Kunne spart 150 tonn med plast, men Carlsberg gjeninnfører plast på ølpakkene
ØL UTEN PLAST SELGER DÅRLIG: Bryggeriet Carlsberg gjør i Danmark som norske Ringnes gjorde i fjor. De dropper plastkuttet de satset på i 2018.
Det skriver godt.no.
Carlsberg dropper å lime ølboksene sammen i Danmark og går tilbake til å bruke plast i innpakningen.
Velger plast fremfor dårlig salg
I september i fjor skrev nettstedet godt.no om at Ringnes bare ni måneder etter sin tilsvarende satsing, droppet plastkuttet. Den nye løsningen «snap-packen» førte til dårlig salg.
I Norge var litt av utfordringen naturligvis at det ikke er lov til å informere om hvordan «snap-packen» funker. Det resulterte i at folk valgte andre produkter.
Beslutningen om å ikke investere i «snap-packen» i Norge ble tatt i 2019. Ringnes er eid av Carlsberg, og selger Carlsberg-produktene i Norge.
Nå har Carlsberg også valgt å trekke sin tilsvarende storsatsing som har vært på det danske markedet siden 2018.
I Danmark skulle prosjektet spare 150 tonn med plast i året.
Til tross for at «snap-packen» ikke har slått an i hverken Norge eller Danmark, skal løsningen ha vist seg å være en suksess i England, ifølge Finans.dk.
I Norge fikk Ringnes kritikk fra Naturvernforbundet da «snap-packen» emballasjen ble kuttet i fjor.
– Jeg kan forstå at det kan være vanskelig for én aktør i bransjen å konkurrere med alle de andre, men Ringnes burde fortsette å eksperimentere for å kutte plasten fra produktene sine, istedenfor å gå rett tilbake til engangsplasten, sa Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet, til Godt.no i fjor.
– Plasten er ikke der av holdbarhetsårsaker. Ølen klarer seg helt fint uten den plasten, det er ikke en agurk det er snakk om, hevder Gulowsen.
Kilde: Artikkel på godt.no