23948sdkhjf

TESS på vei mot dobling

I fjor omsatte konsernet TESS for 3,4 milliarder, en økning på 100 millioner fra 2020. Dette gir en vekst på 300 millioner i pandemiårene 2020 - 2021.

2021 ble nok et godt år for TESS. I løpet av pandemien har slangebedriften gått sine egne veier i en tid hvor det ble en kamp for tilværelsen for mange bedrifter.

– TESS har stått i frontlinjen for kundene og benyttet tidligere erfaringer og kompetanse som konkurransefortrinn i en tøff tid, sier adm. dir. Erik Jølberg, som også er meget stolt over at de greide 100.000 arbeidsdager uten Covid-smitte blant ansatte på hovedkontoret i Lier vedDrammen.

Offensive der andre er defensive

Når andre reduserte varelagrene økte TESS sin varebeholdning betydelig i påvente av oppgangstiden og vareknappheten som ble forutsett av bedriften.

Med en omsetningsøkning på 100 millioner og en solid bunnlinje i et krevende år, viser det at verdifull erfaring, kreativ tenking og hardt arbeid gir god avkastning. De internasjonale avdelingene i TESS med om lag 100 ansatte kan også vise til godt salg og sterk vekst.

FORNØYD: TESS-gründer Eril Jølberg kan smile over den positive økonomiske utviklingen selskapet har hatt de senere årene. FOTO: MORTEN DAHL

– Vi har gjort en rekke strategiske oppkjøp av firmaer de siste årene, basert på faglig styrke og geografisk nedslagsfelt. I 2021 ble blant andre Hydraspec et TESS-firma, og flere oppkjøp er planlagt i løpet av 2022, sier Jølberg som startet året med å kjøpe et landbruksrelatert firma i Danmark som tilfører kunnskap til Norge.

Oppkjøpene har blitt en suksessformel for å trekke synergier som gjør TESS til en stadig større aktør og totalleverandør av slanger, sveis, hydraulikk, smart engineering, tjenester og service for næringslivet.

Doble-doble på tre år

Vekstplanen innebærer en 30 prosent årlig økning som totalt dobler omsetningen innen utgangen av 2024, og 10 milliarder i totalomsetning inkludert oppkjøpte selskaper og utenlandsetableringer er i sikte.

– Vårt mål er at alle ansatte kollektivt skal bidra til økt salg og trekke synergier på tvers av kundegrupper og regioner. Konkrete salgsfremmende tiltak er iverksatt i alle segmenter, samt hos kundesenter, kommunikasjon og i markedsføring, forteller Jølberg.

Konkrete mål

Markedet har vært i en global endringsprosess hvor forventningene til utviklende digitale løsninger og bærekraftig produksjon har blitt en forutsetning for kundene. Dette innebærer å minske ressursbruk, miljøødeleggelse og klimautslipp når en produserer en vare. På sikt vil dette føre til økonomisk vekst, begrensede klimaendringer og økt livskvalitet.

– Derfor ser vi i TESS lyst på fremtiden. Vi har ressurssterke og dyktige medarbeidere jeg er stolt av, og sammen skal vi fortsette veksten fremover, avslutter Jølberg.

Omsetning 2019 – 2021:

2021

2020

2019

Omsetning:

3,4 milliarder

3.3 milliarder

3,1 milliarder

Driftsresultat:

290 millioner

285 millioner

195 millioner

Årsresultat:

195 millioner

175 millioner

127 millioner

 

Kilde: TESS

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Amerikanske forskere kritisk til kjemisk gjenvinning av plast
Resqunit får nye eiere
Röchling utvider tilbudet av bioplast
Reddet tre Svalbardrein fra å sulte ihjel i plastgarn
Norsk Industris konjunkturrapport for 2023: Rekorder og usikkerhet
Hallingplast satser på solceller
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Maskinregisteret
Tungt

Send til en kollega

0.329