23948sdkhjf

Ungdomsbedrift har fått med seg Erik Thorstvedt for å løse snusforsøpling

Rinor Krasniqi er daglig leder i Ungdomsbedriften SnusVision UB på Dønski videregående.

Han forteller til Plastforum hvordan et smart grep skal gjøre det enklere og finne og plukke opp snusbokser som blir kastet i naturen.

For vi nordmenn er tross alt storsnusere; 15 prosent i alderen 16 til 79 snuser daglig.

– Snusbokser er utrolig vanskelige å se i naturen. Idéen vår er å løse problemet med å gjøre boksene mer synlige. Tanken er å lage en centimeter bred stripe midt på boksen i en knalloransje farge. Denne reflekterende linjen skal være lett å se om boksen blir kastet i naturen.

Mye av snusemballasjen havner i naturen, og den brungrønne fargen på lokket gjør det vanskelig å finne. Ungdomsbedriften Snusvision vil forbedre situasjonen.

Ungdomsbedriften SnusVision UB på Dønski videregående skole har er smart løsning for å bedre kunne finne snusbokser i naturen. Det var Budstikka som først omtalte saken.

Snusvision har de fått den tidligere fotballstjernen Erik Thorstvedt som mentor og miljøinfluenser.

– For å løse problemet må det gjøres noe med produktutformingen. Kanskje med en tydelig rød farefarge, som er lett å synes i naturen og rydde opp, opplyser ungdommene

Budstikka presiserer at det er Helsedirektoratet som er ansvarlig for utformingen på det patenterte lokket. Påvirkningen må derfor begynne både mot myndigheter, snusprodusenter og den vanlige mannen i gata. Thorstvedt sin rolle i dette blir å hjelpe guttene med forslag til industridesign og nettverksforbindelse videre.

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079