23948sdkhjf

Alternativ teknologi kan gi store fordeler for ferger og hurtigbåter

På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har tre konsulentmiljøer utarbeidet rapporten "Klimatiltak innenfor kollektivtransport".

Rapporten analyserer bedriftsøkonomiske og samfunnsøkonomiske kostnader ved anskaffelse av fossilfrie teknologier for busser, ferger og hurtigbåter, med anslått kostnader pr tonn redusert CO2

– Det er viktig at klimapolitikken innrettes slik at vi får størst mulig kutt i utslipp pr krone vi bruker. Rapporten viser at det er store kostnadsforskjeller mellom ulike klimaløsninger. Det er interessant at både elektriske bybusser og ferger er i ferd med å bli konkurransedyktige, samtidig som hydrogen og biogass krever betydelige subsidier fra skattebetalerne på både kort og lang sikt, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Elbusser og ladeinfrastruktur er allerede tilgjengelig for middels lange byturer, og rapporten viser at kostnadene ved å kjøpe elbusser vil falle og etter hvert ligge under kostnaden ved dieselbusser. For ferger anslår man at batteri vil ha lavest samfunnsøkonomiske kostnader og være den mest modne teknologien på kort sikt. For hurtigbåter er lav- og nullutslippsteknologiene for de aller fleste rutene foreløpige umodne. Rapporten viser at hydrogenteknologi er relativt kostbar innenfor analyseperioden.

Samferdselsdepartementet arbeider nå med en ny plan for å nå målet om en fossilfri kollektivtransport innen 2025.

Kilde: Pressemeldingen fra Regjeringen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078