23948sdkhjf

TESS på vei mot dobling

I fjor omsatte konsernet TESS for 3,4 milliarder, en økning på 100 millioner fra 2020. Dette gir en vekst på 300 millioner i pandemiårene 2020 - 2021.

2021 ble nok et godt år for TESS. I løpet av pandemien har slangebedriften gått sine egne veier i en tid hvor det ble en kamp for tilværelsen for mange bedrifter.

– TESS har stått i frontlinjen for kundene og benyttet tidligere erfaringer og kompetanse som konkurransefortrinn i en tøff tid, sier adm. dir. Erik Jølberg, som også er meget stolt over at de greide 100.000 arbeidsdager uten Covid-smitte blant ansatte på hovedkontoret i Lier vedDrammen.

Offensive der andre er defensive

Når andre reduserte varelagrene økte TESS sin varebeholdning betydelig i påvente av oppgangstiden og vareknappheten som ble forutsett av bedriften.

Med en omsetningsøkning på 100 millioner og en solid bunnlinje i et krevende år, viser det at verdifull erfaring, kreativ tenking og hardt arbeid gir god avkastning. De internasjonale avdelingene i TESS med om lag 100 ansatte kan også vise til godt salg og sterk vekst.

FORNØYD: TESS-gründer Eril Jølberg kan smile over den positive økonomiske utviklingen selskapet har hatt de senere årene. FOTO: MORTEN DAHL

– Vi har gjort en rekke strategiske oppkjøp av firmaer de siste årene, basert på faglig styrke og geografisk nedslagsfelt. I 2021 ble blant andre Hydraspec et TESS-firma, og flere oppkjøp er planlagt i løpet av 2022, sier Jølberg som startet året med å kjøpe et landbruksrelatert firma i Danmark som tilfører kunnskap til Norge.

Oppkjøpene har blitt en suksessformel for å trekke synergier som gjør TESS til en stadig større aktør og totalleverandør av slanger, sveis, hydraulikk, smart engineering, tjenester og service for næringslivet.

Doble-doble på tre år

Vekstplanen innebærer en 30 prosent årlig økning som totalt dobler omsetningen innen utgangen av 2024, og 10 milliarder i totalomsetning inkludert oppkjøpte selskaper og utenlandsetableringer er i sikte.

– Vårt mål er at alle ansatte kollektivt skal bidra til økt salg og trekke synergier på tvers av kundegrupper og regioner. Konkrete salgsfremmende tiltak er iverksatt i alle segmenter, samt hos kundesenter, kommunikasjon og i markedsføring, forteller Jølberg.

Konkrete mål

Markedet har vært i en global endringsprosess hvor forventningene til utviklende digitale løsninger og bærekraftig produksjon har blitt en forutsetning for kundene. Dette innebærer å minske ressursbruk, miljøødeleggelse og klimautslipp når en produserer en vare. På sikt vil dette føre til økonomisk vekst, begrensede klimaendringer og økt livskvalitet.

– Derfor ser vi i TESS lyst på fremtiden. Vi har ressurssterke og dyktige medarbeidere jeg er stolt av, og sammen skal vi fortsette veksten fremover, avslutter Jølberg.

Omsetning 2019 – 2021:

2021

2020

2019

Omsetning:

3,4 milliarder

3.3 milliarder

3,1 milliarder

Driftsresultat:

290 millioner

285 millioner

195 millioner

Årsresultat:

195 millioner

175 millioner

127 millioner

 

Kilde: TESS

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079