Ny rapport viser at overgangen til emballasjeløsninger med bedre levetidsresultater i FMCG går for sakte
Rapporten, som nylig ble lansert på Rethinking Materials Innovation and Investment Summit i London, viser at papir og kartong er de foretrukne erstatningsmaterialene, etterfulgt av nye polymerer, bioplast og multimaterialer.
Til tross for forpliktelsen til å bevege seg bort fra plast, er tidsrammen for overgangen fortsatt betydelig, med 27% av emballasjeeksperter som forventer at dette skal skje innen 2027, 35% innen 2028 og 28% innen 2029. Litt under en tredjedel (30 %) beskrev overgangen til nye emballasjematerialer i virksomheten som for langsom, 58 % beskrev den som «moderat» og bare 11 % sa at den var rask. Avgjørende er at flertallet (87%) ønsker at overgangen til alternative materialer for å erstatte konvensjonell plast skal skje raskere.
For tiden er de viktigste hindringene for å bruke mer miljøvennlige alternativer de høyere kostnadene for alternativ emballasje, som ble sitert av 53% av respondentene, tilgjengeligheten av alternative materialer (50%) og sikring av funksjonalitet og produktbeskyttelse forblir den samme (46%).
Viktige drivere for raskere implementering og utvikling
På spørsmål om de viktigste driverne som vil hjelpe FMCG-sektoren med å fremskynde utvikling og implementering av nye materialer, viste undersøkelsen at 70 % av respondentene mente at mer ambisiøse resirkuleringsmål var nøkkelen, 62 % ønsket økt investering i nye materialer, og 54 % sa at større samarbeid for å akselerere FoU var nødvendig. Halvparten sa at en bransjeomfattende forpliktelse til å bevege seg bort fra konvensjonell plast var nødvendig, mens ytterligere 47% siterte strengere miljøregulering gjennom beskatning av materialer med dårlig miljøprestasjon var viktig.
Nye materialer og løsninger tilgjengelig og i markedet nå
Dr John Williams, Chief Technical Officer hos Aquapak, uttaler:
– Vår studie viser at FMCG-sektoren er svært oppmerksom på behovet for å bevege seg bort fra konvensjonell plast til mer miljøvennlige materialer som gir bedre end-of-life resultater, det være seg forbedret resirkulerbarhet eller biologisk nedbrytning for å gjøre livet enklere for sine kunder og andre interessenter.
– Det er utvilsomt en viss forvirring i markedet av antall "nye" materialer som alle har et visst potensial, men som altfor ofte overdriver egenskapene og tilgjengeligheten til materialet, noe som forårsaker forsinkelser i bruken av ekte løsninger ved å bruke verdifull tid i emballasjeutviklingsprosessen. Det er viktig at det oppstår en akselerasjon i bruken av materialer som er tilgjengelige i stor skala, tilbyr den nødvendige funksjonaliteten, kjører ned eksisterende konverteringslinjer og har en levedyktig løsning for forbrukeren. Disse løsningene er tilgjengelige nå og i markedet, men bare i lave tall.
Williams viser til deres forskning som tyder på at sektoren må være dristigere i sin satsing på nye emballasjematerialer. Mens 37 % sier at de er mer fokusert på å bytte til innovative, miljøvennlige materialer, utvikler en fjerdedel eksisterende materialer og 38 % legger like stor vekt på begge.
Nye materialer finnes allerede og kan lette overgangen fra plast til løsninger som er funksjonelle, gir produktbeskyttelsen som trengs, men ikke skader miljøet når de kommer til slutten av sin levetid.
Les hele rapporten HER.