23948sdkhjf

Helgeland Plast fryder seg over grønt marked

Evoy har bestilt den første el-båten fra Helgeland Plast. Med dette inntar plastbedriften det grønne markedet.

- Det er en milepæl for oss at vi kan levere den første PolarcirkEL-båten til kommersielt bruk, sier avdelingsleder ved båtproduksjon, Yngvar Tønder til Rana Blad. Han forventer en stor utvikling for elbåter i tiden som kommer, og primært i Norge.

Florø-bedriften Evoy har vært en foregangseksempel i så henseende, og har satset kommersielt på elb-båter. Nå kan det se ut til at det tar litt av. Evoy har utviklet elektriske framdriftssystem for båter, og gjorde en henvendelse til Helgeland Plast for et par år siden.

Plastbedriften leverte da en åpen konsollbåt til Evoy, mens båt nummer to er en båt med styrhus, en båttype som Helgeland Plast selger til E. Karstensen Fiskeoppdrett utenfor Florø. Rana Blad skriver at båten er 29 fot lang.

EL-BÅT: Dette var den første el-båten som Helgeland Plast leverte til Evoy. FOTO: MO INDUSTRIPARK

Nå skal el-båten sjøsettes, og det er spenning rundt dette da det alltid vil være noen barnesykdommer.

Tønder forventer at prisene på el-båter vil utjevne seg over tid mot de noe billigere bensin- og dieselbåtene. Han tror også på større rekkevidde etter hvert.

Helgeland Plast er en del av Akva Group ASA, og har sin arbeidsbåtproduksjon i Mo Industripark. Produserer mellom 70 og 100 båter i året og har kunder i hele verden. Totalt er det 90 ansatte i Rana.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.061