23948sdkhjf

«Future of The Fjords» ble Årets skip

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Passasjerskipet «Future of The Fjords,» bygget av Brødr. Aa for rederiet The Fjords, er kåret til Ship of the Year. Prisen ble delt ut i Hamburg av ambassadør Petter Ølberg under SMMs første dag.

Det er Skipsrevyen som deler ut denne prisen, og i år skjedde altså utdelingen av prisen på SMM-messen i Hamburg tirsdag. Det er andre gang at de nye sightseeing katamaranene fra Brødr. Aa kåres til Årets skip. Båtene er i karbonfiber.

Les også: Verdens første helektriske fartøy på plass i Flåm

- En innovativ vinner som viser frem det beste av hva norskutviklet grønn skipsteknologi kan få til, sier ansvarlig redaktør i Skipsrevyen Gustav- Erik Blaalid. Det er på fagbladets hjemmeside at redaktøren sier dette.

Ifølge Skipsrevyen.no er «Future of The Fjords» en helelektrisk norskutviklet og -bygget passasjerkatamaran. Det 42 meter lange fartøyet er bygget i karbonfiber, og har et helelektrisk fremdriftssystem bestående av to elektriske motorer på 450 kW hver. Skipet trafikkerer Nærøyfjorden, og bidrar dermed til null utslipp i verdensarvfjorden.

Ship of the Year-juryen består av administrerende direktør  i Norges Rederiforbund, Harald Solberg; maritim bransjesjef i Norsk Industri, Lars Gørvell-Dahll; og administrerende direktør i Norske Skipsverft, Asle Strønen.

-Vi er utrolig glade, overrasket og stolte over å vinne Ship of The Year for «Future of the Fjords», sier administrerende direktør Rolf Sandvik  i The Fjords i en kommentar til Skipsrevyen.no. Han legger til at Ship of the Year er selskapet anerkjennelse for den fantastiske jobben som alle fagfolkene som har jobbet med dette har fått til.

Juryen fremhever at i tillegg til helelektrisk drift suppleres fartøyet med  det strategisk konseptet PowerDock. PowerDocken er en effektiv batteribank på 2,4 MW som kan fungere som strømlader for flere typer fartøy, i tillegg kan den ta imot kloakk og gråvann. «Future of The Fjords» kombinert med PowerDock illustrerer det gjennomarbeidede, konseptuelle arbeidet utviklerne har gjort for igjen å løfte bærekraftig sjøverts persontransport til nye teknologiske høyder.

Juryens begrunnelse:

Juryen anerkjenner M/S «Future of The Fjords» som et helhetlig konsept hvor innovativ fartøysutvikling går hånd i hånd med en gjennomført strategi for å gjøre det helelektriske fartøyskonseptet mulig også ved andre lokasjoner. PowerDocken løser et potensielt hinder for å gjøre flere grisgrendte strøk tilgjengelig for elektriske fartøysoperasjoner, og eliminerer behovet for landbaserte og kostbare ladestasjoner. Problematikken omkring infrastruktur synes løst på en forbilledlig måte. Samspillet båt+batteribank sikrer reelle nullutslippsoperasjoner (verken til luft eller sjø, samt no noise). Slik sett vurderes konseptet (fartøy + batteribank med tankkapasitet) av juryen som en akselerator for det grønne skiftet. Juryen gir uttrykk for stor anerkjennelse til partene som har utviklet, og faktisk gjennomført, et teknologisk og økonomisk løft som det «Future of The Fjords» og PowerDocken innebærer. Juryen kommer dermed til den konklusjon at byggenummer 291 fra Brødrene Aa AS til The Fjords DA innfrir de forventninger man skal stille til Ship of the Year. Samlet sett vurderes kombinasjonen av futuristisk fartøysteknologi og innovasjonsnivået i batteribanken som utløsende for valg at M/S «Future of The Fjords» som Ship of the Year 2018.

 

Kilde: Kilde: Skipsrevyen.no
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Indolmolekyl skaper ny plast

Fagtreff for økt plastrør-kompetanse

Ny teknologi kan skille blandede plasttyper effektivt

Jotun prøver ut spann av resirkulert plast

Styrker den totale TPE-kapasiteten

KRaiburg TPE øker produksjonskapasiteten med 35 prosent i Malaysia.

Mye plast langs norskekysten

Nyhetsbrev

Ny teknologi og fortsatt vekst i havbruk

Online Newspaper Archive

Nye transportbånd fra Continental i oppdrettsnæringen

To eks-ansatte saksøkt av Umoe Mandal

Wacker ruster opp til ytterligere 40.000 årstonn

Sabic med kjemisk gjenvinningsprosjekt

Ukens vits: Lønnsproblemer

Gjerdeløst geitebeite får utmerkelse

TESS passerte tre milliarder i fjor

Lysende bistandsdesign får utmerkelse

Plast-utfordring for nytt avfallssystem

Skal få flere i jobb

- Etterspørselen etter plast vil øke

Nedetid for portalen

Hexagon med ny hydrogen-kontrakt

Forskningsrådet trenger nye styrekandidater

Norner har fått ny forskningsdirektør

Nytt robot-samarbeid gir globale fordeler

Øker PP-kapasiteten i Europa

Ukens vits: Sent ute

Risør Plast under avvikling

Plastavfall blir til nye skolestoler i Helgeland

Fikk støtte til to nullutslippsprosjekter for maritim transport

Ukens vits: Forvekslede gaver

To interessenter er blitt til én

To nye avslag fra Fiskeridirektoratet

Ny president i PlasticsEurope

Se alle Bedriftenes egne nyheter

FAGDAG: Liming av kompositt

Kurstilbud hos RobotNorge

Månedens tilbud fra Inter-Supply AS

Emballasje for årets julegaver!

Pallevender for de tunge løft

Baca vindsperre

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Masterbatch med kort leveringstid fra Wilh. Willumsen

Hans Claussen AS har nettbutikk - se kompositthuset.no

Bredt sortiment av PEHD på lager i Norge

Høy temperatur spray kontaktlim for den marine industri

Redefinering av ekstrudersveis - FUSION 1

Polykarbonat plater

Topcoat og Gelcoat - i alle farger (fra 5 kg)

PERSPEX®- Akryl plater lagerføres av ePlast AS i Norge.

POM C Sort fullsortiment av plater på lager

Ampreg 30 - HMS vennlig epoxy fra GURIT

Vinn en ZEISS kikkert

PE IOOO - Materiale med allsidige egenskaper

Vit hva som skjer!

PE 500 et anvendelig materiale

PEEK bolt og plater på lager

ZEISS COMET: Fleksibel og transportabel 3D skanner.

Sandwichpaneler i PP og PEHD fra ePlast AS

Send til en kollega

0.126