23948sdkhjf

Ingen får Miljøprisen i år

Snart er det Designdagen 2014, men det blir uten noen vinner av Miljøprisen. Ingen bedrifter har gjort seg fortjent til å motta denne på Designdagen 2014. – Vi er overrasket over at ikke flere i næringslivet satser strategisk på bærekraftige produkter og tjenester, sier prosjektleder Line Aandal Røijen i Norsk Designråd.
Miljøprisen skal utdeles årlig til en av mottakerne av Merket for god design som har utviklet et produkt eller en løsning med fremragende miljøegenskaper. Fjorårets vinner påpeker at miljøsatsing kan gi klare konkurransefortrinn: – Helse og miljø er to globale megatrender som det snart er umulig å komme utenom. Derfor ligger dette i bunnen for vår designfilosofi, og er en hjørnestein i utviklingen av alle våre produkter. Det har vært med på å gjøre oss til den mest lønnsomme stolprodusenten i Europa, forteller administrerende direktør Lars I. Røiri i Scandinavian Business Seating, den eneste bedriften som har mottatt Miljøprisen to ganger. Den norske møbelprodusenten eier merkevaren HÅG, en norsk eksportsuksess. – Blant kriteriene for å motta Merket for god design er miljøhensyn, men med Miljøprisen leter vi etter bedrifter som går langt utover dette. Når juryen ikke kan finne en verdig mottaker i år, kan det være et tegn på at næringslivet rett og slett ikke er offensive nok på miljø og bærekraft. Vi savner flere ansvarlige, moderne bedrifter som ser at det både går an å ta ideelle miljøhensyn og bruke det som et konkurransefortrinn. Her spiller strategisk designtenking en viktig rolle, sier Line Aandal Røijen i Norsk Designråd. I dag har Scandinavian Business Seating en dominerende posisjon i Skandinavia, er størst på arbeidsstoler i Vest-Europa og er på full fart inn i vekstmarkedene i Asia. Miljøprofilen har vært tungen på vektskålen for flere avtaler og kundene er villige til å betale litt mer. – I tillegg blir bærekraft stadig viktigere i konkurransen om store internasjonale anbud. Her kan miljøkrav telle opptil 30 prosent. Da kommer du ingen vei kun med kildesortering i kantinen og fagre ord om bærekraft i årsrapporten, sier Røiri. Hos HÅG gjennomsyrer miljøtankegangen hele verdikjeden: fra planlegging, design og konstruksjon til montering og transport, og videre til demontering og gjenvinning. Det gjør at HÅG i snitt har 50 prosent mindre utslipp per produsert stol enn konkurrentene. (Pressenytt)
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062