23948sdkhjf

Påmeldingen til «Norges smarteste industribedrift» er åpen!

Digitalisering av norsk industri er avgjørende i kappløpet mot internasjonale konkurrenter. Og Norsk Industri og Siemens vektlegger dette når de jakter på Norges smarteste industribedrift. Frist for påmelding er 10. april.

Det er femte gang at konkurransen «Norges smarteste industribedrift» holdes. Målet er å løfte frem de gode eksemplene og inspirere til økt konkurransekraft for norsk industri. Påmeldingen er nå åpen og vinneren kåres på Industrikonferansen 15. mai.

– Vi vil løfte frem de beste slik at andre kan lære og bli inspirert, sier jurymedlem og adm. direktør i Siemens AS, Anne Marit Panengstuen.

 

Digitalisering er satt skikkelig på agendaen og mediene er fulle av saker om digitalisering, kunstig intelligens og robotisering. Konkurransen i regi av Siemens og Norsk Industri skal tydeliggjøre hva dette betyr og hvordan norske bedrifter kan utnytte mulighetene.

Kandidatene i kåringen vil bli grundig presentert på en egen nettside gjennom hele konkurranseperioden.

 

Industrielle tradisjoner er viktig, også når digitaliseringen har tatt fart for alvor. Derfor er Norsk Industri opptatt av at ikke digitalisering skal bli noe fremmed og noe annet enn det bedriftene allerede jobber med.

– Norsk industri har sterke innovative tradisjoner, så vi ønsker å bidra til å skape en bro mellom det de allerede er gode på og ny teknologi som kan brukes til å ta neste steg, poengterer adm. direktør i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen.

 

En digital «temperaturmåler» ble lansert av Siemens sist høst. En analyse av norske bedrifter viser at digitalisering først og fremst brukes til effektiviseringstiltak og i mindre grad til å utvikle nye forretningsmuligheter.

– Effektivisering alene er ikke nok. Skal Norge opprettholde konkurransekraften må bedriftene i større grad bruke digitalisering til å utvikle nye produkter og forretningsmodeller. Man kan ikke kutte seg til suksess, sier Panengstuen.

 

God økonomi, det å tjene penger, er blant kriteriene som skal være på plass før en bedrift kan vurderes. I kåringen av «Norges Smarteste Industribedrift» fokuseres det på selskaper som produserer reelle varer. Rene tjenesteleverandører vil altså ikke vurderes i denne konkurransen.

Et annet viktig kriterium, er at bedriften kan vise til et regnskap som går i pluss. På den måten er det de som lykkes som skal løftes frem i denne konkurransen.

Det holder altså ikke bare å være lovende, bedriftene skal vise til overskudd.

Husk å søke før 10. april!

Du kan se mer og melde det på her: https://smartindustri.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125