23948sdkhjf

Biobe hjalp Bane NOR å få det «grønne skiftet» på skinner

Brukte deler fra skinnegangen på Bergensbanen har blitt brukt om igjen på Sørlandsbanen. Og det skjer med hjelp av Fredrikstad-bedriften Biobe. Hos bedriften på Lisleby har nemlig det brukte plastmaterialet blitt malt opp, kontrollert og fornyet – og deretter brukt på ny.

Biobe har en sentral rolle når Bane NOR gjennomfører det grønne skiftet.

- Vi har deltatt i et tre-årig forskningsprosjekt som har vært støttet av Innovasjon Norge, forteller daglig leder Eirik Bjørnsen ved den tradisjonsrike plastbedriften på Lisleby. Han har vært ansvarlig for prosjektet sammen med produksjonssjef Olav Larsen.

Festeanordning

Det er isolatorer fra skinnegangen som har blitt samlet inn, bearbeidet og resirkulert til ny bruk. Isolatorene av plast brukes som en festeanordning mellom skinner og sviller. Med tøff bruk gjennom mange år og utsatt for sol og vind, har disse plastdelene en begrenset levetid.

- For Bane Nor har det vært viktig å redusere CO2-avtrykket når det er behov for nye isolatorer rundt om på de ulike jernbanestrekningene, fortsetter Bjørnsen.

På Lisleby skjer resirkuleringen ved at de gamle isolatorene males opp og smeltes. Denne massen tilsettes så i en viss prosentandel i materialet som brukes for å lage nye isolatorer. Fredrikstad-bedriften lever under harde kvalitetskrav og det er slett ikke noe B-vare som går ut igjen til Bane NOR.

- Plastmaterialet dras og strekkes og måles nøye for å tilfredsstille den kvaliteten som kreves. CO2-besparelsen gjennom denne prosessen ligger på 60-70 prosent i forhold, fortsetter Bjørnsen.

Siden dette forskningsprosjektet startet i 2020, har Fredrikstad-bedriften mottatt 30-40 tonn plastdeler i året som har gjennomgått resirkuleringsprosessen.

- Slike isolatorer er en komponent som brukes i stor skala i jernbaneinfrastrukturen, sier Jan-Petter Nilsen fra logistikk i drift og teknologi i Bane NOR.

MASKIN: Produksjonssjef Olav Larsen ved en av maskinene. FOTO: BIOBE

Testet på Sørlandet

I oktober 2020 startet testingen av de resirkulerte isolatorene på en strekning på Sørlandsbanen. Bane NOR var særlig interessert i å finne ut om isolatorene tålte både montering og installering i jernbanesporet med de verktøyene som er i daglig bruk. Samtidig var det selvfølgelig viktig å undersøke om de resirkulerte delene tålte belastningen av vanlig jernbanetrafikk.

Rent konkret skjedde testingen på en strekning på bare 15 meter. Her ble det satt ut 60 resirkulerte isolatorer på 15 sviller og et kontrollfelt på tre meter i hver ende med nye isolatorer. I juni i år ble det gjennomført en teknisk kontroll av dette feltet og resultatet var positivt.

- Vi er optimistiske og har tro på at svært mange isolatorer som tas ut av bruk i tiden fremover kan sendes tilbake til leverandør for å bli til nye funksjonelle isolatorer. Målet er at vi i fremtiden får en modell hvor vi returnerer like mange isolatorer som vi bestiller – altså en returordning en mot en, sier Alf Helge Løhren fra teknisk avdeling i Bane Nor.

- Isolatorene var bare starten på testprosjektet, og blir dette vellykket vil vi se på muligheten for å utvide arbeidet til å omfatte også andre typer materiell som brukes i jernbanestrukturen, legger Jan-Petter Nilsen til.

Utvikling

Hos Biobe på Lisleby er det stor glede over hvor vellykket dette forskningsprosjektet har vært. Forskningsprosjektet er nå avsluttet i forhold til avtalt tidsramme og budsjettmidler.

- Vi vet at gjenbrukte isolatorer nå brukes på flere andre jernbanestrekninger i Norge. Dette testes nå for eksempel på den svært trafikkerte strekningen mellom Skøyen og Nationaltheatret i Oslo, forteller prosjektleder Eirik Bjørnsen.

Men de resirkulerte isolatorene som ble gjenfødt på Lisleby, er langt fra den eneste produktutviklingen som skjer ved bedriften. Å redusere bruken av plast i industriprosesser er et viktig satsingsområde for bedriften og det er nesten bare fantasien som setter begrensninger for gode ideer.

Kilde: Biobe

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.062