Volkswagen øker bruken av lettvektsmaterialer i hel-elektriske biler

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

Volkswagen, verdens største bilprodusent, har uttalt at selskapet vil presentere «et nytt elektrisk kjøretøy hver måned fra 2022». Det høres voldsomt ut, men VWs folk understreket på den årlige konferansen for el-biler, nylig holdt i Berlin, at VW forplikter seg til å sette enormt fokus på elektriske biler.

VW, som også bygger Porsche, Skoda og Bentley merkene, forbereder seg på å lansere sin første, spesialbygde elbil, VW iD. Den tyske motorgiganten vil også begynne å levere veggbokser for lading til EV-bilkjøpere, priset til rundt 2.900 norske kroner.

Les også: Sjefsbytte i Borealis

 I følge VW-konsernets ledelse har man de siste månedene lagt det meste annet til side for å implementere konsernets nye «veikart E», eller mer språklig korrekt: «Roadmap E». Dette veikartet, eller planene for fremtiden, ble lansert sist høst. Da signaliserte VW at planene var klare for å bygge opp en produksjonskapasitet tilstrekkelig for årlig å kunne produsere tre millioner elektriske biler innen 2025 og presentere 80 nye, elektriske modeller fra VW-gruppen innen den tid.

– Bare i år vil VW-konsernet presentere ni nye modeller, hvorav tre blir helelektriske. Disse kan legges til vår portefølje av åtte eksisterende e-biler og plug-in hybrider, kunne Matthias Müller, konsernsjefen i VW-konsernet, fortelle på e-bil konferansen i Berlin.

 Bilene skal gjøres lettere enn dagens biler. Utstrakt bruk av plast- og kompositter inngår for å få til dette. Kontrakter for produksjon diskuteres, men er foreløpig ikke sluppet.

VW opplyser at konsernet for øyeblikket produserer elektriske kjøretøyer på tre steder. Om to år er det planlagt at ytterligere ni konsernanlegg skal utstyres kun for e-biler.

For å sikre tilstrekkelig batterikapasitet for den massive utvidelsen av miljøvennlig, elektrisk mobilitet, er det allerede inngått partnerskap med batteriprodusenter for leveranser i Europa og Kina. Kontraktene som allerede er tildelt, har en samlet verdi av rundt 20 milliarder euro eller 190 milliarder kroner.

På Genèves internasjonale motorshow nylig, presenterte VW-konsernet innovasjoner som bl.a. Audi e-tron, Porsche Mission E og I.D. Vizzion, et annet medlem av Volkswagens I.D.-familie.



Hold deg opdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Satser på elektrifisering av fjordene

Red Dot Award til Zivid One 3D-kamera

Protec Scandinavia har presentert sine agenturer

Jakter fremtidens miljøvennlige hurtigbåt

Kongsberg vinner milliardavtale

Ukas vits: Sjefens sommerfest

Nyhetsbrev

Det jaktes fortsatt på Norges smarteste industribedrift

Online Newspaper Archive

Ny havmerd blir gigantisk

Snart kommer hun til din arbeidsplass

Life Technologies plastkuler konkurrerer om Eksportprisen 2018.

AKVA Group: Beste resultat noen gang

Omsetningen i AKVA Group økte i 2017 med 30 prosent mot fjoråret, og resultat før skatt nesten firedoblet seg. På Plast- og komposittkonferansen 2018 kan du treffe representanter for selskapet og høre mer om fremtidens satsninger mot havbruk.

Foreslå en bransjeperson å hedre

Endringer hos ATM Brovig

Protec Scandinavia – ny tilbyder til plastindustrien

Milliardinvestering i automatisering

Ukas vits: Brevskriving for idioter

Vi må delta i ryddesjauen!

Sjefsbytte i Borealis

Ny, termoplastisk karbonfiberkompositt

Ønsker Statnett som investor

1

Innfører komposittsviller

Klart for komposittsamling i Arendal

Prototals digitale fabrikk utvides ytterligere

EU-oppfordring: Øk bruken av gjenvunnet plast

AkzoNobel selger Specialty Chemicals

Mannen med kontraktene

Kompositt- og polymerutdanning som nettstudie

Hexagon Composites med vekst i 2017

Danske forskere kritiske til Plastposerapporten – mener tall er for gamle

– Typisk norsk å være innovativ

Volkswagen øker bruken av lettvektsmaterialer i hel-elektriske biler

Britisk plastindustri avholder eget Brexit-seminar

Ny dansk analyse: Plastposen er best for miljøet

OSO Hotwater vurderer å flytte til UK

Ruger du på et kompetanse- eller teknologiprosjekt?

Biesterfeld og Evonik i partnerskap om PUR

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.16