23948sdkhjf

BB Green honoreres med pris i Nederland

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

BB Green, det helelektriske luftputefartøyet (ASV) til Effect Ships Int. har nettopp vært i Oslo og presentert seg i forbindelse med Nor-Shipping. På den kommende konferansen og messen the Electric & Hybrid Marine World Expo Conference 2017, som holdes 27.-29. juni i Amsterdam, vil båten bli tildelt prisen «the Electric and hybrid propulsion system of the year».


BB Green er verdens første fullelektriske luftputefartøy (ASV). Som beskrevet i forrige utgave av Plastforum og i nyhetsbrev har mange selskaper, så som DIAB og Jotun, vært viktige underleverandører og bidragsytere. Når det gjelder det elektriske luftputesystemet og fremdriften har Volvo Penta stått sentralt.

For fjerde gang vil æresbevisningene Electric & Hybrid Marine Awards bli utdelt. Et dommerpanel bestående av ledende, internasjonale marinejournalister, industrieksperter og akademikere, har nå sagt sitt og vil altså hylle BB Green i slutten av denne måneden.
Juryen er klar på at BB Greens fergekonsept, (allerede godkjent for å kunne ta opptil 99 passasjerer på strekninger i den svenske skjærgården) representerer fremtidens miljøvennlige transport: raske, elektrisk drevne, stille fartøyer med nullutslipp.
Og under presentasjonen i Oslo i forbindelse med Nor Shipping var daglig leder i Effect Ships International, Ulf Tudem, veldig optimistisk på mulighetene ikke bare i Sverige, men nevnte også spennende kontakter i Norge og Nederland. Nå blir det virak og god starthjelp i Nederland.

ASV-fartøyet i karbonfiber er presentert i Plastforum flere ganger, men som kort repetisjon nevner vi at båten veier rundt 25 tonn og løftes opp på en luftpute takket være et viftesystem. Dette reduserer friksjonen mot vannet med 40 prosent sammenlignet med et konvensjonelt fartøy. Båten bruker også omtrent 40 prosent mindre energi enn tilsvarende ordinære båter. BB Green markedsføres som verdens raskeste ASV og det første elektriske fartøyet i sitt slag som skal brukes som passasjerferge.

BB Green har en topphastighet på ca. 30 knop (56 km/h) og er med dagens batteristandard i stand til å holde denne hastigheten i 30 minutter. På sikt vil man bruke et Litium Tit.-batteri på 500 kW, som skal gjøre det mulig å kjøre båten 26 km mellom hver lading. Full lading i havn skal ta mindre enn 20 minutter.
Båt og batteri er ustyrt med moderne digitalt utstyr, der data overvåkes fra «skyen», noe som skal sikre optimalisert drift.

Volvo Penta står for fremdrift og luftputeteknologien for den fullelektriske drivlinjen på prototypefartøyet. Selskapet har levert de de kaller state-of-the-art pod fremdriftsteknologi og et ESV-systemet (Electronic Vessel Control). Hos Volvo Penta, som jo er store på fremdriftsmaskineri for båter, valideres nå kundefordelene for denne elektriske driftsteknologien opp mot eksisterende og fremtidige teknologier.
Selskapet forteller i en kommentar til utmerkelsen at de ønsker å være i front internasjonalt når det gjelder fredrift for internasjonal skips- og passasjertransport.
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fikk støtte til to nullutslippsprosjekter for maritim transport

Ap vil revurdere krav om lukkede anlegg

Polymerbelagte lagre for bilmotorer

Ukas vits: Med kona på julehandel

Nytt doktorgradsprogram i teknologi ved OsloMet

Kabel’n permitterer 26 ansatte

Nyhetsbrev

Skal lede fremtidens utslippsfrie transport og industri

Online Newspaper Archive

Selger Aerospace Industrial Maintenance Norway AS til Kongsberg Gruppen

Takk for oss – på papir

Plastforums desemberutgave 2018 ligger snart i postkassene rundt om i landet. Det blir for siste gang. Papirutgaven går inn. Fra nå av er det digital info som gjelder.

Norge skal være foregangsnasjon

Mottar spesialtillatelsen US DOT for gasstransport

To storleverandører fusjonerer

Første sprengladning på SalMars gigantanlegg

Lanxess øker satsningen på flammehemmere

Investeringene på vei opp

Satser i Sør-Afrika

Universal Robots feirer 10 år med coboter

Universal Robots feirer 10-årsjubileum for sitt salg av verdens første lønnsomme samarbeidende roboter - såkalte coboter. Siden starten har selskapet hatt størst global markedsandel av coboter.

Ukens vits: Forvekslede gaver

To interessenter er blitt til én

Nexans tilbyr tjeneste som reduserer risiko og tap

Ny måte å merke subsea-slanger på

BEWi med ny fabrikk i Danmark

To interessenter er blitt til én

Tenker stort i Trøndelag

To nye avslag fra Fiskeridirektoratet

Ny president i PlasticsEurope

Nå kan fiskekasser i EPS få konkurranse

Lansering av Bærekraftportal for norsk havbruk

Marine Harvest endrer navn

Fikk avslag på utviklingstillatelser

Ukens vits: Den effektive maleren

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Ukens vits: Byggefeil

Borealis firedobler gjenvinningsvolumene innen 2025

Niklas Berntsson ny CEO i Plastal Group

VELOX og Ashland med skandinavisk distribusjonssamarbeid

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kurstilbud hos RobotNorge

Månedens tilbud fra Inter-Supply AS

Emballasje for årets julegaver!

Pallevender for de tunge løft

Baca vindsperre

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Masterbatch med kort leveringstid fra Wilh. Willumsen

Hans Claussen AS har nettbutikk - se kompositthuset.no

Bredt sortiment av PEHD på lager i Norge

Høy temperatur spray kontaktlim for den marine industri

Redefinering av ekstrudersveis - FUSION 1

Polykarbonat plater

Topcoat og Gelcoat - i alle farger (fra 5 kg)

PERSPEX®- Akryl plater lagerføres av ePlast AS i Norge.

POM C Sort fullsortiment av plater på lager

Ampreg 30 - HMS vennlig epoxy fra GURIT

Vinn en ZEISS kikkert

PE IOOO - Materiale med allsidige egenskaper

Vit hva som skjer!

PE 500 et anvendelig materiale

PEEK bolt og plater på lager

ZEISS COMET: Fleksibel og transportabel 3D skanner.

Sandwichpaneler i PP og PEHD fra ePlast AS

Send til en kollega

0.314