23948sdkhjf

GROHE Goes ZERO – CO2-nøytral produksjon i 2020

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Sanitærleverandøren GROHE har med initiativet 'GROHE goes ZERO' dedikert seg til å bli den første produsenten i VVS-bransjen med en CO2-nøytral produksjon.

Alle GROHEs fabrikker er konvertert til grønn elektrisitet og nå starter virksomheten også å støtte to prosjekter for å kompensere for uunngåelige CO2-utslipp.

Bærekraft har vært et viktig element i GROHEs forretningsstrategi i snart 20 år. Allerede i år 2000 dedikerte merkevaren seg til sine prinsipper og retningslinjer for deres arbeid med bærekraft, og forbedret deretter kontinuerlig produkter, prosesser og tjenester med hensikten for å beskytte miljøet og verne om resursene. Siden den gang har GROHE satt nye industristandarder ved å bruke sin 360-graders tilnærming til bærekraft igjennom verdikjeden deres: fra ansatte, til produkter og leverandører. Med målet om å bli den første ledende produsenten i sanitærbransjen som oppnår en CO2-nøytral produksjon i 2020, har GROHE nok en gang innfridd løftet sitt. I juli ble alle de fem fabrikk- og logistikksenterne i Tyskland konvertert til utelukkende grønn energi som en del av initiativet 'GROHE goes ZERO'.

- Det er viktigere enn noensinne at produsenter som GROHE tar ansvar og streber etter å bli mer bærekraftige, sier Thomas Fuhr, CEO GROHE AG.

- I flere år har vi investert i forskning og utvikling for å produsere smarte og bærekraftige løsninger, men også i å skape en resursbesparende verdikjede. Med «GROHE goes ZERO» setter vi nå et eksempel for hele bransjen: Vi adresserer aktivt CO2-utfordringen med å konstant unngå utslipp, og dersom det ikke er mulig forsøker vi å kompensere for dette på andre måter, fortsetter Fuhr.

Leverandøren har satt i gang flere initiativer på sine fabrikker for å støtte reduksjonen av CO2 og bevaring av ressurser: Merket har investert i kombinert kraftvarmeanlegg som øker energieffektiviteten. GROHE har fått tildelt Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauens, kjent i Norge som DGNB, et sølvsertifikat for fabrikken i Thailand som utelukkende består av solceller. Dette minsker CO2-utslippet til GROHE med nesten 2000 tonn hvert år. I tillegg bruker GROHE også avansert teknologi i produksjonen sin for å redusere ressurssvinn, slik som materialbesparende 3D-printing av metall som ble lansert tidligere i år.

Resultatet av dette er at GROHE har klart å øke energieffektiviteten sin med 24% og redusere klimagassutslippene sine med omtrent 40 prosent siden innføringen av bærekraftprogrammet i 2014. Dette betyr at den globale merkevaren allerede har overskredet 2021-målet for en reduksjon på 20prosent.

Fra april 2020 vil sanitærleverandøren støtte to kompensasjonprosjekter for å oppveie for uunngåelige CO2-utslipp: I Nord-India vil et vannkraftverk erstatte strøm som hovedsakelig kommer fra kullkraftverk. I det afrikanske landet Malawi pågår et prosjekt for å reparere og vedlikeholde borehull som brukes til å utvinne drikkevann. I tillegg til å utligne CO2, bidrar prosjektene også til en mer bærekraftig, miljømessig og sosial utvikling i umiddelbar nærhet av prosjektområdene.

- Med «GROHE goes ZERO» styrker vi vår posisjon i markedet som en av de mest bærekraftige merkevarene i sanitærbransjen. Samtidig har vi på ingen måte oppnådd alle våre målsetninger innen bærekraft; vi kan og skal bli enda bedre, sier Thomas Fuhr.

 

Kilde: Pressemelding fra GROHE
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Går sammen om havbunn-forskning

Kutter plastposer

Ukens vits: Sint på mamma

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

Brannårsak fortsatt ikke funnet

Gir 40 millioner mot forurensning i havet

Nyhetsbrev

Prysmian skal lage kabler for Equinor

Bygger biopolyamidfabrikk

Nexans inngår rammeavtale for det amerikanske offshore vindmarkedet

Danske politikere til kamp mot plastposer

Engangsplastikk får nytt liv i rotasjonsstøping

Fossilfri plast i fokus

Svensker med ny, effektiv blåsepistol

100kg søppel i magen: - Skremmende mengde plast

Elastiske tekstilfibre av kulldioksid

Mye engangsplast ved sykehusene

1

Ønsker koordinert plastoversikt

Ukens vits: Ny sjef

Nexans’ umbilicals vil spille en avgjørende rolle i Ormen Lange Fase 3

Vil fjerne plastavfall med luftbobler

1

Bergensbyrådet følger opp vedtak om fallunderlag av plast

TESS-signering

Komposittløsning til Porsche-stolpene

Fant hjort med plasttau og poser i magen

Plastsko til proffene

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Bytter til resirkulerte plastflasker og fjerner plastemballasje

Gjør fremskritt med polypropylen-etterligninger

1

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Se alle Bedriftenes egne nyheter

ZEISS QUIZ - Test om du er en #measuringhero!

Black Week: Salg av kapprester!

Future Materials Catapult Center

Invitatasjon til ZEISS Webinar - 4. desember 2019

LL-Hvit gjengepasta

Verdensledende innen komposittdesign

Termoplast

Ny sveisemaskin fra Leister

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

RobotNorge inngår storkontrakt med nabobedriften Q-Meieriene

Møt ePlast på OTD 2019

ePlast har PEEK på lager

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Webinar | 10 reasons why you should x-ray your parts

Book møte med oss på K2019

Besøk oss på OTD 2019

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

Plexx - Offshore technology days 2019

komposittverktøy

Inwiba Plastic Solutions AB blir WIBA Automation AB

Partner og deleier i Future Materials Catapult Center

Advanced FDM åpner for flere funksjoner

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

Print i ABS med nye MakerBot Method X

Ansvarlig design på Designers Saturday

Send til en kollega

0.17