23948sdkhjf

Onninen innfører returordning på plastsneller

Onninen jobber med bærekraft i flere ledd av sin virksomhet og iverksetter nå tiltak for å hjelpe kundene med å redusere sitt avfall. Nå kan kundene levere plastsneller kostnadsfritt i alle landets Onninen Express-butikker.

– Det er en kjent sak at plastsneller ofte ligger igjen på byggeplass fordi det er tungvint for elektrikere å kvitte seg med dem. Vi ønsker å bistå med effektivisering av våre kunders hverdag samtidig som de oppfyller økende krav til avfallshåndtering, sier Hans Joachim Motzfeldt, bærekraftsansvarlig i Kesko Norge, som eier Onninen.

Årlig sendes det omtrent 65.000 kabeltromler fra Onninens lagre på Berger og Langhus. Av disse er ca. 38.000 såkalte plastsneller. Man forventer at hver snelle kan gjenbrukes minst én gang.

Returordningen innføres i alle Onninen Express-butikker i Norge

Onninen sender sneller som fortsatt er i god stand tilbake til hovedlagrene på Berger eller Langhus. Dette sendes sammen med andre kundereturer slik at det ikke blir økt utslipp knyttet til returordningen. Onninen er også medlem av RENAS, og har et lovpålagt ansvar for å sørge for innsamling og miljøriktig behandling av kasserte elektroprodukter.

– Vi vil forsøke å gjenbruke så mange av plastsnellene som mulig. Fordelen med ombruk er at vi forlenger levetiden på trommelen. Det gir mindre avfall og reduserer behovet for produksjon av nye tromler over tid hvis vi lykkes godt med ordningen. Hvis plastsnellene er i for dårlig stand til å gjenbrukes, sikrer vi at de kildesorteres korrekt, sier Øyvind Berg, Logistikkdirektør i Onninen.

Målrettet plastreduksjon

Onninen har de siste årene satset på reduksjon av plast. Omsetningen har økt i denne perioden, mens plastreduksjonen knyttet til forbruk per varelinje har vært på nærmere ti tonn siden 2021.

– Det å redusere plast dreier seg om en helhetlig tilnærming til hvordan vi pakker, sender og oppbevarer våre varer. Det handler om riktig emballasje, tilpasset innpakning og grad av plast med resirkulert innhold og plast som kan gjenvinnes til ny plast, sier Motzfeldt.

Arbeidet til Onninen har gjort selskapet i stand til å gjennomføre Plastløftet 2 år på rad. Plastløftet er et initiativ i regi av Grønn Punkt Norge, hvor målet er å bidra til en mer sirkulær plastøkonomi ved å øke bruken av resirkulert plast og unngå unødvendig bruk av plast. Plastløftet skal også hjelpe norske bedrifter til å nå EUs nye mål for 2025/2030.

– Vi fortsetter vårt arbeid med å redusere bruken av plast som emballasjemateriale. I tillegg har vi ambisjoner om å øke innholdet av resirkulert plast i emballasjen i egne merkevarer, og her er vi godt på vei allerede. Spesielt ved våre Onninen Express-butikker skal innholdet av resirkulert plast økes fra 20 til 80 prosent i plastposene. Vi ser akkurat nå på muligheten for salg av ombruksnett til kundene i Expressene for å redusere bruken av plastposer, sier Motzfeldt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.347