23948sdkhjf

«Hedersprisen for god design» til Tandberg

Hedersprisen for god design ble en fight mellom en bank, en båtprodusent, en offshoreleverandør og et IKT-selskap. Sistnevnte, representert ved Tandberg AS og produktet EX90, gikk av med seieren på Designdagen 2011. Heder og ros, og stående applaus fra en fullsatt sal i DogA, ble Tandberg og produktet til del.
Om Tandbergs nye flaggskip kan vi fortelle at utviklingsarbeidet har tatt et par års tid. Bedriften bestemte seg for å utvikle EX90 til å være en videokonferanseløsning for skrivebordet. Det ble også målsatt at den nye løsningen virkelig skulle bli et flaggskip og posisjonere Tandberg som teknologi- og designleder. Tandberg ble for øvrig kjøpt av Cisco i 2010 og inngår nå i dette konsernet. For noen år tilbake lanserte Tandberg produktet 1700 MXP og bidro til å skape en ny nisje innenfor det konkurransepregede telekonferansemarkedet, såkalt «Desktop Telepresence». Den løsningen har også vært utgangspunktet i utviklingen av EX90 med et produkt som skal oppta liten plass på pulten. – Målgruppen vår er opptatt av effektivitet og brukervennlighet. Vi ønsket å lage noe som kunne være en integrert del av arbeidsdagen, forteller Ivan Marius Kristiansen, interaksjonsdesigner i selskapet. Cisco har for øvrig ett av landets største miljøer innen industridesign, eller rettere: teknologisk design. Avdelingen har 18 fast ansatte industri- og interaksjonsdesignere. Design brukes gjennom hele utviklingsprosessen, via konseptstudier til ferdigstilling av nye produkter og tjenester – EX90 er neste generasjon innen telepresence, med bl.a. berøringsskjerm som nå blir standard på flere av Tandbergs møteromssystemer. I samtaler skal den gi video med knivskarp kvalitet. Ellers fungerer den som en stor og god PC-skjerm som kan kobles til bærbar datamaskin. Da kan man også dele dokumenter med den man snakker med. Ved å vinkle kameraet ned mot bordet blir det til et dokumentkamera slik at man også kan dele fysiske dokumenter, tegninger og gjenstander, forklarer Kristiansen. Produktet ble lansert i andre kvartal 2010, og salget har gått så bra at Tandberg har måttet doble produksjonskapasiteten. Plastforum gratulerer!
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.737