23948sdkhjf

Vil investere i digitale Lego-produkter

Administrerende direktør hos Lego vil tenke enda mer digitalt. For det er ikke bare den klassiske Lego-klossen som skal lokke kundene til butikkene når Lego ser mot oversjøiske markeder…

For å få ny fart på salget av Lego-produkter, ønsker adm. direktør Niels B. Christiansen, å satse mer på det digitale univers omkring de klassiske plastklossene.

– I 2018 blir det feil å sette oss i bås: at vi kun leverer et fysisk leketøy. Vi lager masse digitale løsninger. Faktisk er Lego blant dem som er lengst fremme her. Det er noe vi har investert store summer på, og noe av det vi også kommer til å investere mange penger i i fremtiden, sier han.

 Lego la fram sitt årsregnskap for 2017 tirsdag 6. mars. 2017 ble betegnet som et vanskelig år. Omsetningen falt med sju prosent sammenlignet med 2016, og etter hele 13 år med vekst. Omsetningen sank til 35 milliarder DKK. Men fallet i omsetning skyltes, i følge Lego-sjefen, ikke at det er mangel på etterspørsel. Riktig nok solgte Lego «litt mindre» i 2017, men det underliggende salget, er i følge adm. direktør det samme som tidligere.

– Vi hadde en flat kurve på Lego-salget i fjor, og vi hadde et ønske om vekst. Men 2017 gir ikke et uttrykk for at det kjøpt særlig mindre Lego, eller at interessen har sunket. Salget har bare ikke steget så mye som vi hadde håpet, sier han.

 Allerede for ett år siden måtte Lego se en ellers flott omsetningsøkning ta slutt og nedgang ble resultatet. Konsernledelsen kom til den erkjennelsen at selskapet hadde vokst for hurtig de siste årene.

Derfor ble det i forbindelse med Legos ansettelse av den tidligere toppsjefen i Danfoss, Niels B. Christiansen, satt i gang en opprydningsaksjon. Blant annet ble lagebeholdningene forsøkt solgt og det ble ryddet i organisasjonen. Det skal ha gitt en slankere organisasjonsstruktur og der Niels B. Christiansen og Lego-ledelsen for øvrig holder nøye oppsyn med salget.

– Jeg har fem salgsdirektører som rapporterer direkte til meg. De er en del av den øverste ledergruppen. Det gjør at det ikke er så langt fra det som skjer rundt om på verdensmarkedene, til inn der hvor vi tar de overordnede beslutningene, sier han.

Særlig Kina har gitt en tiltrengt vekst i regnskapet i fjor. Det har fått Lego til å se på dette og andre potensielle markeder, så som Midt-Østen og Afrika. Her er det mange barn som fortsatt har til gode å få sine første Lego-klosser.

– Det som skal skje aller først er at vi når ut til flere. Og vi vil gjerne investere i bl.a. det digitale segmentet. Det skal på sikt gi økt omsetning, sier han.

Niels B. Christiansen vil ikke garantere at omsetningen rettes kraftig opp på kort sikt.

– Vi har ikke mål på enkeltår på den måten. Det viktigste for oss er at vi er der vi ønsker å være om 10 og 20 år. Det er det langsiktige som teller, avslutter Niels B. Christiansen.

 (Kilde: Af Redaktionen/Ritzau)

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094