23948sdkhjf

Hørt og sagt på Næringslivsdagen 2008:– Design deg ut av nedgangstidene!

Kanskje er det ikke fullt så enkelt å komme ut av nedgangstider som overskriften tilsier. Likevel, det ligger en del sannheter og mange muligheter i uttalelsen. Det var administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd som ved åpning av Næringslivsdagene 2008 i oktober hevdet at bedrifter som satser på innovasjon og design kan komme styrket ut av dagens finanskrise.
I salen nikket næringslivsfolkene og fremtredende foredragsholdere fra inn og utland som selv snaket om strategi, innovasjon og design. Stavik benyttet anledningen til å advare sterkt mot at norsk næringsliv, når kapitaltørke og finanstrøbbel er et faktum, kan komme til å kutte i utvikling, design og innovasjon. Han appellerte isteden til bedriftene om å satse enda sterkere på innovasjon og design.
– De bedriftene som lykkes best med innovasjon og design, øker sin suksessrate, produserer mer effektivt og med langt mer konkurransedyktige produkter og tjenester enn konkurrentene. I nedgangstider er dette et være eller ikke være for mange, understreket Stavik.
Og næringsminister Sylvia Brustad overtok talerstolen og fortsatte der Stavik slapp. – Norske bedrifter må satse mer på bruk av profesjonell designkompetanse. Metodisk jobbing med design gir økt innovasjon, og dermed økt konkurransekraft. Slik får vi fram flere norske merkevarer og suksesshistorier vi kan være stolte av, sa Brustad blant annet.
Også øvrige foredragsholdere støttet opp om viktigheten til å satse
Innovasjonsrådgiver Mikkel Rasmussen i ReD Associates kom inn på at innovasjon må involvere alle i bedriften. Budskapet var at arbeidet med innovasjon ikke bare må utføres kun av eksterne konsulenter eller en liten gruppe i virksomheten. For å oppnå gode løsninger, må alle i organisasjonen involveres.
Han viste til at de 50 beste innovasjonsbedriftene i verden kjennetegnes av at de har en klar forretningsvisjon. – Deres innovasjon er ikke bare relatert til produktene, men er en helhetsløsning på kundenes behov, sa Rasmussen.
Ifølge administrerende direktør Tim Ogilvie i Peer Insight har design klatret i verdikjeden hos mange bedrifter og han viste til flere eksempler på det og konkluderte med at selv om produkter kan ha en tendens til å bli fremstilt enklere, så er design viktigere enn noensinne for å lykkes.
Rådgivning
Norsk Designråd har opprettet en tverrfagligrådgivningsgruppe med kompetanse fra både næringslivet og designbransjen. Den har som mål å gi strategisk rådgivning overfor næringslivet. – Vi ønsker å være brobygger mellom næringslivet og designbransjen. Vi hjelper bedrifter med å identifisere og avdekke områder hvor vi mener design har en utløsende effekt, fortalte direktør Monica Fossnes Petersson. Hun kommer for øvrig til dagsseminaret «Fremtidens produkter – konstruksjon og design i plast» som arrangeres 4. november, også i DogA.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062