23948sdkhjf

Hedersprisen for god design 2013 til postbilen Paxster

Noen kaller Paxster for postbudenes kjørerevolusjon. Uansett; det lille el.kjøretøyet med utstrakt bruk av plastmaterialer gjør hverdagen enklere og ergonomisk riktig for postbudene. Og så er det en miljøvennlig doning. Bak produktet som fikk Hedersprisen står Loyds Industri, Eker Design og Posten Norge.
Hedersprisen ble delt ut av NHOs adm. direktør, Kristin Skogen Lund. Hun roste bedrifter som våger å tenke nytt og som bruker design som strategisk redskap for å fremme innovasjonen i Norge. – Det øker konkurransekraften og skaper morgendagens vinnere, sa Skogen Lund før hun åpnet konvolutten med vinneren.
Postbilen Loyds Paxster innehar utvilsomt en rekke nyskapende funksjoner og løsninger. Den har et tydelig særpreg og egenart, med store hjul som gir god fremkommelighet. Kjøreopplevelsen er både god og morsom og bilen er en gjennomtenkt som arbeidsplass. Det er lett å gå av og på ofte, og posten ligger tørt og lett tilgjengelig. Den får også med så mye brev, pakker og reklame at postbudene normalt ikke vil måtte ”fylle på” fra depotstasjoner. Og batterikapasiteten er god nok til å klare arbeidsdagen med god margin. Juryen og de involverte har mye å fortelle om designtankegangen der viktige hensyn som sittestilling, av- og påstigning, lastekapasitet og brukervennlighet havnet i førersetet. – Loyds har vært åpne for nye løsninger etter et nitid analysearbeid hos Posten. Vi jobbet med å få frem et uttrykk som understreket funksjonaliteten og som tok vare på alle ergonomiske løsninger. I tillegg er vi veldig fornøyde med å ha utviklet former som lett lar seg vakuumforme i plast. Jeg synes Paxster er både robust og leken estetisk, sier Josef Tangen, designansvarlig for Paxster hos Eker Design.
Det er mye plast i den nye bilen. Josef Tangen forteller videre at alle plastdetaljer som hører til eksteriøret har man altså valgt å produsere som vakuumformede deler. Det er brukt ABS med et akrylsjikt for å øke kvaliteten og gi en svært ripebestandig overflate. – Materialet er dessuten UV-bestandig, kuldebestandig og slagfast og går under resirkulert materiale, forteller Josef Tangen. Også Plexx i Fredrikstad er involvert. Eksteriørdetaljene blir nemlig produsert hos Opido Plast i Sverige, datterselskap av Plexx AS.
Om Loyds Industri AS kan vi kort fortelle at de har holdt til i Sarpsborg siden 1952 og drev de første 40 årene med utvikling og masseproduksjon av sikkerhetsbelter og barnesikringsutstyr til det europeiske marked. Selskapet eies i dag av HTS as, Hans Torgersen & Sønn AS, som er kjent som en av Europas ledende selskaper innen barnesikringsutstyr (og som også eier Hamax AS). Loyds industrier har på 2000-tallet fokusert på utvikling og produksjon av komponenter til varebiler og har investert stort i nytt, moderne produksjonsutstyr. Dagens hovedprodukter er utstyr for varebiler som leveres til en rekke fabrikker og importører i Europa, med Toyota Motor Europa som største kunde.
Posten Norge har lenge vært en stor kunde av Loyds Industrier, men kan nå bli betydelig. Totalt skal det leveres flere hundre Paxster-doninger over en periode på noen år. De seks første er allerede levert. I tillegg er bedriften også på vei inn på det internasjonale postmarkedet, der Frankrike, Sverige, Danmark, Finland, Østerrike og flere andre land kan være aktuelle mottakere.
Loyds Industri og Eker Design (og Plexx AS) er Østfold-bedrifter. De beviser at de kan design, de kan industrialisering og med bilen Paxster at de kan lage svært gode produkter. Alle vant de Hedersprisen for god design – i år i sterk konkurranse med Blaaster Wind Technologies, Stay og Redningsselskapet.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063