23948sdkhjf

Brødrene Aa bygger nye redningsbåter

Brødrene Aa AS skal bygge båtene og Redningsselskapet skal drifte dem i 10 år framover. Tre nye ambulansebåter skal bygges av Hyen-verftet og settes i tjeneste på Helgelandskysten. Kontraktsverdien er i underkant av 60 millioner kroner.
Daglig leder i Brødrene Aa, Tor Øyvin Aa, er godt fornøyd med å ha dratt i land enda en kontrakt på bygging av hurtiggående båter i karbonfibersandwich. Han forteller at man har jobbet med dette prosjektet i et drøyt år.
Tre båter til Helgelandskysten. Nå er det altså tre båter som skal bygges for Redningsselskapet/Helgelandssykehuset. Alle er ca. 20 meter lange og får en bredde på fem meter. I tjeneste vil båtene vanligvis holde 30-35 knops hastighet, men toppfarten ligger på rundt 40 knop. Brødrene Aa har levert en lang rekke hurtiggående båter de seneste årene, de fleste av dem i karbonfibersandwich og for passasjertrafikk. Også lignende ambulansebåter her vært levert fra Hyen-verftet tidligere, bl.a. «Rygerdoktoren» og «Rygerstril» til Rødne Ambulanse AS på Sjernarøy, og «Øyvakt» til Smøla kommune (bildet).
Sterkt og vektbesparende. Tor Øyvin Aa forteller at skroget produseres ved injisering av karbonfiber og vinylester i lukket form. – Sammenlignet med tradisjonell glassfiberarmering oppnås fire ganger høyere stivhet og to til tre ganger større strekkfasthet. Karbonfiberarmeringen reduserer den strukturelle vekten med rundt 40 prosent sammenlignet med glassfiber og skroget har også langt større komfort for folk om bord i båtene, sier Tor Øyvin Aa.
Redningsselskapet skal drifte. Ambulansebåttjenesten i Helgelandsområdet skal nå driftes av Redningsselskapet i ti år framover. Det formelle helseansvaret i regionen ligger under Helgelandssykehuset i Sandnessjøen, der styret nylig ga ambulansebåtoppdraget videre til Redningsselskapet, og der den formelle avtalen signeres i dag ved en markering på sykehuset. I følge en melding skal det være første gang at Redningsselskapet, som er 120 år om kort tid, har formelt ansvar for hele ambulansebåttjenesten i en så stor region som Helgelandskysten. – Driften av ambulansefartøyene på Helgeland vil ikke gå ut over, men drar nytte av Redningsselskapets erfaringer fra den ordinære redningsskøytedriften, og kommer til å være organisert som en egen enhet, sier generalsekretær Øyvind Stene i Redningsselskapet. Han forteller at i tillegg til ambulansefaglig kompetanse, vil én av mannskapet om bord også være utdannet redningsmann, slik at båtene også styrker sjøredningstjenesten i området. De tre båtene skal stasjoneres i søndre, midtre og nordre del av Helgelandskysten og de skal være driftsklare tidlig i 2012. Tor Øyvin Aa forteller at produksjonen av båtene vil starte i april eller mai. Den første båten overleveres i november 2011 og de to neste fortløpende, slik at de er operative tidlig i 2012. Asle Isaksen
Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078