23948sdkhjf

Scania med bunnpanne av plast

Den nye bunnpannen til Scania er et glimrende eksempel på plast som erstatningsmateriale. Den alene gir et kjøretøy som veier 6 kg mindre, med forbedret drivstofføkonomi, redusert støy og mindre utslipp.
Bunnpannen er sprøytestøpt med DuPonts Zytel (en PA66-kvalitet). Det bidrar til at den svenske lastebilprodusenten reduserer både støy, utslipp og vekt. Den lette, men robuste bunnpannen er blant de mange innovative tekniske løsningene på Scanias nye Euro 6-motorer. Løsningen er produsert i Sverige av Plastal Group AB. Materialer, design og bearbeidingsstøtte er gitt av DuPont og av prototypespesialisten Idé-Pro fra Skive i Danmark. De nye 13-liters Euro 6-motorerene (440 og 480 hk (324 og 353 kW)) som Scania presenterte første gang våren 2011, har nå altså fått enda en nyhet i og med premieren for en bunnpanne støpt med en varmestabilisert, glassfiberfylt PA66 (nylon). Det var i 2008 at Daimler presenterte en prisbelønnet bunnpannemodul i plast for serieproduserte biler. Scanias modul er, i følge DuPont, den andre i rekken og den første i det kommersielle lastebilmarkedet. Bunnpannen har gitt en vektreduksjon på mer enn 50 prosent, eller 6 kg, kontra forgjengeren i aluminium. Den er dermed et bidrag til å forbedre drivstofføkonomien og redusere utslippene. Også miljøkonsekvensene i form av støy fra lastebiler trekkes fram. Scania viser til at bytte fra metall til plast i bunnpannen demper motorstøy og imøtekommer kravene til støybelastning for Euro 6-motorer. Zytel-kvaliteten som brukes til Scania-bunnpannen er en 35 prosent glassfiberarmert, varmestabilisert og smørende PA66. Det er et materiale laget for tøffe, under-panseret applikasjoner som involverer høye temperaturer, olje og kjemikalier. Takket være lav smelteviskositet fyller denne kvaliteten de tynneste delene av kavitetene og gir raske syklustider. Ifølge utviklingsteamet hos Scania, var deres viktigste grunner til å velge Zytel at den tilfredsstilte tekniske krav til bruk i oksidert olje og fremdeles kunne ha full ytelse. Etter å ha kommet fram til endelig design og materiale tok Scania kontakt med danske Idé-Pro for å kontrollere og komme fram til de første trinnene i utvikling av detaljen. Idé-Pro produserer verktøy- og støpeformdetaljer og tilbyr også utviklingsverktøyer og kompetanse som trengs under prototypefremstillingen. Herunder er optimaliseringen av verktøyet for å unngå vridninger helt essensielt. DuPonts bistand har også vært sentral, både i designarbeidet og for produksjonsfasen, bl.a. med tanke på å oppnå en maksimalt god tetning mellom bunnpannen og motoren. Sistnevnte krevde toleransekontroll på en stor komponent (847mm (lengde) x 467mm (bredde) x 203 mm (høyde). Dette ble oppnådd gjennom omfattende flytanalyser, prototypetesting og løpende optimalisering av prosessparameterne. – Ribbene på undersiden av bunnpannen spiller en nøkkelrolle for å oppnå de tillatte toleransene for detaljen, samt sørge for en sekundær funksjon som et defensivt skjold mot steinsprut, sier Murray Smith, utviklingsspesialist hos DuPont Performance Polymers i Sverige. Ribbenes effektivitet mot steinsprut ble for øvrig testet ved DuPont European Technical Centre i Genève. En høyhastighets trykkluftkanon ble brukt til å skyte stålkuler i en vinkel på 45 grader og med en hastighet på 80 km i timen mot bunnpannen. Testene bekreftet at ribbene effektivt spredde energipåvirkningen. Skadene på ribbene til tross; den strukturelle integriteten til bunnpannen forble bevart.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.065