23948sdkhjf

Soldrevet elbil, DNV Fuel Fighter, klar for Shell Eco-Marathon

DNV Fuel Fighter ble i begynnelsen av mai avduket på Sirkus Shopping i Trondheim. Det er en elbil som er utviklet som et studentprosjekt ved NTNU. I mai skal bilen konkurrere i Shell Eco-marathon i Rotterdam, en konkurranse hvor målet er å kjøre så drivstoffeffektivt som mulig.
– Årets DNV Fuel Fighter er et resultat av et tverrfaglig samarbeid mellom studenter på NTNU og Norges Kreative Fagskole. Sammen med uunnværlig økonomisk og faglig støtte fra eksperter hos Det Norske Veritas har vi greid å lage en banebrytende elbil, forteller prosjektleder Nikita Sinansky fra DNV Fuel Fighter-teamet.
Drives av sol
I år er det 6. gangen at studenter fra NTNU bygger en bil for å delta i den internasjonale konkurransen Shell Eco-marathon. Også studenter fra Høgskolen i Østfold har vært ivrige bilbyggere og deltakere i denne konkurransen. Årets team på 14 studenter fra NTNU kommer i år fra studieretningene kybernetikk, maskin, elkraft, materialer, prosjektledelse, medie- og IKT-utdanning og produktutvikling. De får også hjelp av to fra grafiske designere på Norges Kreative Fagskole. Det Norske Veritas er hovedsponsor. Rune Torhaug, direktør for DNV Research and Innovation, avduket bilen og ga samtidig kjøredoningen nødvendig klarsignal for å rulle ut på veien. – Verden trenger løsninger som kan gi oss en bærekraftig framtid. For DNV er det viktig å støtte studenter som vil løse mange av disse utfordringene i fremtiden, sa Torhaug. – Mennesker med kompetanse er den viktigste ressursen vi har, og vi setter stor pris på samarbeidet med studentene og ønsker dem lykke til i Rotterdam, avsluttet Rune Torhaug.
Solcellepanelene på hver side av årets DNV Fuel Fighter gjør bilen unik. Under optimale forhold vil dette kunne generere det meste av den lille energien DNV Fuel Fighter trenger. I tillegg skal et lite batteri og lette byggematerialer som plast- og karbonfiber bidra til å øke vinnersjansene. DNV Fuel Fighter skal delta i klassen som kalles UrbanConcept.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.082