BB Green honoreres med pris i Nederland

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

BB Green, det helelektriske luftputefartøyet (ASV) til Effect Ships Int. har nettopp vært i Oslo og presentert seg i forbindelse med Nor-Shipping. På den kommende konferansen og messen the Electric & Hybrid Marine World Expo Conference 2017, som holdes 27.-29. juni i Amsterdam, vil båten bli tildelt prisen «the Electric and hybrid propulsion system of the year».


BB Green er verdens første fullelektriske luftputefartøy (ASV). Som beskrevet i forrige utgave av Plastforum og i nyhetsbrev har mange selskaper, så som DIAB og Jotun, vært viktige underleverandører og bidragsytere. Når det gjelder det elektriske luftputesystemet og fremdriften har Volvo Penta stått sentralt.

For fjerde gang vil æresbevisningene Electric & Hybrid Marine Awards bli utdelt. Et dommerpanel bestående av ledende, internasjonale marinejournalister, industrieksperter og akademikere, har nå sagt sitt og vil altså hylle BB Green i slutten av denne måneden.
Juryen er klar på at BB Greens fergekonsept, (allerede godkjent for å kunne ta opptil 99 passasjerer på strekninger i den svenske skjærgården) representerer fremtidens miljøvennlige transport: raske, elektrisk drevne, stille fartøyer med nullutslipp.
Og under presentasjonen i Oslo i forbindelse med Nor Shipping var daglig leder i Effect Ships International, Ulf Tudem, veldig optimistisk på mulighetene ikke bare i Sverige, men nevnte også spennende kontakter i Norge og Nederland. Nå blir det virak og god starthjelp i Nederland.

ASV-fartøyet i karbonfiber er presentert i Plastforum flere ganger, men som kort repetisjon nevner vi at båten veier rundt 25 tonn og løftes opp på en luftpute takket være et viftesystem. Dette reduserer friksjonen mot vannet med 40 prosent sammenlignet med et konvensjonelt fartøy. Båten bruker også omtrent 40 prosent mindre energi enn tilsvarende ordinære båter. BB Green markedsføres som verdens raskeste ASV og det første elektriske fartøyet i sitt slag som skal brukes som passasjerferge.

BB Green har en topphastighet på ca. 30 knop (56 km/h) og er med dagens batteristandard i stand til å holde denne hastigheten i 30 minutter. På sikt vil man bruke et Litium Tit.-batteri på 500 kW, som skal gjøre det mulig å kjøre båten 26 km mellom hver lading. Full lading i havn skal ta mindre enn 20 minutter.
Båt og batteri er ustyrt med moderne digitalt utstyr, der data overvåkes fra «skyen», noe som skal sikre optimalisert drift.

Volvo Penta står for fremdrift og luftputeteknologien for den fullelektriske drivlinjen på prototypefartøyet. Selskapet har levert de de kaller state-of-the-art pod fremdriftsteknologi og et ESV-systemet (Electronic Vessel Control). Hos Volvo Penta, som jo er store på fremdriftsmaskineri for båter, valideres nå kundefordelene for denne elektriske driftsteknologien opp mot eksisterende og fremtidige teknologier.
Selskapet forteller i en kommentar til utmerkelsen at de ønsker å være i front internasjonalt når det gjelder fredrift for internasjonal skips- og passasjertransport.


Hold deg opdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Handelens Miljøfond starter opp 15. august

Etterlyser ny definisjon av bærekraft

Modulbaserte brenselcelleløsninger for båter er prinsippgodkjent

Ny Europa-rekord for gjenvinning av PVC

Oppjustert krav til andel fornybar energi

Lanserer verktøy for samarbeid mellom næringer og studenter

Nyhetsbrev

Hemmeligheten bak kunstig intelligens

Online Newspaper Archive

Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

Lager 117 megawatt solkraft

Installerer unikt solcellesystem på busser

PILOT-E utlyser 100 millioner

Bygger stort visningssenter for havbruk

Ukens vits: Helgearbeid

Etablerer nytt robot-samarbeid i Skandinavia

Storordre til Hexagon Composites

Stadig flere solceller på norske hustak

Tre nye katapulter rettet mot havnæringene

Rolls-Royce kan kutte mange stillinger fredag

Full fres og heder for TOMRA

Utvikler ny batteriløsning

Nytt supermolekyl skal produseres på Herøya

SINTEF etablerer fond for nystartede bedrifter

VPI solgt til irsk selskap

Pipelife lanserer STORE, dobbeltveggede rør

Tester ut ny tidevannsteknologi

Oppdatert om rør-i-rør

Vellykket års og medlemsmøte i Norsk Komposittforbund

Ny toppsjef i Norner

Skal få plastdetaljer lettere ut av formverktøyet

Dette er Prosess 21

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.177