Modulbaserte brenselcelleløsninger for båter er prinsippgodkjent

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

HYON AS, som er et joint venture-selskap eid av Hexagon Composites ASA, Nel ASA og PowerCell Sweden AB, har mottatt verdens første prinsippgodkjenning fra DNV GL for modulbaserte brenselcelleløsninger til bruk i maritimt miljø.

I en pressemelding fra de tre selskapene står det at dette er en viktig milepæl for bruken av brenselcelleoppløsninger til båter. For Hexagon Composites ser man selvfølgelig dette som en økt mulighet for bruk av lette høytrykksbeholdere for hydrogen.

Les også: Leverer tankene til det første hydrogenfartøyet i USA

Godkjenningen fra DNV GL bygger på MSC 100-brenselcellen fra PowerCell og den åpner for generell bruk av brenselceller i skip. JV-selskapet har dermed ferdige og godkjente modulariserte løsninger for brenselceller om bord. Dette skal inkludere alle nødvendige sikkerhets- og tilkoblingssystemer.

Løsningene kan installeres over eller under dekk og omfatter skip med behov for el.kraft fra 100kW opp til containerskip i megawatt-klassen.

HYON/PowerCell-løsningen skal være betydelig mindre og lettere enn marine kraftgeneratorer som går på diesel eller gass som drivstoff.

– Med godkjenningen demonstrerer vi overfor markedet at det finnes sikre løsninger for å ha hydrogen og brenselceller ombord på alle typer skip. Dette er en milepæl for å tenke nytt, sier sier adm. direktør i HYON, Tomas Tronstad i en kommentar til godkjennelsen fra DNV GL.

Les også: Blir medlem av Hydrogen Council

HYON bruker PowerCell som leverandør av brenselceller. Disse skal, ifølge Hexagon Composites, være verdensledende hva gjelder energitetthet og lav vekt.

I maritime applikasjoner vil brenselcellen MS-100, med elektrisk effekt på 100kW, være selve byggeklossen.

Den internasjonale shippingorganisasjonen IMO har besluttet at halvparten av utslippene fra skip skal være borte innen 2050. Og presset fra myndigheter over hele verden til reduserte utslipp er stort. Det maritime markedet blir dermed et attraktivt marked for hydrogenteknologi.

Hexagon Composites understreker at prosjekter som ønsker å benytte hydrogenteknologi er godt i gang for ferger og høyhastighetsfartøyer. De legger til at trafikk i nærmiljøet, inkludert cruiseskip med faste anløp, arbeidsbåter og offshorefartøyer er andre eksempler på skipssegmenter der hydrogen og brenselceller vil passe godt.



Hold deg opdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Plastforum i sommermodus

Kjøper Rolls-Royce Marine for 5,3 milliarder kroner

Biobe solgt til BEWi

De største komposittbeholderne i verden

Vinner stor kontrakt på sjøkabel for Equinor

Abyss etablerer nytt teknologiselskap

Nyhetsbrev

Pipelife kjøper Isoterm AS

Online Newspaper Archive

Ukens vits: I disse fotball VM-tider

- Mer forskning avgjørende for Norge som havnasjon

Dette blir oppgavene til Senter for oljevern og marint miljø

Leverer tankene til det første hydrogenfartøyet i USA

Gigantisk landbasert oppdrett i ny video

Ønsker prøveprosjekt for elektrisk vei

Ukens vits: Brannprat

Handelens Miljøfond starter opp 15. august

Etterlyser ny definisjon av bærekraft

Modulbaserte brenselcelleløsninger for båter er prinsippgodkjent

Ny Europa-rekord for gjenvinning av PVC

Oppjustert krav til andel fornybar energi

Lanserer verktøy for samarbeid mellom næringer og studenter

Hemmeligheten bak kunstig intelligens

Installerer unikt solcellesystem på busser

Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

Lager 117 megawatt solkraft

Bygger stort visningssenter for havbruk

Stadig flere solceller på norske hustak

Rolls-Royce kan kutte mange stillinger fredag

VPI solgt til irsk selskap

Tester ut ny tidevannsteknologi

Oppdatert om rør-i-rør

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.15