23948sdkhjf

El.bilferge i kompositt fra Måløy-miljøet

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

Verdens første, helelektriske bilferge i kompositt, og som kan frakte farlig last, blir i disse dager produsert i Teknopollen på Måløy. I samarbeid med rederiet Vidar Hop Skyssbåter AS, som har kontrahert båten, har Easy Form stått for design og konseptutvikling.

Støpingen av katamaran-delene foregår nå i den store hallen til Easy Form. Daglig leder Erlend Kvalheim forteller at skrogstrukturen snart er ferdigstøpt i flere deler. Sammenstillingen vil skje hos dem for deretter å flyttes og utrustes ved Måløy Verft sammen med andre, lokale underleverandører. Han regner med at bilfergen vil bli slept sjøveien fra Easy Form til Måløy Verft en gang i januar 2019.

Les også: Bygges «Egget» i kompositt likevel?

Easy Form har en stor og fleksibel produksjonshall, der det både freses plugger av meget store dimensjoner, det kan gjøres produksjon av prototyper i store og små skalaer, i tillegg til å kunne støpe i kompositt. Han forteller at de kan stå for både håndopplegg og vakuuminfusjon og med bruk av alle de vanlige materialtypene og med så vel glass- som karbonfiberarmering.

Måløy-miljøet har lenge vært kjent som en aktiv bidragsyter i det norske komposittmiljøet. Easy Forms store produksjonshall og muligheter for å frese de aller største formene, står sentralt i miljøet. Easy Form har laget formene til skroget. Og at andre aktører på stedet, inkludert Måløy Verft bidrar med sitt, gjør at man i klyngen av bedrifter har et helt komplett kompetansemiljø for bygging av båter i kompositt opp til en viss størrelse.

Teknopollen er for øvrig et navn man godt kan merke seg. Bedriftene som samarbeider vil bruke Teknopollen i markedsføringen av miljøet. Bedriftene består av Måløy Verft, Stad Towing Tank, Nordwest3D og EasyForm.

Når det gjelder bilfergen har alle i miljøet arbeidet i tett samarbeid med rederiet, Vidar Hop Skyssbåter AS, der man både har testet hydrodynamikk og dekkstruktur på fartøyet.

Les også: Prosjekt om komposittgjenvinning

Det elektriske fremdriftssystemet er det Bertel O. Steen Teknikk AS (Bostek) i Bergen som skal levere. Dette er for øvrig den første fergekontrakten for Bosteks løsninger for elektrisk fremdrift av skip. Kontrakten omfatter batteripakker, ladesystem, koblingstavler og energistyringssystem. Styringssystemet er også utviklet av Bostek.

Båten produseres i sandwich-kompositt og med glassfiber som armering. Ifølge Easy Form skal det være den første bilfergen i kompositt som har tillatelse til også å frakte farlig last.

Erlend Kvalheim avslutter med å fortelle at skroget har vært testet i Stadt Towing Tank og at Nordwest3D har stått for visualiseringen.

I det hele tatt er det kompetansemiljøet på Måløy som har muliggjort utviklingen og byggingen den helelektriske fergen. I juni får vi en god bekreftelse på nytten av det lokale samarbeidet. Da krones prosjektet ved at bilfergen settes inn i rutetrafikk.

Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Samarbeider for å minske globalt avfall

LO og Virke vil ha fokus på sirkulær økonom

Saltprodusent fjerner plasten

Kongsvinger-bedrift fyller 50 – går mot rekordår

Fra fossil til bio-basert med HMF

Hallingplast AS vant Sivaprisen 2019

Nyhetsbrev

Ny veileder om reduksjon av plast

Online Newspaper Archive

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Avduket kjempe-plastkrabbe

Silikon: Et materiale man kan stole på

Roper varsko om mikroplast i klær

Panteordningen feirer 20 år med rekord

Ukens vits: Tidlig helg

Bli med Plastforum til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Europas største, sprøytestøpte detalj?

Vil samarbeide med næringslivet for å redusere engangsartikler av plast

Polet innfører pant på plastflasker

Korte syklustider

Skreddersydd bionedbrytbar PC

Plastdebatt på Plastteknik: - Hvordan løser man plastproblemene?

Festos pneumatiske griper lærer via AI

Ukens vits: Urettferdig oppsigelse

Norsk plastforslag får store konsekvenser

Må kutte 260 jobber

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

- Sprukne mobilskjermer snart kun et minne

Ukens vits: Ekstra fridag

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Plus Pack: Involvering av de ansatte ga suksess med ny UR-robotarm

WITTMANN robotar: Stor... Större... WX193!

Roboter fra Universal Robots med synssystem for matindustrien

Fleksibel UR10 fra Universal Robots øker produksjonen med robotikk i Orkla Foods Sverige i Kumla

Norner er nå representert i Danmark

Uppstart av ännu en Herbold tvättlinje för plastfilm

Universal Robots kommer til Grimstad

Samarbeidende roboter har for alvor gjort sitt inntog i mindre produksjonsbedrifter

Norner styrker sitt fotavtrykk av polymer FoU-tjenester.

Besøk oss på Control 2019!

Universal Robots: Beregne ROI og tilbakebetalingsperiode for en cobot-investering

Astrup lagerfører hardforkrommet stempelstang og sylinderrør

B-Loony Ltd. øker produktiviteten og reduserer kostnadene med Universal Robots

Møt Norner på K 2019: En verden av pionerer

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

ZEISS utvider seg!

Verktøymakeren AS - 20 år

Ny medlem i vår kollaborativa familj! Liten robot, mer lyftkraft!

Fagdag Obocastulan

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart

Punktering av fem myter om samarbeidende roboter

Prøv den populære barrierekalkulatoren

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

Send til en kollega

0.198