23948sdkhjf

Gangstø Transport med plastavfall i lasten og 30 år i miljøets tjeneste

Helt siden 1990 har Gangstø Transport jobbet med plast. I 1999 investerte selskapet i sin første avfallspresse. I dag er selskapet en stor transportør av avfallsplast og bearbeiding av plasten før den sendes til gjenvinning.

PLAST OG TRANSPORT: - Ja, jeg føler at vi gjør et bidrag for miljøet, sier daglig leder i Gangstø Transport, Kjell Gangstø.

I 32 år har bedriften sørget for å hente avfallsplast på Vestlandet. Siden midt på 1990-tallet overtok Gangstø også transporten av plasten til gjenvinning i Sverige med egne biler. Og i 1999 investerte bedriften i sin første avfallspresse.

Mye plast

Siden den gang er det blitt atskillelige tonn med plastavfall – spesielt storsekker og landbruksplast – som har funnet veien til deres lokasjon i Vikebygd.

Flere av Gangstø Transports biler transporterer plast. FOTO: GANGSTØ TRANSPORT

- Hvert år henter vi og presser 1500 tonn landbruksplast og 1500 tonn storsekker. Vi har om lag 25 prosent av markedet for storsekker, sier Kjell Gangstø.

Selskapet har tre egne biler som henter plast primært på Vestlandet. Resten av flåten går i annen godstransport, men disse bilene blir også brukt på det som kalles returlogistikk.

Mye av godset disse bilene frakter er kasserte dekk, og avfall fra husholdning, næring og industri. Så det er jo mye felles med plastavfallet som transporteres. Men ikke tømmerbilene, da.

Når plasten skal videre fra deres eget anlegg i Vindafjord kommune, brukes også egne biler til å frakte til gjenvinning i Norge.

Mye av plasten går også til andre gjenvinningsanlegg – spesielt i Øst-Europa, men da er det produsentene selv som henter med egne biler. 95 prosent av den bearbeide plasten ved Gangstøs anlegg i Vikebygd blir eksportert ut av Norge.

Plasten ankommer Gangstø Transports anlegg i Vikebygd, der den blir bearbeidet før den går videre til gjenvinning. FOTO: GANGSTØ TRANSPORT

Gangstøs egne bilpark består av fire tømmervogntog, to flisvogntog, tre kontainerbiler med kran (som er stasjonert på anlegget i Vikebygd), tre krokbiler og 1 walkingfloor-semi.

Etablert i 1989

Gangstø Transport ble etablert i 1989 – opprinnelig som et tømmertransport-selskap. Men allerede året etter – i 1990 – ble det inngått et samarbeidet med det lokale returselskapet om å frakte plast. Ifølge Kjell Gangstø var dette lenge før Grønt Punkt Norge kom på banen.

Plasten hentes ute hos bøndene og kjøres til selskapets anlegg. FOTO: GANGSTØ PLAST

- I starten gikk dette ut på at vi samlet inn landbruksplast fra bøndene og transporterte det til lager hos renovasjonsselskapet. Når det var store nok mengder inne, ble det lastet på eksterne flisbiler som transporterte det til Sverige for gjenvinning, forklarer Gangstø.

Etter om lag tre år med denne ordningen overtok så Gangstø Tranbsport alt ansvaret selv, og begynte selv å transportere det til Sverige, og nedslagsfeltet økte til store deler av Sør-Norge.

Etter hvert ble det større krav til kvalitet og pakking av landbruksplasten som resulterte i at selskapet investerte i sin første avfallspresse i 1999, og kjørte all landbruksplasten inn på eget anlegg for sortering og pakking.

Også fra fiskeri og havbruk

- Dette åpnet for at vi også kunne ta imot andre typer plast fra ulike deler av næringslivet, blant fra fiskeri og havbruk, som for eksempel tauverk, fortsetter han.

I tillegg driver også selskapet med innsamling av dekk i Rogaland.

Gangstø Transport har en stor bilpark der bilene brukes til ulike ting, blant annet til tømmer og til plast. FOTO: GANGSTØ TRANSPORT

Til sammen henter Gangstø Transport landbruksplast fra bønder i 35 til 40 kommuner på Vestlandet. Hele 99 prosent av det de samler inn går til gjenvinning i Asia og i Europa.

- Jeg føler at vi gjør en samfunnsnyttig jobb for miljøet, sier den daglige lederen. Gangstø Transport har 13 ansatte og omsetter for om lag 36 millioner kroner.

Kilde: PlastForum

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094