23948sdkhjf

Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

| Av Bjørn Lønnum Andreassen | Tips redaksjonen om en historie

Snart skal prototypen for verdens første førerløse ferge være ferdig utviklet i Trondheim. Forskerne melder om stor interesse og øyner et teknologieventyr.

Etterhvert som byene vokser melder behovet seg for flere tverrforbindelser over elver og kanaler. Men broer er dyre og sperrer for båttrafikk.

En førerløs og selvgående ferge som ”ser” kajakkpadlere og båter, og som dukker opp akkurat når du trenger den, kan bli en genial erstatter for gangbroer.

Hovedansvaret for Autoferry-prosjektet så langt, har Institutt for elektroniske systemer, Institutt for teknisk kybernetikk og Institutt for marin teknikk ved NTNU. De har bygd og testet en prototype av en førerløs, elektrisk ferge.Det melder magasinet Gemini, som utgis av Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet NTNU og Sintef.

Nå skal de finpusse på antikollisjonsegenskapene til fergen og lære den situasjonsforståelse.
Kan øke livskvaliteten for folk i by

NTNU har i mange år jobbet med styringssystemer for autonome fartøy, men å lære en datamaskin å forutse bevegelser og lese et komplekst trafikkbilde på detaljnivå, er nytt.

– Dette er en høyteknologisk vri for å skape tverrforbindelser over vannet. Vi tenker at de utslippsfrie fergene kan bidra til å øke livskvaliteten til byboere, sier Egil Eide. Han er førsteamanuensis ved Institutt for elektroniske systemer og operativ ansvarlig for den førerløse ferga.

Les også: Henter industri hjem igjen

– Førerløse ferger kan eksempelvis være med på å muliggjøre utvikling av områder som tidligere ikke var knyttet til byene på grunn av mangel på infrastruktur.

Den første førerløse fergen skal etter planen krysse kanalen i Trondheim mellom Ravnkloa og Vestre kanalhavn. Avstanden er på litt under 100 meter og overfarten tar bare et minutt, men vil spare gående for en 10-15 minutters gåtur.

Les også: Plasten som gjør biler bedre

Prototypen på ferga har blitt testet i kanalen, med gode resultater.

Fergen skal kunne ta minimum 12 passasjerer, samt sykler og barnevogner. Den skal lades i dokkingstasjonene samtidig som den setter av eller tar på nye passasjerer.
Sikkerhet med flere sensorer

Fase én av prosjektet gikk ut på å monitorere båttrafikken i kanalen. I fase to ble en ferge i halv skala (5 meter) bygget og fremdriftssystem, batterier og ladesystem testes. Det blir også jobbet med å utvikle navigasjonssystem og automatisk dokking, samt testing av anti-kollisjonssensorer.
Mer om: førerløs | NTNU | sintef
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Lego-eier investerer i gjenvinningsselskap

BASF og Security Matters samarbeider om å utvikle sirkulær plastøkonomi

Verdens investeringsland – Norge på 24.-plass

Ny sjef for plastbransjen i Europa

Ukas vits: Politi og dop

Dramatisk redningsaksjon etter plastrydding

Nyhetsbrev

Vi tar sommerferie!

1

Den ekte gjenbruksposen kommer

BASF og Security Matters samarbeider om å utvikle sirkulær plastøkonomi

Å puste inn mikroplast er helseskadelig

Tiltalt for isopor-forurensning

Funn av ulovlige leker som skader ozonlaget

1

Utvikler nedbrytbare fiskeredskaper

Ukas vits: Brøyting

Norsik sørger for at det ikke blir plastkrise i Oslo

Sommerjobb for å rydde plastpellets

KRONIKK: Produsentansvaret for plastemballasje ivaretas i Norge

Krever støtte til de som driver med gjenvinning av plast

1

- Plastimportører og -produsenter må betale mer

Superskipet blir forsinket

SE VIDEO: Njord-fiberkabelen på plass

Storstilt plastaksjon i Finnmark

På jakt etter plastnedbrytbare enzym

Ukas vits: Bryllupsnatta

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Raske reparasjoner under kalde og fuktige forhold.

Perfect control of all important data. Everywhere.

ARALDITE® 2023 - Marine

Become wiser. Anytime. Anywhere.

Behind the scenes!

Vil du bli med oss på webinar?

Precision at all altitudes - ZEISS Aerospace Solutions

How Retrofit can make your CMM state-of-the-art again

Calling all the unsung production heroes!

Crestabond® - sertifisert etter brannsikringskrav.

LL-Hvit gjengepasta

Plastproduksjon preget av presisjon og nøyaktighet

Resirkulerte plastprodukter til Vik Ørsta

Wanner Technik Gmbh

RAMSOL - alkoholfri desinfisering

ZEISS #measuringhero Award 2020

Testing av ikke-metalliske materialer for tøffe omgivelser

Ultrapolymers og Domo utvider partnerskapet med Technyl

Avfallsbeholder fra IDEA Kompetanse

POM-C BLÅ - perfekt for næringsmiddelindustrien

Plastdeler til testsett for corona laget med vakuum

Expanding the Boundaries of CT

Produksjon av desinfeksjonsmidler med Busch vakuumteknologi

Stratasys J55 – en ny revolusjonerende fullfargeprinter

Sveisetrådkniv for PVC og linoleum

Send til en kollega

0.141