23948sdkhjf

Dansk AM Hub kartlegger 3D-print på tvers av hele Norden

Danske AM Hub har avsluttet en kartlegging av additive manufacturing (AM) og industrielt 3D-print på tvers av de nordiske landene.

Den nordiske analysen viser at Danmark har den største andelen av kommersielle virksomheter som 3D-printer sammenlignet med Sverige og Norge.

De norske 3D-print-aktørene har den relativt største andelen av virksomheter, som printer for interne behov, mens Sverige har et sterkt fundament av forsknings- og utdanningsinstitusjoner.

Ulikhetene

På materialesiden har Danmark færrest virksomheter, som 3D-printer i metall med kun 15 prosent. Både Sverige og Norge har en andel på 25 prosent av de spurte virksomhetene.

- Den nordiske analysen er den første i sitt slag i denne størrelsesorden, hvor vi kvantitativt sammenligner Danmark, Norge og Sverige på en rekke parametre. Resultatene vil gi oss en verdifull base for framtidige analyser samt gi et interessant bilde for det nåværende stadiet av AM i Norden. Det er vårt håp at analysen kan føre til enda mer samarbeid på tvers av landegrensene, og vi kan utnytte hverandres spisskompetanse og dermed bruke teknologien på den mest optimale og bærekraftige måten, sier direktør i Dansk AM Hub, Frank Rosengreen Lorenzen, i en pressemelding.

Spørreskjemaet er sendt ut til mer enn 150 organisasjoner, der størsteparten (108) har besvart spørsmålene. Frank Rosengreen Lorenzen understreker likevel at analysen skal forstås som indikativ, da kartleggingen ikke omfatter alle organisasjoner som beskjeftiger seg med 3D-print – men kan gi en indikasjon av AM på tvers i Norden.

KARTLEGGING: 3D-printingen i Norge, Sverige og Danmark er kartlagt. FOTO: DANSKE AM HUB

Resultatene viser at:

  • På tvers i Norden er den primære aktiviteten for AM-organisasjoner å printe for interne behov eller for kunder (26 prosent). 25 prosent av de spurte beskjeftiger seg primært med å rådgi eller tilby service i forbindelse med 3D-print. På et nasjonalt nivå stikker Norge seg ut, da 39 prosent av de spurte primære aktivitet er print for interne behov eller kunder.
  • Av de 108 organisasjonene er 76 prosent av kommersiell karakter, hvorav 24 prosent er ikke-kommersielle. Danmark har den største graden av kommersielle aktører med hele 89 prosent, mens Sverige har den minste med 64 prosent. Mange av de ikke-kommersielle aktørene består av forskningsinstitutter, som er av offentlig karakter.
  • Den primære service tilbudet av de deltakende organisasjoner er produksjon av produkter og komponenter med 3D-print (68 prosent). Deretter utgjør produktutvikling 54 prosent og rådgivning 54 prosent. Det er likevel her en forskjell på et nasjonalt plan: Danmark har en høyere grad av service innen rådgivning og salg av hardvare, Sverige har større vekt på utvikling og utdanning samt produktutvikling, mens Norge har produktutvikling og rådgivning.
  • Til slutt er polymer det fortrukne materialvalget innen 3D-print på tvers av Norden. Det utgjør 34 prosent. Deretter kommer metall (25 prosent) og kompositt (18 prosent). Også her er der forskjeller på nasjonalt plan. Danmark har færrest organisasjoner, som printer i metall (15 prosent). Både i Sverige og Norge printer 25 prosent av de spurte i metall.

Kartleggingen er utarbeidet sammen med svenske Alfred Nobel Science Park og norske Mechatronics Innovation Lab for å belyse det nåværende stadiet for teknologien i Norden.

Håpet er at den samtidig vil gjøre de skandinaviske AM-aktørene i stand til å samarbeide ytterligere på tvers av landegrenser og ekspertiseområder.

 

Kilde: Plastforum.dk

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078