23948sdkhjf

«Future of The Fjords» ble Årets skip

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Passasjerskipet «Future of The Fjords,» bygget av Brødr. Aa for rederiet The Fjords, er kåret til Ship of the Year. Prisen ble delt ut i Hamburg av ambassadør Petter Ølberg under SMMs første dag.

Det er Skipsrevyen som deler ut denne prisen, og i år skjedde altså utdelingen av prisen på SMM-messen i Hamburg tirsdag. Det er andre gang at de nye sightseeing katamaranene fra Brødr. Aa kåres til Årets skip. Båtene er i karbonfiber.

Les også: Verdens første helektriske fartøy på plass i Flåm

- En innovativ vinner som viser frem det beste av hva norskutviklet grønn skipsteknologi kan få til, sier ansvarlig redaktør i Skipsrevyen Gustav- Erik Blaalid. Det er på fagbladets hjemmeside at redaktøren sier dette.

Ifølge Skipsrevyen.no er «Future of The Fjords» en helelektrisk norskutviklet og -bygget passasjerkatamaran. Det 42 meter lange fartøyet er bygget i karbonfiber, og har et helelektrisk fremdriftssystem bestående av to elektriske motorer på 450 kW hver. Skipet trafikkerer Nærøyfjorden, og bidrar dermed til null utslipp i verdensarvfjorden.

Ship of the Year-juryen består av administrerende direktør  i Norges Rederiforbund, Harald Solberg; maritim bransjesjef i Norsk Industri, Lars Gørvell-Dahll; og administrerende direktør i Norske Skipsverft, Asle Strønen.

-Vi er utrolig glade, overrasket og stolte over å vinne Ship of The Year for «Future of the Fjords», sier administrerende direktør Rolf Sandvik  i The Fjords i en kommentar til Skipsrevyen.no. Han legger til at Ship of the Year er selskapet anerkjennelse for den fantastiske jobben som alle fagfolkene som har jobbet med dette har fått til.

Juryen fremhever at i tillegg til helelektrisk drift suppleres fartøyet med  det strategisk konseptet PowerDock. PowerDocken er en effektiv batteribank på 2,4 MW som kan fungere som strømlader for flere typer fartøy, i tillegg kan den ta imot kloakk og gråvann. «Future of The Fjords» kombinert med PowerDock illustrerer det gjennomarbeidede, konseptuelle arbeidet utviklerne har gjort for igjen å løfte bærekraftig sjøverts persontransport til nye teknologiske høyder.

Juryens begrunnelse:

Juryen anerkjenner M/S «Future of The Fjords» som et helhetlig konsept hvor innovativ fartøysutvikling går hånd i hånd med en gjennomført strategi for å gjøre det helelektriske fartøyskonseptet mulig også ved andre lokasjoner. PowerDocken løser et potensielt hinder for å gjøre flere grisgrendte strøk tilgjengelig for elektriske fartøysoperasjoner, og eliminerer behovet for landbaserte og kostbare ladestasjoner. Problematikken omkring infrastruktur synes løst på en forbilledlig måte. Samspillet båt+batteribank sikrer reelle nullutslippsoperasjoner (verken til luft eller sjø, samt no noise). Slik sett vurderes konseptet (fartøy + batteribank med tankkapasitet) av juryen som en akselerator for det grønne skiftet. Juryen gir uttrykk for stor anerkjennelse til partene som har utviklet, og faktisk gjennomført, et teknologisk og økonomisk løft som det «Future of The Fjords» og PowerDocken innebærer. Juryen kommer dermed til den konklusjon at byggenummer 291 fra Brødrene Aa AS til The Fjords DA innfrir de forventninger man skal stille til Ship of the Year. Samlet sett vurderes kombinasjonen av futuristisk fartøysteknologi og innovasjonsnivået i batteribanken som utløsende for valg at M/S «Future of The Fjords» som Ship of the Year 2018.

 

Kilde: Kilde: Skipsrevyen.no
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

God påske fra oss i PlastForum!

Konkurransefordel med Industry 4.0

Ukens vits: Utilfredsstillende innsats

Bli med Plastforum til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Gir bonus til ansatte etter overskudd

Hatting kutter ut plast

Nyhetsbrev

Biobe forblir og videreutvikles i Fredrikstad

Online Newspaper Archive

Dekkrester kan erstatte naturlig grus

Norden presser på for global plastavtale

– Emballasje fått et ufortjent dårlig rykte

Foreslår forbud mot mikroplast i kosmetikk

Jørgen Holmefjord AS med ny daglig leder

Utvikler nytt verktøy for 3D-printing

Kina-eksplosjon påvirker plastindustrien

Tredoblet slange-omsetningen

Forskning: Matrester kan bli holdbar plast

Ukens vits: Ekstra fridag

Plast-prosjekter får støtte

Industri-fokus blir TESS

Styrker kvaliteten i fagopplæringen

Millionkontrakt for Astorplast

- Raskere med rør i rør

Tror på en dobling av sveisemarkedet

Fant 22 kilo plast i magen til drektig hval

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Svanemerket på drikkevareemballasje

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

ZEISS utvider seg!

Verktøymakeren AS - 20 år

Ny medlem i vår kollaborativa familj! Liten robot, mer lyftkraft!

Fagdag Obocastulan

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart

Punktering av fem myter om samarbeidende roboter

Prøv den populære barrierekalkulatoren

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

Stor nyhet til de nordiske landene

JEC 2019

Composite tank helps reduce pollution

Utfordring i en beholder

UTSATT - Tantec Seminar i Norge

TPU 92A – print sterke og solide prototyper i elastomer

Kongskilde har levert et pneumatisk transport system til PRC Packaging AS i Kristiansand

Ny 3D-printer fra MakerBot

ABS, ASA og PC fra Wilh. Willumsen

korte lengder rundbolt til svært gode prise fra Astrup AS!

Spør Ultrapolymers om transparente materialer!

Crestabond

FAGDAG: Liming av kompositt

Kurstilbud hos RobotNorge

Send til en kollega

0.133