23948sdkhjf

Førerløse ferger kan erstatte gangbruer

| Av Bjørn Lønnum Andreassen | Tips redaksjonen om en historie

Snart skal prototypen for verdens første førerløse ferge være ferdig utviklet i Trondheim. Forskerne melder om stor interesse og øyner et teknologieventyr.

Etterhvert som byene vokser melder behovet seg for flere tverrforbindelser over elver og kanaler. Men broer er dyre og sperrer for båttrafikk.

En førerløs og selvgående ferge som ”ser” kajakkpadlere og båter, og som dukker opp akkurat når du trenger den, kan bli en genial erstatter for gangbroer.

Hovedansvaret for Autoferry-prosjektet så langt, har Institutt for elektroniske systemer, Institutt for teknisk kybernetikk og Institutt for marin teknikk ved NTNU. De har bygd og testet en prototype av en førerløs, elektrisk ferge.Det melder magasinet Gemini, som utgis av Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet NTNU og Sintef.

Nå skal de finpusse på antikollisjonsegenskapene til fergen og lære den situasjonsforståelse.
Kan øke livskvaliteten for folk i by

NTNU har i mange år jobbet med styringssystemer for autonome fartøy, men å lære en datamaskin å forutse bevegelser og lese et komplekst trafikkbilde på detaljnivå, er nytt.

– Dette er en høyteknologisk vri for å skape tverrforbindelser over vannet. Vi tenker at de utslippsfrie fergene kan bidra til å øke livskvaliteten til byboere, sier Egil Eide. Han er førsteamanuensis ved Institutt for elektroniske systemer og operativ ansvarlig for den førerløse ferga.

Les også: Retter fokus på plaststrømmen fra asiatiske land

– Førerløse ferger kan eksempelvis være med på å muliggjøre utvikling av områder som tidligere ikke var knyttet til byene på grunn av mangel på infrastruktur.

Den første førerløse fergen skal etter planen krysse kanalen i Trondheim mellom Ravnkloa og Vestre kanalhavn. Avstanden er på litt under 100 meter og overfarten tar bare et minutt, men vil spare gående for en 10-15 minutters gåtur.

Les også: Nordisk samarbeid skal heve 3D-mulighetene

Prototypen på ferga har blitt testet i kanalen, med gode resultater.

Fergen skal kunne ta minimum 12 passasjerer, samt sykler og barnevogner. Den skal lades i dokkingstasjonene samtidig som den setter av eller tar på nye passasjerer.
Sikkerhet med flere sensorer

Fase én av prosjektet gikk ut på å monitorere båttrafikken i kanalen. I fase to ble en ferge i halv skala (5 meter) bygget og fremdriftssystem, batterier og ladesystem testes. Det blir også jobbet med å utvikle navigasjonssystem og automatisk dokking, samt testing av anti-kollisjonssensorer.
Mer om: førerløs | NTNU | sintef
Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online

Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Norge og Russland sammen mot plastforsøpling

TOMRA viste fram sin sirkulære produksjon

Kjøper opp 3D-selskap

Smart plaster for svenske langrennsløpere

Bedre resultat for panteselskap

Bli med Plastforum til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Nyhetsbrev

Mikroplast funnet i Mjøsa og Femunden

Online Newspaper Archive

Landbruket verst på mikroplastutslipp

Får Havforskningsinstituttet som partner

Økt interesse for bambus-plast

Ukens vits: En whiskey-hest

H. Clausen med i PackSynergy

Kantine-leverfandør dropper engangsplast

Mikroplast i flere prøver på norsk kontinentalsokkel

Ny teknikk gjør plast om til drivstoff

NyTeknik rapporterer om en kjemisk prosess som kan konvertere plast til drivstoff.

Hexagon Composites ASA: Økte inntektene med nesten 20%

- Fiskerne må ta med plasten hjem

TESS-avtale med Bremnes Seashore

Stor interesse for forskning på plastforurensing

Nexans Halden skal produsere kabler til dansk vindmøllepark

TOMRA-direktør vant prestisjefylt business-pris

Selskapets direktør Stefan Ranstrand anerkjennes for hans lederskap og industrielle strategi.

Fagdag hos Lindberg & Lund

Gjenbruk av kontaktlinser

Ukens vits: Den lidenskapelige ingeniøren

Jotun prøver ut spann av resirkulert plast

Ukens vits: Lønnsproblemer

Lysende bistandsdesign får utmerkelse

Nedetid for portalen

Norner har fått ny forskningsdirektør

Ukens vits: Sent ute

Risør Plast under avvikling

Plastavfall blir til nye skolestoler i Helgeland

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny 3D-printer fra MakerBot

ABS, ASA og PC fra Wilh. Willumsen

korte lengder rundbolt til svært gode prise fra Astrup AS!

Spør Ultrapolymers om transparente materialer!

Crestabond

FAGDAG: Liming av kompositt

Kurstilbud hos RobotNorge

Månedens tilbud fra Inter-Supply AS

Emballasje for årets julegaver!

Pallevender for de tunge løft

Baca vindsperre

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Masterbatch med kort leveringstid fra Wilh. Willumsen

Hans Claussen AS har nettbutikk - se kompositthuset.no

Bredt sortiment av PEHD på lager i Norge

Høy temperatur spray kontaktlim for den marine industri

Redefinering av ekstrudersveis - FUSION 1

Polykarbonat plater

Topcoat og Gelcoat - i alle farger (fra 5 kg)

PERSPEX®- Akryl plater lagerføres av ePlast AS i Norge.

POM C Sort fullsortiment av plater på lager

Ampreg 30 - HMS vennlig epoxy fra GURIT

Vinn en ZEISS kikkert

PE IOOO - Materiale med allsidige egenskaper

Vit hva som skjer!

Send til en kollega

0.121