23948sdkhjf

Ny plastbil og biodiesel fra HiØ

– Dette har vært en utrolig spennende og krevende skoleoppgave, mener prosjektleder og elev ved Høgskolen i Østfold, Annelena Kirkerud Saksegård. Hun har styrt en gruppe på 20 elever, underleverandører og samarbeidspartnere i arbeidet med å utvikle en splitter ny «racerbil»: Snart debuterer bilen i konkurranse med 200 andre biler på Nogaro-banen i Frankrike under racet Shell Eco Marathon.
Om noen dager ruller den nye norske sportsbilen «North-1» ut av verkstedporten ved skolen i Sarpsborg og elever og engasjerte lærene kan slippe jubelen løs. I mai skal den lille toseteren av sted til Frankrike der den skal møte andre hjemmesnekrede kjøretøyer i verdens største økonomiløp; Shell Eco-Marathon. Dette billøpet, som arrangeres av drivstoffselskapet Shell, har vært arrangert hvert eneste år i 23 år og blir større og viktigere år for år. I år møtes 3.000 ungdommer fra 200 team fra tekniske skoler i 18 land på en hektisk lørdag og søndag. Målet er å bruke minst mulig drivstoff, og samtidig blir de påmeldte kjøretøyene vurdert og gitt premiering for design og innovasjon.

Biodiesel-motor
Norge stilte til start i Shell Eco-Marathon for første gang i fjor – også da med et team fra Høgskolen i Østfold. Fjorårets norske bil, Citadine, var en bybil med bensinmotor i klassen «urban concept». Årets North-1 bygger ikke på fjorårets bil, men er en helt ny konstruksjon. Den stiller i samme klasse, men har en Yanmar dieselmotor som er bygget om til å gå på miljøvennlig biodiesel. Karosseriet er støpt i termoplast og inne i den elegante raceren er det plass til fører og passasjer, plassert i formstøpte plastseter.

Alternativ bachelor-grad
– Bilkonstruksjon og byggearbeid er en alternativ og spennende form for undervisning på vei mot en bachelor-grad til eksamen ved endt skoleår i år, forklarer den prosjektansvarlige læreren Petter Øyan. Han er professor og diplomdesigner ved skolen. – Årets prosjekt er ganske forskjellig fra det vi gjorde i fjor. Det mest krevende ved årets prosjekt, er at vi har en så stor gruppe studenter. De kommer fra hele fem forskjellige linjer ved skolen. Dessuten har vi i år hatt et tett samarbeid med Universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås. De har blant annet hjulpet oss med byggingen og konstruksjonen av chassiet, sier den engasjerte læreren.

Video-streaming
Høgskolen har hatt tett samarbeid med lokalt næringsliv som har bistått med alt fra plaststøping til plexiglass-utforming. Elevene har også fått sterk bistand fra Høgskolens avdeling i Halden der elever ved IT-linja har lagt til rette IT-kommunikasjon – eller såkalt «videostreaming» – mellom bilen og depotet, samt på nett videre hjem til skolene i Norge. Dermed kan andre elever følge innsatsen i Frankrike direkte på storskjerm.
En bil for fremtiden
– Det viktigste med vår nye North-1 er at den er konstruert for å delta i økonomiløp i mange år fremover og med ulike tekniske løsninger, sier Øyen. – Bilen er bygget opp i moduler – seksjoner som kan skiftes og forandres. Å skifte fra for eksempel biodieseldrift til gassmotor, vil være en enkel sak. Vi vil også mer enn gjerne bistå andre tekniske skoler som vil kunne få støpe og bygge egne «North»-versjoner med utgangspunkt i vår bil. Det aller morsomste vil selvsagt være om Norge i fremtiden kan stille mange biler til start i dette verdens største økonomiløp! Tekst og fotos; A/S Norske Shell
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063