23948sdkhjf

Diplom-Is høster internasjonal pris

BÆRELKAFTIG EMBALLASJE: Ny farge, fjerning av overflødig plast og designendring er noe av tiltakene som gjør at Diplom-Is nå høster internasjonal pris for sitt bærekraftsarbeid på merkevaren Royal.

Ifølge en pressemelding fra Diplom-Is, fikk de under den årlige konferansen til International Ice Cream Consortium (IICC) prisen for “best packaging solution”.

130 tonn plast ble mulig å resirkulere

Gjennom de siste årene har emballasjearbeidet på Royal virkelig høstet frukter. Tidligere var det ikke mulig å sortere og resirkulere de sorte Royal-boksene som vanlig plast. I 2021 tok selskapet grep, og sammen med emballasjeleverandør Berry Superfos utviklet de og tok i bruk en ny type emballasjefarge, “non carbon black”, som de første i verden. Fargeendringen var det som skulle til for at boksene kunne sorteres og resirkuleres. Resultatet var at rundt 130 tonn plast som før ikke kunne resirkuleres nå kunne det.

Designendring løste utfordringer

En ny designendring på Royal 0,9 l boksene i 2022 tok arbeidet et skritt videre. Utfordringen var at boksene ble sittende fast i hverandre. Ved å gjøre en liten endring av kanten, ble svinnet av bokser og dermed plast redusert med omlag 3 tonn. Året etter ble plastmengden på Royal 0,5l redusert med over 40 prosent og i 2024 ruller selskapet ut ny emballasje på all Royal småis. Frem til nå har Royal småis hatt en metallisert innside, som har gjort det utfordrende for avfallsanleggende å sortere riktig. Metalliseringen er nå fjernet og mengden plast redusert med 23 prosent.

Arbeidet har ikke gått upåaktet hen. Det førte Diplom-Is helt til topps under årets IICC-prisutdeling.

– Det er stort for en norsk iskremprodusent å vinne. Vi stiller mot store aktører verden over. Det er gøy og svært motiverende at vi kan være til inspirasjon for andre, både innenfor og utenfor landegrensen, fortsetter Kjekshus.

Positivt å dele erfaringer

ICC er en sammenslutning av uavhengige iskremprodusenter fra europa, midtøsten, Canada, mellomamerika og søramerika. Hvert år samles disse produsentene for å utveksle kunnskap og erfaringer.

– Gjennom å dele erfaringer, teknologiske fremskritt og markedstrender, skaper IICC en plattform som fremmer samarbeid og innovasjon i iskremindustrien. Vi får muligheten til å lære av hverandre, noe som bidrar til å heve bransjestandarden og øke kvaliteten på iskremprodukter verden over, sier Martin Kjekshus, adm.dir. i Diplom-Is.

I 2023 gikk Diplom-Is også av med seieren under Miljøfyrtårns prisutdeling, og ble Årets Mijløfyrtårn 2023, konsern- og store bedrifter.

Diplom-Is AS er et heleid datterselskap av TINE SA, og produserer og markedsfører iskrem og frosne desserter under merkevarene Diplom-Is, Royal og Dream. Diplom-Is selger om lag 30 millioner liter iskrem årlig og omsetter for over en milliard kroner. Selskapet har i gjennomsnitt 510 medarbeidere gjennom året.

Kilde: Pressemelding fra Diplom-IS.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062