23948sdkhjf

Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

| Av Bjørn Lønnum Andreassen | Tips redaksjonen om en historie

Snart skal prototypen for verdens første førerløse ferge være ferdig utviklet i Trondheim. Forskerne melder om stor interesse og øyner et teknologieventyr.

Etterhvert som byene vokser melder behovet seg for flere tverrforbindelser over elver og kanaler. Men broer er dyre og sperrer for båttrafikk.

En førerløs og selvgående ferge som ”ser” kajakkpadlere og båter, og som dukker opp akkurat når du trenger den, kan bli en genial erstatter for gangbroer.

Hovedansvaret for Autoferry-prosjektet så langt, har Institutt for elektroniske systemer, Institutt for teknisk kybernetikk og Institutt for marin teknikk ved NTNU. De har bygd og testet en prototype av en førerløs, elektrisk ferge.Det melder magasinet Gemini, som utgis av Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet NTNU og Sintef.

Nå skal de finpusse på antikollisjonsegenskapene til fergen og lære den situasjonsforståelse.
Kan øke livskvaliteten for folk i by

NTNU har i mange år jobbet med styringssystemer for autonome fartøy, men å lære en datamaskin å forutse bevegelser og lese et komplekst trafikkbilde på detaljnivå, er nytt.

– Dette er en høyteknologisk vri for å skape tverrforbindelser over vannet. Vi tenker at de utslippsfrie fergene kan bidra til å øke livskvaliteten til byboere, sier Egil Eide. Han er førsteamanuensis ved Institutt for elektroniske systemer og operativ ansvarlig for den førerløse ferga.

Les også: Henter industri hjem igjen

– Førerløse ferger kan eksempelvis være med på å muliggjøre utvikling av områder som tidligere ikke var knyttet til byene på grunn av mangel på infrastruktur.

Den første førerløse fergen skal etter planen krysse kanalen i Trondheim mellom Ravnkloa og Vestre kanalhavn. Avstanden er på litt under 100 meter og overfarten tar bare et minutt, men vil spare gående for en 10-15 minutters gåtur.

Les også: Ny hydrogen-lab åpner for grønnere lakseproduksjon

Prototypen på ferga har blitt testet i kanalen, med gode resultater.

Fergen skal kunne ta minimum 12 passasjerer, samt sykler og barnevogner. Den skal lades i dokkingstasjonene samtidig som den setter av eller tar på nye passasjerer.
Sikkerhet med flere sensorer

Fase én av prosjektet gikk ut på å monitorere båttrafikken i kanalen. I fase to ble en ferge i halv skala (5 meter) bygget og fremdriftssystem, batterier og ladesystem testes. Det blir også jobbet med å utvikle navigasjonssystem og automatisk dokking, samt testing av anti-kollisjonssensorer.
Mer om: førerløs | NTNU | sintef
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Kutter plast på utlånsbøker

Totalforbud mot plastemballasje diskuteres i EU

Økte ferjeutgifter en hodepine

Ukas vits: Fridag

Shell inn på PC-markedet

Norner med 100% grønnsaksbaserte additiver

Nyhetsbrev

Velger TESS som leverandør

Går sammen for å stanse plastforsøpling i havet

6267 bedrifter gikk overende i fjor

Brann hos Husqvarna

Minst ett dødsfall fra en kraftig eksplosjon

Nytt forskningsprosjekt eksperimenterer med mindre plast

Marin forsøpling: Nå kan du søke om støtte

SE BILDENE OG VIDEO: Otto Olsens nye storstue

Lanserer nytt IP-kamera

Ukens vits: Hevn

Tilbake til plast for Tine

AGA endrer navn

Presenterer plattform for sirkulær plastindustri

Lanserer ledende PTFE

Utfordrer konvensjonell plast

Vil finne ut om usynlig plast i havet er miljøfarlig

1

Plastspisende bakterier funnet

Miljøkonferanse om forsøpling under havflaten

Brannsikkert i elbilen

Sugerør som oppløses i sjøvann

Ukens vits: Julegaven

Miljøvennlig gavekort

Ukens vits: Sint på mamma

Svensker med ny, effektiv blåsepistol

Ukens vits: Ny sjef

Fant hjort med plasttau og poser i magen

Plastsko til proffene

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Podkast: Hvordan skal vi få has på plastberget?

RobotNorge lanserer ny og modernisert nettside

ISO 17025 - Akkreditert testing av beskyttende belegg

100% vegetabilske produkter

ZEISS QUIZ - Test om du er en #measuringhero!

Black Week: Salg av kapprester!

Future Materials Catapult Center

Invitatasjon til ZEISS Webinar - 4. desember 2019

LL-Hvit gjengepasta

Verdensledende innen komposittdesign

Termoplast

Ny sveisemaskin fra Leister

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

RobotNorge inngår storkontrakt med nabobedriften Q-Meieriene

Møt ePlast på OTD 2019

ePlast har PEEK på lager

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Webinar | 10 reasons why you should x-ray your parts

Book møte med oss på K2019

Besøk oss på OTD 2019

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

Plexx - Offshore technology days 2019

komposittverktøy

Inwiba Plastic Solutions AB blir WIBA Automation AB

Partner og deleier i Future Materials Catapult Center

Send til en kollega

0.172