Volkswagen øker bruken av lettvektsmaterialer i hel-elektriske biler

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

Volkswagen, verdens største bilprodusent, har uttalt at selskapet vil presentere «et nytt elektrisk kjøretøy hver måned fra 2022». Det høres voldsomt ut, men VWs folk understreket på den årlige konferansen for el-biler, nylig holdt i Berlin, at VW forplikter seg til å sette enormt fokus på elektriske biler.

VW, som også bygger Porsche, Skoda og Bentley merkene, forbereder seg på å lansere sin første, spesialbygde elbil, VW iD. Den tyske motorgiganten vil også begynne å levere veggbokser for lading til EV-bilkjøpere, priset til rundt 2.900 norske kroner.

Les også: Ny toppsjef i Norner

 I følge VW-konsernets ledelse har man de siste månedene lagt det meste annet til side for å implementere konsernets nye «veikart E», eller mer språklig korrekt: «Roadmap E». Dette veikartet, eller planene for fremtiden, ble lansert sist høst. Da signaliserte VW at planene var klare for å bygge opp en produksjonskapasitet tilstrekkelig for årlig å kunne produsere tre millioner elektriske biler innen 2025 og presentere 80 nye, elektriske modeller fra VW-gruppen innen den tid.

– Bare i år vil VW-konsernet presentere ni nye modeller, hvorav tre blir helelektriske. Disse kan legges til vår portefølje av åtte eksisterende e-biler og plug-in hybrider, kunne Matthias Müller, konsernsjefen i VW-konsernet, fortelle på e-bil konferansen i Berlin.

 Bilene skal gjøres lettere enn dagens biler. Utstrakt bruk av plast- og kompositter inngår for å få til dette. Kontrakter for produksjon diskuteres, men er foreløpig ikke sluppet.

VW opplyser at konsernet for øyeblikket produserer elektriske kjøretøyer på tre steder. Om to år er det planlagt at ytterligere ni konsernanlegg skal utstyres kun for e-biler.

For å sikre tilstrekkelig batterikapasitet for den massive utvidelsen av miljøvennlig, elektrisk mobilitet, er det allerede inngått partnerskap med batteriprodusenter for leveranser i Europa og Kina. Kontraktene som allerede er tildelt, har en samlet verdi av rundt 20 milliarder euro eller 190 milliarder kroner.

På Genèves internasjonale motorshow nylig, presenterte VW-konsernet innovasjoner som bl.a. Audi e-tron, Porsche Mission E og I.D. Vizzion, et annet medlem av Volkswagens I.D.-familie.



Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Er du abonnent? Become a subscriber

Med et abonnement får du ubegrenset adgang til nettavisen. Read the newspaper online


Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Milliongave til frivillig innsats mot plastforsøpling

Bedrifter: Få råd og veiledning til innovasjonsprosjekter

Forskningsrådets innovasjonspris til Zivid Labs

Godt første halvår for industrien

Gode tall fra Hexagon Composites

Fikk første bestilling på TITAN53-moduler

Nyhetsbrev

Nordmenn frykter ikke robotene

Online Newspaper Archive

ATM Brovig har skiftet navn til Atemo

Nytt biogranulat for sprøytestøping

Ukens vits: Hevnen er søt

Uvitenhet styrer plastengasjementet

Norsk-Tysk Forum: Fagkompetanse og industri 4.0

Plastposesalget har sunket 86 prosent i sju engelske matvarekjeder

«Speakers Corner» på NTNU i Gjøvik – bruk muligheten!

Ukens vits: Vesentlig forsinkelse

Bygger ikke verdens lengste lakseoppdrettsskip

Umoe Mandal med ny storkontrakt

Flere vindkraftprosjekter har startet bygging

Dårlige tall for Rolls Royce i fjor

Borealis kjøper gjenvinningsselskap i Østerrike

SABIC lanserer «plank» for store belastninger

29 prosent opp 2017

Færch Plast overtar 4PET Group

Saudi Aramco snuser på SABIC

Equinor med gode tall i sitt «første» kvartal

Kjøper Rolls-Royce Marine for 5,3 milliarder kroner

Biobe solgt til BEWi

Abyss etablerer nytt teknologiselskap

- Mer forskning avgjørende for Norge som havnasjon

Dette blir oppgavene til Senter for oljevern og marint miljø

Ukens vits: Brannprat

Etterlyser ny definisjon av bærekraft

Modulbaserte brenselcelleløsninger for båter er prinsippgodkjent

Lanserer verktøy for samarbeid mellom næringer og studenter

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Send til en kollega

0.145