23948sdkhjf

Studenter bygger autonom båt for å bekjempe plastforurensning på havbunnen

Sju masterstudenter fra NTNU går nye veier i kampen mot plastforurensning.

For å håndtere den skjulte forurensningen på havbunnen, bygger de en selvstyrt katamaran med gjenbrukte materialer fra Brødrene Aa.

Med prosjektet Plan Seavil de vise hvordan gjenbruk av ressurser og avansert teknologi kan bidra til et renere hav.

– I dag er det mest fokus på å plukke plast fra elver, havoverflater og strender, men forsking viser at hele 70-90 prosent av plastavfallet havnr på havbunnen. Her frigjør det mikro- og nanoplast som kan skade både hav og mennesker, forklarer Magnus Weidemann.

Deltakerne i prosjekt Plan Sea på besøk hos Brødrene Aa i Hyen. Magnus Weidemann til venstre og Magnus Kjørseng til høgre.

Fra skisse til sjøsetting

Sammen med sine medstudenter på masterprogrammene «System- og produktdesign» og «Skipsdesign» ved NTNU i Ålesund, startet han høsten 2023 arbeidet med å planlegge fartøyet.

– Valget falt på å bygge en katamaran, designet for å gi stabilitet i sjøen. Den vil bli utstyrt med en ROV (fjernstyrt undervannsfartøy) som kan senkes og heves for å plukke plastavfall fra havbunnen ved hjelp av en kurv. Målet er å gjøre fartøyet så autonomt som mulig, styrt via kommunikasjon fra land eller en sentral, forklarer Weidemann.

Fikk invitasjon fra Brødrene Aa

Di første skissene tok utgangspunkt i å bygge båten i aluminium, men da en tidligere klassekamerat fra Brødrene Aa fekk nyss om prosjektet ble det endring i planene.

– Han mente kompositt ville være et bedre materiale for prosjektet vårt, forklarer medstudent Magnus Kjørseng.

Kompositt er vesentlig lettere enn både stål og aluminum, noe som forenkler både design og selve byggeprosessen.

– Det har vært en draumeopplevelse å kunne jobbe med kompositt i stedet for metall. Vi har ikke sveisekompetanse, men nå kan vi selv gjøre arbeidet med epoxy og lim. I tillegg har det stor påverkning på selve oppdriften og lastekapasiteten.

Praktisk erfaring fra industrien

For å lære mer om komposittmaterialet, besøkte studentene Brødrene Aas verft i Eikefjord og Hyen. Der fikk de opplæring i hvordan man håndterer og arbeider med kompositt - en erfaring som ifølge studentene har vært uvurderlig for prosjektet.

– Brødrene Aa har vært utrulig hjelpsomme. Gjennom sitt kvalitetsarbeid har de vist seg kunnskapsrike og da vi kom dit fikk vi full pakke med både omvisning og opplæring, forteller Weidmann.

Hos Brødrene Aa fikk studentene hentet ut komposittplater fra skroget til MS «Baronessen». Et fartøy som det siste året har vært inne på verftet for å forlenge både skrog og levetid.

– Det har gitt prosjektet vårt materialer av svært høy kvalitet, sier Weidemann.

Innovasjon til inspirasjon

Målet er å lansere en prototype av det autonome fartøyet før jul. Katamaranen vil då gå i pilot utanfor Mørekysten, et av de mest forurensede områdene i Norge.

– Vi ser på dette som et viktig bidrag til å håndtere plastproblemet i havet, spesielt med tanke på at mesteparten av avfallet ikke er det vi ser, men ligger skjult på bunnen.

Tett samarbeid med næringslivet

Prosjektet har fått stor støtte fra flere aktører i industrien, inkludert Kongsberg Maritime, Ocean Front og Kystdirektoratet.

– Vi har fått kjempepositive tilbakemeldinger fra bedrifter og selskap som engasjerer seg både gjennom materiell og kunnskapsdeling.

– Forurensning på havbunnen er et problem som tidligere har vært vanskelig å håndtere, grunnet dybden og de krevende forholdene nede i mørket. Gjennom dette prosjektet håper vi å inspirere andre til å ta tak i denne utfordringen, sier Kjærseng.

Kilde: Pressemelding fra Brødrene Aa

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078