23948sdkhjf

El.bilferge i kompositt fra Måløy-miljøet

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

Verdens første, helelektriske bilferge i kompositt, og som kan frakte farlig last, blir i disse dager produsert i Teknopollen på Måløy. I samarbeid med rederiet Vidar Hop Skyssbåter AS, som har kontrahert båten, har Easy Form stått for design og konseptutvikling.

Støpingen av katamaran-delene foregår nå i den store hallen til Easy Form. Daglig leder Erlend Kvalheim forteller at skrogstrukturen snart er ferdigstøpt i flere deler. Sammenstillingen vil skje hos dem for deretter å flyttes og utrustes ved Måløy Verft sammen med andre, lokale underleverandører. Han regner med at bilfergen vil bli slept sjøveien fra Easy Form til Måløy Verft en gang i januar 2019.

Les også: Bygges «Egget» i kompositt likevel?

Easy Form har en stor og fleksibel produksjonshall, der det både freses plugger av meget store dimensjoner, det kan gjøres produksjon av prototyper i store og små skalaer, i tillegg til å kunne støpe i kompositt. Han forteller at de kan stå for både håndopplegg og vakuuminfusjon og med bruk av alle de vanlige materialtypene og med så vel glass- som karbonfiberarmering.

Måløy-miljøet har lenge vært kjent som en aktiv bidragsyter i det norske komposittmiljøet. Easy Forms store produksjonshall og muligheter for å frese de aller største formene, står sentralt i miljøet. Easy Form har laget formene til skroget. Og at andre aktører på stedet, inkludert Måløy Verft bidrar med sitt, gjør at man i klyngen av bedrifter har et helt komplett kompetansemiljø for bygging av båter i kompositt opp til en viss størrelse.

Teknopollen er for øvrig et navn man godt kan merke seg. Bedriftene som samarbeider vil bruke Teknopollen i markedsføringen av miljøet. Bedriftene består av Måløy Verft, Stad Towing Tank, Nordwest3D og EasyForm.

Når det gjelder bilfergen har alle i miljøet arbeidet i tett samarbeid med rederiet, Vidar Hop Skyssbåter AS, der man både har testet hydrodynamikk og dekkstruktur på fartøyet.

Les også: «Speakers Corner» på NTNU i Gjøvik – bruk muligheten!

Det elektriske fremdriftssystemet er det Bertel O. Steen Teknikk AS (Bostek) i Bergen som skal levere. Dette er for øvrig den første fergekontrakten for Bosteks løsninger for elektrisk fremdrift av skip. Kontrakten omfatter batteripakker, ladesystem, koblingstavler og energistyringssystem. Styringssystemet er også utviklet av Bostek.

Båten produseres i sandwich-kompositt og med glassfiber som armering. Ifølge Easy Form skal det være den første bilfergen i kompositt som har tillatelse til også å frakte farlig last.

Erlend Kvalheim avslutter med å fortelle at skroget har vært testet i Stadt Towing Tank og at Nordwest3D har stått for visualiseringen.

I det hele tatt er det kompetansemiljøet på Måløy som har muliggjort utviklingen og byggingen den helelektriske fergen. I juni får vi en god bekreftelse på nytten av det lokale samarbeidet. Da krones prosjektet ved at bilfergen settes inn i rutetrafikk.

Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Selger Aerospace Industrial Maintenance Norway AS til Kongsberg Gruppen

Takk for oss – på papir

Plastforums desemberutgave 2018 ligger snart i postkassene rundt om i landet. Det blir for siste gang. Papirutgaven går inn. Fra nå av er det digital info som gjelder.

Norge skal være foregangsnasjon

Mottar spesialtillatelsen US DOT for gasstransport

To storleverandører fusjonerer

Første sprengladning på SalMars gigantanlegg

Nyhetsbrev

Lanxess øker satsningen på flammehemmere

Online Newspaper Archive

Investeringene på vei opp

Satser i Sør-Afrika

Universal Robots feirer 10 år med coboter

Universal Robots feirer 10-årsjubileum for sitt salg av verdens første lønnsomme samarbeidende roboter - såkalte coboter. Siden starten har selskapet hatt størst global markedsandel av coboter.

Ukens vits: Forvekslede gaver

To interessenter er blitt til én

Nexans tilbyr tjeneste som reduserer risiko og tap

Ny måte å merke subsea-slanger på

BEWi med ny fabrikk i Danmark

To interessenter er blitt til én

Tenker stort i Trøndelag

Ny kontrakt for Nexans Halden

To nye avslag fra Fiskeridirektoratet

Ukens vits: Vektproblemer

Norsk drone skal drive miljøovervåkning for EU

Ikeas morselskap kjøper seg inn i NGR

Rydde marint søppel? Slik får du støtte

Sikret ytterligere kontrakt for norske fabrikker

Ny president i PlasticsEurope

Nå kan fiskekasser i EPS få konkurranse

Lansering av Bærekraftportal for norsk havbruk

Marine Harvest endrer navn

Fikk avslag på utviklingstillatelser

Ukens vits: Den effektive maleren

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Ukens vits: Byggefeil

Borealis firedobler gjenvinningsvolumene innen 2025

Niklas Berntsson ny CEO i Plastal Group

VELOX og Ashland med skandinavisk distribusjonssamarbeid

Nordisk råd med prisutdelinger i Oslo

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kurstilbud hos RobotNorge

Månedens tilbud fra Inter-Supply AS

Emballasje for årets julegaver!

Pallevender for de tunge løft

Baca vindsperre

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Masterbatch med kort leveringstid fra Wilh. Willumsen

Hans Claussen AS har nettbutikk - se kompositthuset.no

Bredt sortiment av PEHD på lager i Norge

Høy temperatur spray kontaktlim for den marine industri

Redefinering av ekstrudersveis - FUSION 1

Polykarbonat plater

Topcoat og Gelcoat - i alle farger (fra 5 kg)

PERSPEX®- Akryl plater lagerføres av ePlast AS i Norge.

POM C Sort fullsortiment av plater på lager

Ampreg 30 - HMS vennlig epoxy fra GURIT

Vinn en ZEISS kikkert

PE IOOO - Materiale med allsidige egenskaper

Vit hva som skjer!

PE 500 et anvendelig materiale

PEEK bolt og plater på lager

ZEISS COMET: Fleksibel og transportabel 3D skanner.

Sandwichpaneler i PP og PEHD fra ePlast AS

Send til en kollega

0.191