristandard i stand til å holde denne hastigheten i 30 minutter. På sikt vil man bruke et Litium Tit.-batteri på 500 kW, som skal gjøre det mulig å kjøre båten 26 km mellom hver lading. Full lading i havn skal ta mindre enn 20 minutter.
Båt og batteri er ustyrt med moderne digitalt utstyr, der data overvåkes fra «skyen», noe som skal sikre optimalisert drift.

Volvo Penta står for fremdrift og luftputeteknologien for den fullelektriske drivlinjen på prototypefartøyet. Selskapet har levert de de kaller state-of-the-art pod fremdriftsteknologi og et ESV-systemet (Electronic Vessel Control). Hos Volvo Penta, som jo er store på fremdriftsmaskineri for båter, valideres nå kundefordelene for denne elektriske driftsteknologien opp mot eksisterende og fremtidige teknologier.
Selskapet forteller i en kommentar til utmerkelsen at de ønsker å være i front internasjonalt når det gjelder fredrift for internasjonal skips- og passasjertransport.


Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Nexeo og Distrupol under samme paraply

Piratkopier kan gi store skader

De kan forårsake ødelagte maskiner som fører til produksjonsstans og dermed tap av penger. I verste fall kan de til og med føre til personskader. Det handler om falske produkter til for eksempel reservedeler til maskiner eller kulelagre. Problemet er kjent også i plastindustrien.

Fjerner plast fra sixpacken

Selges ikke Braskem likevel?

Vil bygge vindkraft-anlegg i USA

Havbruksdagen åpnes av fiskeriministeren

Nyhetsbrev

Elektriske fly like om hjørnet?

Online Newspaper Archive

RPC-konsernet vurderes solgt!

Økt anvendelse av elektrisitet - fører til redusert behov for energi

Økt anvendelse av elektrisitet og dermed mer effektiv utnyttelse av energi, vil bidra til at verdens energibehov kommer til å falle fra midten av 2030 tallet til tross for at stadig flere får tilgang til energi.

- Norge langt bak på bruk av roboter

Norge har med sine mange små og mellomstore virksomheter enda til gode å forstå hvor stor forskjell en liten robot kan gjøre, selv i en mindre produksjon. Derfor har Universal robots, den danske frontløper for samarbeidende roboter, ansatt Julius Skulstad.

Klimamålene blir ikke oppfylt

Over 3 000 bedrifter søkte SkatteFUNN

Ukens vits: Den uheldige trailersjåføren

Konferanse om fremtidens sirkulære emballasje

Avery Dennison inngår miljøsamarbeid med Plasticity

«Future of The Fjords» ble Årets skip

Passasjerskipet «Future of The Fjords,» bygget av Brødr. Aa for rederiet The Fjords, er kåret til Ship of the Year. Prisen ble delt ut i Hamburg av ambassadør Petter Ølberg under SMMs første dag.

Lanserer tekstilfasade

Norsk-tysk strømkabel kommer på plass

Brimer og ServiTech slår seg sammen

Kjøpet av Braskem ventes sluttført i oktober

Velox er kjøpt av IMCD

Ukens vits: Den filosofiske fiskerkona

Nye sjøkabler i Oslofjorden

Flere besøkende på ONS

Med nytt navn skal polymer-spesialist åpne flere markeder

Vurderer vindpark på Snorre og Gullfaks

ABB er med på «å forandre verden»

Bygger kompetansesenter for biokompositter

Ny storhandel kan være på gang…

Ukens vits: Gøy med muskler

Milliongave til frivillig innsats mot plastforsøpling

Bedrifter: Få råd og veiledning til innovasjonsprosjekter

Nordmenn frykter ikke robotene

Nytt biogranulat for sprøytestøping

Ukens vits: Hevnen er søt

«Speakers Corner» på NTNU i Gjøvik – bruk muligheten!

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.203