23948sdkhjf

Alternativ teknologi kan gi store fordeler for ferger og hurtigbåter

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har tre konsulentmiljøer utarbeidet rapporten "Klimatiltak innenfor kollektivtransport".

Rapporten analyserer bedriftsøkonomiske og samfunnsøkonomiske kostnader ved anskaffelse av fossilfrie teknologier for busser, ferger og hurtigbåter, med anslått kostnader pr tonn redusert CO2

– Det er viktig at klimapolitikken innrettes slik at vi får størst mulig kutt i utslipp pr krone vi bruker. Rapporten viser at det er store kostnadsforskjeller mellom ulike klimaløsninger. Det er interessant at både elektriske bybusser og ferger er i ferd med å bli konkurransedyktige, samtidig som hydrogen og biogass krever betydelige subsidier fra skattebetalerne på både kort og lang sikt, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Elbusser og ladeinfrastruktur er allerede tilgjengelig for middels lange byturer, og rapporten viser at kostnadene ved å kjøpe elbusser vil falle og etter hvert ligge under kostnaden ved dieselbusser. For ferger anslår man at batteri vil ha lavest samfunnsøkonomiske kostnader og være den mest modne teknologien på kort sikt. For hurtigbåter er lav- og nullutslippsteknologiene for de aller fleste rutene foreløpige umodne. Rapporten viser at hydrogenteknologi er relativt kostbar innenfor analyseperioden.

Samferdselsdepartementet arbeider nå med en ny plan for å nå målet om en fossilfri kollektivtransport innen 2025.

Kilde: Pressemeldingen fra Regjeringen
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Engel åpner datterselskap i Japan

Lego-figurenes far er død

Ukas vits: Busstur

700 km fiberkabel skal produseres i Norge

Gode tall fra Tomra

Fant plastbiter i fjæra fem år etter utslipp

Nyhetsbrev

Norge og India skal jobbe mot plastforurensing

Grilstad erstatter 150 tonn ny plast med resirkulert

EU sier nei til plastgjenvinning

Rekordmange kildesorterer plastemballasjen sin

Planlegger karbonfiberfabrikk i Sverige

Omdirigerer produksjonen fra Kina til Europa

Strekkdybde på 120 mm

Biobasert og biologisk nedbrytbart

Forsker på vektløse solceller

Bergensfirma kjøper opp Hallmaker Group AS

Fjerner plastvinduer

Svakere resultat fra Hexagon

Ukas vits: Damesko

Nestlé med krafttak mot plastavfall

De minste plastpartiklene er mest skadelige

SE VIDEO: Logistikk-investering for fremtiden

Coca-Cola ber folk pante flaskene sine

Vil ha fossilfrie løsninger for plast i bygg

PVC-resirkulering truet?

Ukens vits: Glassmesteren

Forskning: Slik blir plast sirkulært og ressurseffektiv

Lanserer nytt IP-kamera

Ukens vits: Hevn

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Utvid dine muligheter hos Pla-Mek

Hi #measuringhero

Hi #measuringhero

Når skiftet du bremsevæske sist?

WITTMANN och FarragTech nu under ett tak

Ansatt i 40 (!) år

Podkast: Plastkrisen er din skyld

Kurs og messer med Engel 2020

Visste du at...

Nytt stål for industrielle applikasjoner

Podkast: Hvordan skal vi få has på plastberget?

RobotNorge lanserer ny og modernisert nettside

ISO 17025 - Akkreditert testing av beskyttende belegg

100% vegetabilske produkter

ZEISS QUIZ - Test om du er en #measuringhero!

Black Week: Salg av kapprester!

Future Materials Catapult Center

Invitatasjon til ZEISS Webinar - 4. desember 2019

LL-Hvit gjengepasta

Verdensledende innen komposittdesign

Termoplast

Ny sveisemaskin fra Leister

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

RobotNorge inngår storkontrakt med nabobedriften Q-Meieriene

Møt ePlast på OTD 2019

Send til en kollega

0.11