23948sdkhjf

Nye kampfly kan gi komposittmiljøet kjempeløft

Innkjøp av nye kampfly kan gi komposittmiljøet i Norge et stort løft. Kongsberg Defence and Aerospace vil bygge en ny komposittfabrikk hvis de får leveranser til Joint Strike Fighter. Innovasjon Norge vil etablere et kompetansesenter for kompositter i tilknytning til flykjøpet.
Forsvarsdepartementet vurderer for tiden de tre kampflyene Joint Strike Fighter (JSF) fra Lockheed Martin, Eurofighter Typhoon fra EADS og JAS Gripen fra SAAB. Valget står ikke bare mellom tre ulike fly, men også mellom svært ulike former for industrisamarbeid. Mens Gripen og Eurofighter tilbyr 100 prosent gjenkjøp, åpner Lockheed Martin for at norske bedrifter skal kunne delta i konkurranser om kontrakter. Gevinsten fra JSF er mer usikker enn for de to andre, men volumet på leveranser til JSF blir langt høyere enn for de europeiske flyene.
Avgjøres i 2008 Gripen og Eurofighter er i bruk flere lands luftforsvar. JSF er derimot fortsatt under utvikling og har så vidt begynt testflygingen. JSF trenger kompositter ikke bare til flykropp, vinger og ror, men også til deler av motoren. Kongsberg Defence and Aerospace og Hexagon har allerede kvalifisert seg som tilbydere til JSF-programmet, og har inngått en stor rammeavtale med amerikanerne. For halvannet år siden sto kampflysaken i stampe. Den forrige regjeringen ble beskyldt for å binde seg for mye til JSF uten å kreve nok tilbake. De rødgrønne har valgt en annen strategi og behandler JSF, Eurofighter og Gripen som tre likeverdige alternativer. Da Plastforum nr. 1-2/2007 gikk i trykken var undertegnelse av nye intensjonsavtaler med alle de tre flyprogrammene nært forestående - se også egen sak på nettsidene om SAABs fremstøt for at Gripen skal bli foretrukket flytype. Endelig vedtak om flykjøpet skal fattes i 2008.
Kongsberg må utvide Kongsberg Defence and Aerospace (KDA) har levert noen deler i kompositt til Eurofighter, såkalte rudders eller haleror og flaperons. – Vi har hatt noen mindre prosjekter til Eurofighter som ble avsluttet i fjor, opplyser markedssjef Tore Sannes i KDA til Plastforum. Selskapet er i kontakt med alle de tre flyprogrammene som er aktuelle for Norge, men har i skrivende stund ikke i inngått noen kontrakter med dem. – Vi er i sluttforhandlinger med JSF. Hvis vi får kontrakt med dem, blir komposittfabrikken vår på Kongsberg for liten. Vi må da bygge en ny fabrikk som vil være flyuavhengig, og så vil vi gjøre tilpasninger for leveranser til fly. Hvor fabrikken skal bygges, vet ikke jeg, men trolig vil det bli enten på Notodden eller Kongsberg, sier Sannes ( Avtalen mellom JSF og KDA er nå et faktum, red.anm). – Har KDA noen favoritt blant de tre kandidatflyene? – Nei, vi behandler alle tre likt. Det viktige er at Norge velger et kampfly, og at vi prøver å få en god industriavtale. Jeg tror Kongsberg skal få en fornuftig pakke, og det er det vi jobber mot, sier Tore Sannes.
Hexagon på banen Hexagon Composites har kvalifisert seg for å delta i konkurranser om leveranse til JSF. – Hvis Norge lander på JSF, er vi i en god posisjon. Vårt datterselskap i USA, Lincoln Composites, er gjennom en avtale med Lockheed Martin blinket ut som kvalifisert underleverandør. Bakgrunnen er Lincolns kompetanse på dropptanker, opplyser finansdirektør Dag Olav Tennfjord i Hexagon Composites ASA. Datterselskapet har lang erfaring i å utvikle avanserte trykkbeholdere, både for militære og sivile områder. Lincoln er markedsleder i USA på leveranse av CNG-tanker til nyttekjøretøyer. – Hvordan vurderer du muligheten for å få oppdrag til JSF? – Det er betydelig usikkerhet knyttet til om Norge vil delta i prosjektet, svarer Tennfjord. Han viser til at en del av argumentet for å utsette beslutningen om å gå videre med JSF, gjaldt handelspolitiske hensyn. – Vi er opptatt av å få faste avtaler. Det er hyggelig at vi er kvalifisert, men vanskelig å tolke sannsynligheten for at vi får kontrakter, sier Tennfjord.
Umoe Mandal tester motordel Umoe Mandal har kontakt med JSF gjennom en underleverandør til Lockheed Martin. – Vi bygger marint, men nærmer oss fly. Kompositter til sivile fly blir stadig mer aktuelt. Vårt oppdrag for JSF er å teste inntaksskovler til motoren, forteller utviklingssjef Nere Skomedal i Umoe Mandal. Skomedal, som også er styreleder i Norsk Komposittforbund, er mest opptatt av JSF fordi amerikanernes ennå uferdige kampfly kommer til å inneholde mer kompositter enn de to andre flytypene. – Jeg er en betinget optimist. Hvis Norge bestemmer seg for å kjøpe JSF, ser jeg store muligheter for komposittbedriftene. Hvis Eurofighter eller Gripen blir valgt, blir det mer indirekte gjenkjøp, sier Nere Skomedal.
Også for de mindre Daglig leder Paal Fischenich i Norsk Komposittforbund mener innkjøp av kampfly kan gi positive virkninger for alle medlemsbedriftene, ikke bare de store. – Det viktige er å styrke komposittmiljøet i Norge. Leveranser til kampflyene vil gjøre at vi får en del klynger, men vi må vokte oss for at bare de store bedriftene får kontrakter, sier Fischenich. – Kan norske komposittbedrifter hevde seg i konkurransen om kontrakter med Lockheed Martin? – Ja, de har absolutt muligheter for det. Men vi må huske på at det amerikanske miljøet er spesielt. Det er små muligheter for å slippe til på områder der de selv kan levere. Vi kan imidlertid eksportere kompetanse. Det viktigste er at vi synliggjør vår kompetanse og at lokomotivene er flinke til å bruke norske underleverandører, sier Paal Fischenich.
Vil ha kompetansesenter Innovasjon Norge vil opprette et kompetansesenter for kompositter som skal motta kompositt-teknologi fra leverandørene av de nye kampflyene. Kompetansesenteret skal videreutvikle og formidle kompositt-teknologi til norske industri. Sammen med Nærings- og handelsdepartementet og Forsvarsdepartementet har Innovasjon Norge laget en forstudie om et slikt senter. Dersom dette senteret blir realisert, vil det få betydning også for andre enn dem som deltar i kampflyprogrammet. Senteret skal stille teknologi til disposisjon for norske bedrifter i forbindelse med produktutvikling og oppdrag for krevende kunder, opplyste seniorrådgiver Leif-Helge Salomonsen i Innovasjon Norge på en konferanse i desember 2006. Videre skal senteret bidra med teknologi og kunnskap til prosjekter knyttet til industrielle og offentlige forsknings- og utviklingskontrakter (IFU og OFU). Sigurd Aarvig/Plastforum
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093