23948sdkhjf

Grilstad erstatter 150 tonn ny plast med resirkulert

De mest solgte kjøttpåleggene fra Grilstad vil i løpet av februar bli levert til butikkene i en emballasje som består av minst 2/3 resirkulert plast. Dermed erstatter Grilstad 150 tonn ny plast med resirkulert.

– Blant de store spekematleverandørene i Norge er vi nå ledende på bærekraftig emballasje. Det er vi stolte av, sier konsernsjef Jørgen Nicolay Wiig i Grilstad AS.

Les også: Verdensledende selskap innen belysning kutter 2500 tonn plast

– Vi vet at stadig flere forbrukere tar valg ut fra miljøhensyn. Mange vil gjerne velge den mest bærekraftige emballasjen. Derfor har vi preget «2/3 RESIRKULERT» i plasten på baksiden av pakningene med resirkulert plast når vi nå relanserer Grilstad-sortimentet med ny logo, forteller Wiig. Pakningene med resirkulert plast er også merket med et eget symbol: et grønt hjerte.

Grilstad har samarbeidet med den internasjonale emballasjeprodusenten Wipak om utvikling av den nye emballasjen, som både beskytter produktet, holder matsvinnet nede og gir minst mulig miljøavtrykk. Grilstad er først i Norge til å ta i buk resirkulert plast fra Wipak, i første omgang i den flate emballasjen til de tre bestselgerne Jubelsalami, Gullsalami og Trønderfår.

ADM. DIR.: Konsernsjef i Grilstad, Jørgen Wiig, satser på bærekraft. FOTO: GRILSTAD

Økt andel resirkulert plast reduserer utslipp og er et viktig ledd i EUs satsning på sirkulær økonomi. Økt bruk av gjenvunnet plast vil også bidra til at mer plast blir samlet inn og sortert. – Mye plastemballasje går til resirkulering, men for å ha en sirkulær økonomi må vi også ha økt etterspørsel etter den resirkulerte plasten. Dette er det flott at Grilstad gjør noe med, sier Kari-Lill Ljøstad i Grønt Punkt Norge, selskapet som sørger for finansiering og drift av returordningene for plastemballasje her i landet.

Les også: Coca-Cola ber folk pante flaskene sine

– I Grilstad tenker vi langsiktig og satser på kvalitet, innovasjon og produktutvikling. På de fire anleggene våre har vi allerede sluttet å bruke fossilt brensel. Og vi utvikler sunnere produkter med mindre salt og fett, sier konsernsjef Jørgen Wiig.

Samtidig med lanseringen av resirkulert emballasje får Grilstad ny logo. Mange som har levd noen år, vil nikke gjenkjennende til matklokka over navnet. Matklokka på Grilstad gård er tilbake etter at den forsvant fra logoen i 1994.

– Den nye logoen illustrerer at Grilstad er forankret i både moderne og tradisjonelle verdier. For oss er nyskaping og bærekraft uløselig knyttet til skikkelig håndverk, sier konsernsjef Jørgen Nicolay Wiig.

 

Kilde: Pressemelding fra Grilstad

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Redaksjonen anbefaler

Send til en kollega

0.079