23948sdkhjf

El.bilferge i kompositt fra Måløy-miljøet

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

Verdens første, helelektriske bilferge i kompositt, og som kan frakte farlig last, blir i disse dager produsert i Teknopollen på Måløy. I samarbeid med rederiet Vidar Hop Skyssbåter AS, som har kontrahert båten, har Easy Form stått for design og konseptutvikling.

Støpingen av katamaran-delene foregår nå i den store hallen til Easy Form. Daglig leder Erlend Kvalheim forteller at skrogstrukturen snart er ferdigstøpt i flere deler. Sammenstillingen vil skje hos dem for deretter å flyttes og utrustes ved Måløy Verft sammen med andre, lokale underleverandører. Han regner med at bilfergen vil bli slept sjøveien fra Easy Form til Måløy Verft en gang i januar 2019.

Les også: Bygges «Egget» i kompositt likevel?

Easy Form har en stor og fleksibel produksjonshall, der det både freses plugger av meget store dimensjoner, det kan gjøres produksjon av prototyper i store og små skalaer, i tillegg til å kunne støpe i kompositt. Han forteller at de kan stå for både håndopplegg og vakuuminfusjon og med bruk av alle de vanlige materialtypene og med så vel glass- som karbonfiberarmering.

Måløy-miljøet har lenge vært kjent som en aktiv bidragsyter i det norske komposittmiljøet. Easy Forms store produksjonshall og muligheter for å frese de aller største formene, står sentralt i miljøet. Easy Form har laget formene til skroget. Og at andre aktører på stedet, inkludert Måløy Verft bidrar med sitt, gjør at man i klyngen av bedrifter har et helt komplett kompetansemiljø for bygging av båter i kompositt opp til en viss størrelse.

Teknopollen er for øvrig et navn man godt kan merke seg. Bedriftene som samarbeider vil bruke Teknopollen i markedsføringen av miljøet. Bedriftene består av Måløy Verft, Stad Towing Tank, Nordwest3D og EasyForm.

Når det gjelder bilfergen har alle i miljøet arbeidet i tett samarbeid med rederiet, Vidar Hop Skyssbåter AS, der man både har testet hydrodynamikk og dekkstruktur på fartøyet.

Les også: «Speakers Corner» på NTNU i Gjøvik – bruk muligheten!

Det elektriske fremdriftssystemet er det Bertel O. Steen Teknikk AS (Bostek) i Bergen som skal levere. Dette er for øvrig den første fergekontrakten for Bosteks løsninger for elektrisk fremdrift av skip. Kontrakten omfatter batteripakker, ladesystem, koblingstavler og energistyringssystem. Styringssystemet er også utviklet av Bostek.

Båten produseres i sandwich-kompositt og med glassfiber som armering. Ifølge Easy Form skal det være den første bilfergen i kompositt som har tillatelse til også å frakte farlig last.

Erlend Kvalheim avslutter med å fortelle at skroget har vært testet i Stadt Towing Tank og at Nordwest3D har stått for visualiseringen.

I det hele tatt er det kompetansemiljøet på Måløy som har muliggjort utviklingen og byggingen den helelektriske fergen. I juni får vi en god bekreftelse på nytten av det lokale samarbeidet. Da krones prosjektet ved at bilfergen settes inn i rutetrafikk.

Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Mikroplast funnet i Mjøsa og Femunden

Landbruket verst på mikroplastutslipp

Får Havforskningsinstituttet som partner

Bli med Plastforum til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Økt interesse for bambus-plast

Ukens vits: En whiskey-hest

Nyhetsbrev

H. Clausen med i PackSynergy

Online Newspaper Archive

Kantine-leverfandør dropper engangsplast

Mikroplast i flere prøver på norsk kontinentalsokkel

Ny teknikk gjør plast om til drivstoff

NyTeknik rapporterer om en kjemisk prosess som kan konvertere plast til drivstoff.

Hexagon Composites ASA: Økte inntektene med nesten 20%

- Fiskerne må ta med plasten hjem

TESS-avtale med Bremnes Seashore

Stor interesse for forskning på plastforurensing

Nexans Halden skal produsere kabler til dansk vindmøllepark

TOMRA-direktør vant prestisjefylt business-pris

Selskapets direktør Stefan Ranstrand anerkjennes for hans lederskap og industrielle strategi.

Fagdag hos Lindberg & Lund

Gjenbruk av kontaktlinser

Ukens vits: Den lidenskapelige ingeniøren

Pris på plastposer ga drastisk forbruksnedgang

Økt industriomsetning i fjerde kvartal

Samsung går over til mer miljøvennlig emballasje

Retter fokus på plaststrømmen fra asiatiske land

Lego vil doble antall butikker i Kina

Jotun prøver ut spann av resirkulert plast

Ukens vits: Lønnsproblemer

Lysende bistandsdesign får utmerkelse

Nedetid for portalen

Norner har fått ny forskningsdirektør

Ukens vits: Sent ute

Risør Plast under avvikling

Plastavfall blir til nye skolestoler i Helgeland

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny 3D-printer fra MakerBot

ABS, ASA og PC fra Wilh. Willumsen

korte lengder rundbolt til svært gode prise fra Astrup AS!

Spør Ultrapolymers om transparente materialer!

Crestabond

FAGDAG: Liming av kompositt

Kurstilbud hos RobotNorge

Månedens tilbud fra Inter-Supply AS

Emballasje for årets julegaver!

Pallevender for de tunge løft

Baca vindsperre

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Masterbatch med kort leveringstid fra Wilh. Willumsen

Hans Claussen AS har nettbutikk - se kompositthuset.no

Bredt sortiment av PEHD på lager i Norge

Høy temperatur spray kontaktlim for den marine industri

Redefinering av ekstrudersveis - FUSION 1

Polykarbonat plater

Topcoat og Gelcoat - i alle farger (fra 5 kg)

PERSPEX®- Akryl plater lagerføres av ePlast AS i Norge.

POM C Sort fullsortiment av plater på lager

Ampreg 30 - HMS vennlig epoxy fra GURIT

Vinn en ZEISS kikkert

PE IOOO - Materiale med allsidige egenskaper

Vit hva som skjer!

Send til en kollega

0.164