23948sdkhjf

Vil investere i digitale Lego-produkter

| Av Asle Isaksen | Tips redaksjonen om en historie

Administrerende direktør hos Lego vil tenke enda mer digitalt. For det er ikke bare den klassiske Lego-klossen som skal lokke kundene til butikkene når Lego ser mot oversjøiske markeder…

For å få ny fart på salget av Lego-produkter, ønsker adm. direktør Niels B. Christiansen, å satse mer på det digitale univers omkring de klassiske plastklossene.

Les også: Lego innvier første del av hovedkontor med lego

– I 2018 blir det feil å sette oss i bås: at vi kun leverer et fysisk leketøy. Vi lager masse digitale løsninger. Faktisk er Lego blant dem som er lengst fremme her. Det er noe vi har investert store summer på, og noe av det vi også kommer til å investere mange penger i i fremtiden, sier han.

 Lego la fram sitt årsregnskap for 2017 tirsdag 6. mars. 2017 ble betegnet som et vanskelig år. Omsetningen falt med sju prosent sammenlignet med 2016, og etter hele 13 år med vekst. Omsetningen sank til 35 milliarder DKK. Men fallet i omsetning skyltes, i følge Lego-sjefen, ikke at det er mangel på etterspørsel. Riktig nok solgte Lego «litt mindre» i 2017, men det underliggende salget, er i følge adm. direktør det samme som tidligere.

– Vi hadde en flat kurve på Lego-salget i fjor, og vi hadde et ønske om vekst. Men 2017 gir ikke et uttrykk for at det kjøpt særlig mindre Lego, eller at interessen har sunket. Salget har bare ikke steget så mye som vi hadde håpet, sier han.

 Allerede for ett år siden måtte Lego se en ellers flott omsetningsøkning ta slutt og nedgang ble resultatet. Konsernledelsen kom til den erkjennelsen at selskapet hadde vokst for hurtig de siste årene.

Les også: Handelskrigen åpner for nye markeder

Derfor ble det i forbindelse med Legos ansettelse av den tidligere toppsjefen i Danfoss, Niels B. Christiansen, satt i gang en opprydningsaksjon. Blant annet ble lagebeholdningene forsøkt solgt og det ble ryddet i organisasjonen. Det skal ha gitt en slankere organisasjonsstruktur og der Niels B. Christiansen og Lego-ledelsen for øvrig holder nøye oppsyn med salget.

– Jeg har fem salgsdirektører som rapporterer direkte til meg. De er en del av den øverste ledergruppen. Det gjør at det ikke er så langt fra det som skjer rundt om på verdensmarkedene, til inn der hvor vi tar de overordnede beslutningene, sier han.

Særlig Kina har gitt en tiltrengt vekst i regnskapet i fjor. Det har fått Lego til å se på dette og andre potensielle markeder, så som Midt-Østen og Afrika. Her er det mange barn som fortsatt har til gode å få sine første Lego-klosser.

– Det som skal skje aller først er at vi når ut til flere. Og vi vil gjerne investere i bl.a. det digitale segmentet. Det skal på sikt gi økt omsetning, sier han.

Les også: Investeringer sliter på Legos overskudd

Niels B. Christiansen vil ikke garantere at omsetningen rettes kraftig opp på kort sikt.

– Vi har ikke mål på enkeltår på den måten. Det viktigste for oss er at vi er der vi ønsker å være om 10 og 20 år. Det er det langsiktige som teller, avslutter Niels B. Christiansen.

 (Kilde: Af Redaktionen/Ritzau)

Hold deg oppdatert med PlastForum NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Går sammen om havbunn-forskning

Kutter plastposer

Ukens vits: Sint på mamma

Nordiske Medier blir Nordiske Fagmedier

Brannårsak fortsatt ikke funnet

Gir 40 millioner mot forurensning i havet

Nyhetsbrev

Prysmian skal lage kabler for Equinor

Bygger biopolyamidfabrikk

Nexans inngår rammeavtale for det amerikanske offshore vindmarkedet

Danske politikere til kamp mot plastposer

Engangsplastikk får nytt liv i rotasjonsstøping

Fossilfri plast i fokus

Svensker med ny, effektiv blåsepistol

100kg søppel i magen: - Skremmende mengde plast

Elastiske tekstilfibre av kulldioksid

Mye engangsplast ved sykehusene

1

Ønsker koordinert plastoversikt

Ukens vits: Ny sjef

Nexans’ umbilicals vil spille en avgjørende rolle i Ormen Lange Fase 3

Vil fjerne plastavfall med luftbobler

1

Bergensbyrådet følger opp vedtak om fallunderlag av plast

TESS-signering

Komposittløsning til Porsche-stolpene

Fant hjort med plasttau og poser i magen

Plastsko til proffene

Ukens vits: Sydentur

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Bytter til resirkulerte plastflasker og fjerner plastemballasje

Gjør fremskritt med polypropylen-etterligninger

1

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Se alle Bedriftenes egne nyheter

ZEISS QUIZ - Test om du er en #measuringhero!

Black Week: Salg av kapprester!

Future Materials Catapult Center

Invitatasjon til ZEISS Webinar - 4. desember 2019

LL-Hvit gjengepasta

Verdensledende innen komposittdesign

Termoplast

Ny sveisemaskin fra Leister

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

RobotNorge inngår storkontrakt med nabobedriften Q-Meieriene

Møt ePlast på OTD 2019

ePlast har PEEK på lager

PTFE/TEFLON på lager i Norge

Webinar | 10 reasons why you should x-ray your parts

Book møte med oss på K2019

Besøk oss på OTD 2019

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

Plexx - Offshore technology days 2019

komposittverktøy

Inwiba Plastic Solutions AB blir WIBA Automation AB

Partner og deleier i Future Materials Catapult Center

Advanced FDM åpner for flere funksjoner

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

Print i ABS med nye MakerBot Method X

Ansvarlig design på Designers Saturday

Send til en kollega

0.224