23948sdkhjf

Koenigsegg dropper Saab

Det ble slått stort opp i svenske og norske media da det i ettermiddag ble kjent at Koenigsegg Group har brutt forhandlingene med General Motors om kjøpet av Saab. – Det ser ikke bra ut for Saab, sier Bård Eker, medeier i Koenigsegg, til NRK.
Koenigsegg Group klarte altså ikke å komme til enighet om oppkjøpet av Saab, og forhandlingene med eieren, General Motors (GM) skal nå være avsluttet. – Vi beklager at vi etter seks måneders intensivt og målrettet arbeid har kommet til den vanskelige beslutningen at vi ikke kan gjennomføre kjøpet av Saab Automobile, sier administrerende direktør Christian von Koenigsegg i en pressemelding i ettermiddag.
Kunne ikke dra det for langt Fredrikstad-mannen Bård Eker, og hans selskap Eker Group, eier 49 prosent av den svenske sportsbilprodusenten Koenigsegg Group. – Det er veldig trist. Først og fremst på vegne av de ansatte i Saab, som vi har jobbet tett sammen med det siste halvåret. Vi har gitt dem lys i tunnelen vi nå ser at vi ikke klarer å få til, og det er innmari trist, sier Bård Eker til NRK. Han sier at det er trist å gi opp et prosjekt, men ser at Koenigsegg Group må være profesjonelle og ikke dra arbeidet for langt. – Nå kaster vi inn håndkleet, sier Eker.
Tiden rant ut Det var i juni i år at Koenigsegg Group inngikk en intensjonsavtale med GM om å kjøpe den svenske bilprodusenten Saab . – Tidsperspektivet har hele veien vært kritisk for vår strategi for å blåse nytt liv i selskapet. Dessverre har forsinkelser i ferdigstillelsen av avtalen ført til risiko og usikkerhet som hindrer oss fra en vellykket implementering av forretningsplanen for Saab Automobile, heter det videre i pressemeldingen fra Koenigsegg Group. Koenigsegg Group hadde satt 30. november i år som siste frist for å få avtalen i havn, men ønsker ikke å si noe om hvem som har vært skyld i at forhandlingene har trukket ut i tid. Bård Eker forteller at det er bittert at de må gi opp forsøket på å kjøpe den svenske bilprodusenten, og at han ikke ser for seg noen annen løsning for Saab. Eker sier også at det ikke er mulig å gi en enkel forklaring på hvorfor det ikke var mulig for partene å komme til enighet. Kinesiske Beijing Automotive Industry Holdings (BAIC) har også vært delaktige i arbeidet og finansierieringen for å få til Saab-kjøpet og den europeiske investeringsbanken (EIB) bevilget 21. oktober et lån på over fire milliarder svenske kroner til utvikling av miljø- og sikkerhetsteknologi. Garantier for lånet skulle gis av svenske myndigheter.
GM skuffet over utfallet – Vi er naturlig nok veldig skuffet over beslutningen, sier GM-sjef Fritz Henderson i en kommentar til nyhetsbyrået AFP. – Mange har jobbet utrettelig i løpet av de siste månedene for å skape en bærekraftig plan for fremtiden til Saab ved å selge merkevaren og produksjonen til Koenigsegg Group, sier Henderson videre. Ledelsen i GM skal nå samles for å vurdere den videre skjebnen til den svenske bilprodusenten.
Saab ledelsen uvitende De ansatte og ledelsen i Saab ble tatt fullstendig på sengen av nyheten om at Koenigsegg Group trekker seg fra forhandlingene. – Vi hadde ingen anelse om at en slik beskjed skulle komme nå. Vi visste at tid var en viktig faktor, men visste ikke at det var tidsfrist i dag, sier informasjonssjef i Saab, Eric Geers, til den svenske avisen Expressen . Statssekretær Jöran Hägglund i næringsdepartementet sier til svenske E24 at han foreløpig ikke har noen kommentar til saken, melder NTB. (Kilde: Sun Iren Bjørnås, Sun.Iren.Bjornas@nrk.no)
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.065