Kontrakten er en videreføring av leveransene fra de fem tidligere produksjonsseriene (LRIP 3-7). Arbeidene er en del av forretningsforholdet mellom Kongsberg Defence Systems og Lockheed Martin eller det som blant politikere betegnes som gjenkjøpsavtaler etter at Norge valgte JSF som nytt kampfly.
Lockheed Martins ledelse skryter av Kongsbergs kompetanse og sofistikerte, tekniske leveranser, som muliggjør at selskapet kan være med å kjempe om internasjonale leveranser til F-35. Fortsatt er man altså i de innledende rundene av produksjonsfasene. Men: i det fjerne forventes langt større produksjonsvolumer. Konserndirektør for Aerostructures i Kongsberg Defence Systems, Terje Bråthen, sier i en pressemelding at kontrakten representerer en ny, viktig milepæl for selskapets virksomhet hva angår avansert produksjon av flystrukturer.
– Vi er glade for å være en leverandør av høyteknologiske kvalitetsprodukter til F-35-programmet. Det bygger opp om og viderefører vårt langsiktige samarbeid med Lockheed Martin, sier Terje Bråthen.Kontrakten gjelder produksjon av haleror mm. til ca. 40 fly. Disse inngår i den initielle lavproduksjonsserien (Low Rate Initial Production) der man nå er kommet til nivå 8 (LRIP 8) til kampflyet F-35 Joint Strike Fighter (JSF).