23948sdkhjf

Elektriske fly like om hjørnet?

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Elektriske passasjerfly kommer. Det er bare et spørsmål om tid. Og penger. Og teknologiutvikling!

Nå har Airbus, Siemens og Rolls-Royce gått sammen om å produsere et nytt, hybridelektrisk fly, basert på den britiskbygde flytypen Bae 146. Det nye er at en av de fire, små gassturbinene som driver flyet fremover, skal erstattes av en to-megawatts elektrisk motor. På sikt skal ytterligere en turbin byttes ut med en el-motor.

Les også: SINTEF-rapport: Stort vekstpotensiale for havnæringer

Dette er banebrytende teknologi og prosjektet må løse noen teknologiske utfordringer som aldri har vært løst før, samt at det må brukes ressurser på å etablere sertifiseringskravene for kommende, elektrisk drevne passasjerfly. Innen 2030 regner man med hybriddrift på passasjerfly i størrelsen opp til 100 seter.

Stein Lier-Hansen, adm. dir. i Norsk Industri, sier følgende om det som er på gang:

- Dette er spennende, ikke minst for luftfartsnasjonen Norge. Med lange avstander og forholdsvis dårlige veier, er flyet et hyppig brukt fremkomstmiddel. Hvis samarbeidet mellom Airbus, Siemens og Rolls-Royce bærer de forventede frukter, er elektriske fly bare noen få år unna. Det betyr lavere klima-fotavtrykk og bedre samvittighet for alle som bruker fly for å komme seg dit de skal.

Under Industri Futurum 19. november vil Dr. Frank Anton, Executive Vice President eAircraft i SIEMENS AG, Corporate Technology CT N47P AIR fortelle om prosjektet og visjoner for elektrifisering av flytransport.

Kilde: Kilde: Norsk Industri


Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Nexans Rognan utvider Indonesias informasjonsmotorvei

Gazechim blir ny distributør for Polynt-Reichhold

Marine Harvest endrer navn

Sverdrup-kontrakt til «Kabel’n» i Drammen

Brødr. Aa bygger elferge til Oslo

Fikk avslag på utviklingstillatelser

Nyhetsbrev

Ukens vits: Den effektive maleren

Online Newspaper Archive

SINTEF-rapport: Stort vekstpotensiale for havnæringer

Hexagon kjøper hele Agility Fuel Solutions

Størst stillingsvekst for olje og maritim sektor

Kakefest på ferja

Ny hydrogen-lab åpner for grønnere lakseproduksjon

TEKMAR 2018: Fiskevelferd 2.0

Debatt om ekstrem og grensesprengende broteknologi

Rasmus Hansson skal lede Handelens Miljøfond

Sprøytestøpte komposittdetaljer i store volumer til kresen bilindustri

God tall fra Kongsberg

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Plast blir stadig viktigere for Astrup

Og det er det som kalles "industriplast" hos Astrup, som øker mest. F.eks. til offshore- og subsea-applikasjoner - der plast ofte er langt mer egnet enn metaller takket være varighet, lav vekt og uten korrosjon..

Ukens vits: Byggefeil

Borealis firedobler gjenvinningsvolumene innen 2025

Niklas Berntsson ny CEO i Plastal Group

Leverer tankene til den første tankstasjonen for hydrogen i Nederland

Tester brenselscellers potensial for fremdrift av fartøyer

VELOX og Ashland med skandinavisk distribusjonssamarbeid

Nordisk råd med prisutdelinger i Oslo

Ukens vits: Livslang læring

Sjefsbytte i JEC

Tok navnet Nouryon

Blir toppsjef i Solvay

Uro over økende mangel på PA66

Konferanse om fremtidens sirkulære emballasje

Ukens vits: Den triste slakteren

Sverige etablerer internasjonal standardiseringsgruppe for gjenvinning av plast

LEGO-byggesett med plast fra sukkerrør

VIDEO: Framtidens oljeutvinning?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.363