23948sdkhjf

El.bilferge i kompositt fra Måløy-miljøet

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

Verdens første, helelektriske bilferge i kompositt, og som kan frakte farlig last, blir i disse dager produsert i Teknopollen på Måløy. I samarbeid med rederiet Vidar Hop Skyssbåter AS, som har kontrahert båten, har Easy Form stått for design og konseptutvikling.

Støpingen av katamaran-delene foregår nå i den store hallen til Easy Form. Daglig leder Erlend Kvalheim forteller at skrogstrukturen snart er ferdigstøpt i flere deler. Sammenstillingen vil skje hos dem for deretter å flyttes og utrustes ved Måløy Verft sammen med andre, lokale underleverandører. Han regner med at bilfergen vil bli slept sjøveien fra Easy Form til Måløy Verft en gang i januar 2019.

Les også: Bygges «Egget» i kompositt likevel?

Easy Form har en stor og fleksibel produksjonshall, der det både freses plugger av meget store dimensjoner, det kan gjøres produksjon av prototyper i store og små skalaer, i tillegg til å kunne støpe i kompositt. Han forteller at de kan stå for både håndopplegg og vakuuminfusjon og med bruk av alle de vanlige materialtypene og med så vel glass- som karbonfiberarmering.

Måløy-miljøet har lenge vært kjent som en aktiv bidragsyter i det norske komposittmiljøet. Easy Forms store produksjonshall og muligheter for å frese de aller største formene, står sentralt i miljøet. Easy Form har laget formene til skroget. Og at andre aktører på stedet, inkludert Måløy Verft bidrar med sitt, gjør at man i klyngen av bedrifter har et helt komplett kompetansemiljø for bygging av båter i kompositt opp til en viss størrelse.

Teknopollen er for øvrig et navn man godt kan merke seg. Bedriftene som samarbeider vil bruke Teknopollen i markedsføringen av miljøet. Bedriftene består av Måløy Verft, Stad Towing Tank, Nordwest3D og EasyForm.

Når det gjelder bilfergen har alle i miljøet arbeidet i tett samarbeid med rederiet, Vidar Hop Skyssbåter AS, der man både har testet hydrodynamikk og dekkstruktur på fartøyet.

Les også: Prosjekt om komposittgjenvinning

Det elektriske fremdriftssystemet er det Bertel O. Steen Teknikk AS (Bostek) i Bergen som skal levere. Dette er for øvrig den første fergekontrakten for Bosteks løsninger for elektrisk fremdrift av skip. Kontrakten omfatter batteripakker, ladesystem, koblingstavler og energistyringssystem. Styringssystemet er også utviklet av Bostek.

Båten produseres i sandwich-kompositt og med glassfiber som armering. Ifølge Easy Form skal det være den første bilfergen i kompositt som har tillatelse til også å frakte farlig last.

Erlend Kvalheim avslutter med å fortelle at skroget har vært testet i Stadt Towing Tank og at Nordwest3D har stått for visualiseringen.

I det hele tatt er det kompetansemiljøet på Måløy som har muliggjort utviklingen og byggingen den helelektriske fergen. I juni får vi en god bekreftelse på nytten av det lokale samarbeidet. Da krones prosjektet ved at bilfergen settes inn i rutetrafikk.

Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Plastforum ønsker deg en god sommer!

Pipelife runder 50 år

Sier ja til plastskatt i Storbritannia

Sperre på kunstgressbaner?

Generasjonsskifte hos Stabil verktøyindustri

Chevron har bydd på Nova

Nyhetsbrev

Samlet inn 3,5 tonn plast

Online Newspaper Archive

Ukas vits: Helgeplaner

Skal forske på kompositt-gjenvinning

1

Ny teknologi reduserer friksjon under filmprosessen

Kamera som kan oppdage svart plast

Bytter ut rømmebeger av plast med papp

Strømkabelen til Tyskland på plass på havets bunn

Bærekraft i fokus på K-2019-messen

En av Norges største bedrifter tar Plastløftet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Fremtidens vinger er laget av PE

CDON og PostNord skal gjøre 3D-printing mer tilgjengelig

Forsøker å rydde opp plast i havet på nytt

Ukas vits: Dystre utsikter

Fuglefjell fullt av plastreir

Plukk plast, kom gratis inn på festival

Kortreiste rør til ikonisk Trondheim-prosjekt

Plastflasker som bussbillett

Bilbatterihus av CFRTP

Ukens vits: Kollegaen

Nytt materiale for implantater

Vil standardisere biologisk nedbrytbar plast

Fra fossil til bio-basert med HMF

Panteordningen feirer 20 år med rekord

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Effektive grep for å sikre vann- og avløpsnettet

Precision in plastics

Överdosering av additiver kostar 100.000-tals kronor per år

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Norsk møbelprodusent tidlig ute med ISO 50001-sertifisering

Norner Academy – kurs innen polymerteknologi

MakerBot PETG for industrielle applikasjoner

Webinar | Plastic production: Process optimization by using ZEISS solutions

Bærekraftige løsninger fra Norner

POM-C plater i str. XXL på lager i Norge

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Leister produserer plastekstrudere for industriell robotsveis

Laboratorietesting - Norner

Protech presenterer ny 3D-printer fra Stratasys

Utvider kompetansetilbudet i Stavanger

Store utfordringer krever nye innovasjoner - Norner Research

Plus Pack: Involvering av de ansatte ga suksess med ny UR-robotarm

WITTMANN robotar: Stor... Större... WX193!

Roboter fra Universal Robots med synssystem for matindustrien

Fleksibel UR10 fra Universal Robots øker produksjonen med robotikk i Orkla Foods Sverige i Kumla

Norner er nå representert i Danmark

Uppstart av ännu en Herbold tvättlinje för plastfilm

Universal Robots kommer til Grimstad

Samarbeidende roboter har for alvor gjort sitt inntog i mindre produksjonsb...

Norner styrker sitt fotavtrykk av polymer FoU-tjenester.

Send til en kollega

0.141