23948sdkhjf

BB Green honoreres med pris i Nederland

BB Green, det helelektriske luftputefartøyet (ASV) til Effect Ships Int. har nettopp vært i Oslo og presentert seg i forbindelse med Nor-Shipping. På den kommende konferansen og messen the Electric & Hybrid Marine World Expo Conference 2017, som holdes 27.-29. juni i Amsterdam, vil båten bli tildelt prisen «the Electric and hybrid propulsion system of the year».

BB Green er verdens første fullelektriske luftputefartøy (ASV). Som beskrevet i forrige utgave av Plastforum og i nyhetsbrev har mange selskaper, så som DIAB og Jotun, vært viktige underleverandører og bidragsytere. Når det gjelder det elektriske luftputesystemet og fremdriften har Volvo Penta stått sentralt.

For fjerde gang vil æresbevisningene Electric & Hybrid Marine Awards bli utdelt. Et dommerpanel bestående av ledende, internasjonale marinejournalister, industrieksperter og akademikere, har nå sagt sitt og vil altså hylle BB Green i slutten av denne måneden.
Juryen er klar på at BB Greens fergekonsept, (allerede godkjent for å kunne ta opptil 99 passasjerer på strekninger i den svenske skjærgården) representerer fremtidens miljøvennlige transport: raske, elektrisk drevne, stille fartøyer med nullutslipp.
Og under presentasjonen i Oslo i forbindelse med Nor Shipping var daglig leder i Effect Ships International, Ulf Tudem, veldig optimistisk på mulighetene ikke bare i Sverige, men nevnte også spennende kontakter i Norge og Nederland. Nå blir det virak og god starthjelp i Nederland.

ASV-fartøyet i karbonfiber er presentert i Plastforum flere ganger, men som kort repetisjon nevner vi at båten veier rundt 25 tonn og løftes opp på en luftpute takket være et viftesystem. Dette reduserer friksjonen mot vannet med 40 prosent sammenlignet med et konvensjonelt fartøy. Båten bruker også omtrent 40 prosent mindre energi enn tilsvarende ordinære båter. BB Green markedsføres som verdens raskeste ASV og det første elektriske fartøyet i sitt slag som skal brukes som passasjerferge.

BB Green har en topphastighet på ca. 30 knop (56 km/h) og er med dagens batteristandard i stand til å holde denne hastigheten i 30 minutter. På sikt vil man bruke et Litium Tit.-batteri på 500 kW, som skal gjøre det mulig å kjøre båten 26 km mellom hver lading. Full lading i havn skal ta mindre enn 20 minutter.
Båt og batteri er ustyrt med moderne digitalt utstyr, der data overvåkes fra «skyen», noe som skal sikre optimalisert drift.

Volvo Penta står for fremdrift og luftputeteknologien for den fullelektriske drivlinjen på prototypefartøyet. Selskapet har levert de de kaller state-of-the-art pod fremdriftsteknologi og et ESV-systemet (Electronic Vessel Control). Hos Volvo Penta, som jo er store på fremdriftsmaskineri for båter, valideres nå kundefordelene for denne elektriske driftsteknologien opp mot eksisterende og fremtidige teknologier.
Selskapet forteller i en kommentar til utmerkelsen at de ønsker å være i front internasjonalt når det gjelder fredrift for internasjonal skips- og passasjertransport.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063