Bedrifter som tar på seg jobben med å rydde opp, sliter økonomisk, ifølge en artikkel på NRK.
Milliontap på båtvelferd
Ecofiber Recycling i Stavanger er et av få mottaksanlegg som ikke bare henter inn kasserte fritidsbåter, men også sanerer og gjenvinner dem. Daglig leder Odd Egil Kvelland forteller til NRK at selskapet gikk én million kroner i minus i fjor:
– Vi taper på hver eneste båt vi behandler. Slik kan det ikke fortsette.
Tilskuddsordningen for vrakpant gir anleggene 11 kroner per kilo båt, men satsen har stått stille siden 2017. Samtidig har driftskostnadene økt med rundt 35 prosent.
80.000 båter ryddet – men mange står igjen
Siden ordningen ble innført har over 80.000 båter blitt fjernet og gjenvunnet. Likevel anslås det at Norge har nær én million fritidsbåter, mange uten registrering. Miljøpartiet De Grønnes Rasmus Hansson kaller manglende småbåtregister «uansvarlig», og peker på faren for mikroplast og miljøgifter.
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) lover nå å øke satsen til 12,40 kroner per kilo, og innføre årlig prisjustering. Han mener ordningen er avgjørende for å hindre at båtvrak blir liggende igjen i naturen.
En kamp for å overleve
Ecofiber Recycling ønsker tiltakene velkommen, men Kvelland understreker at situasjonen fortsatt er kritisk:
– Vi håper dette er nok til å holde oss i live, men vi står fortsatt med kniven på strupen, sier Kvelland til NRK.