23948sdkhjf

Bilbatterihus av CFRTP

Innenfor forskningsprosjektet Optemus (Optimized Energy Management and Use) har tyske Fraunhofer Institute LBF utviklet et trekkbatteri for elektriske kjøretøy.

Dette skriver Plastforums svenske søsterside

Fokuset har vært å produsere batterihuset i kontinuerlig fiberforsterkede termoplastkompositter (CFRTP) som bidrar til å isolere lagret varme i trekkbatteriet, varme som kan brukes til å forbehandle temperaturfølsomme batterier ved lave temperaturer.

Batterihuset er konstruert i en såkalt «sandwichstruktur» basert på ensrettet tape (UD) som dekker en polymerskumkjerne. Tapen bygger opp en 3D-struktur, og polymerskumkjernen påføres med sprøytestøping med en ny produksjonsmetode utviklet av forskerne. Skumkjernen bidrar med termisk isolasjon.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11