Planene for et selvstendig Bayer MaterialScience ble for alvor kunngjort i september 2014.
Navnet som er valgt, Covestro, utgjør en kombinasjon av forkortede ord som skal gjenspeile identiteten til virksomheten. Bokstavene C og O er utledet fra samarbeid (cooperation), mens VEST betegner at selskapet er tungt og godt in
ert i state-of-the-art produksjonsanlegg. De siste bokstavene, STRO, viser at selskapet er sterkt (strong). Covestro skal nemlig være et selskap som skal representere noe sterkt: i innovasjon, i markedet og i de ansatte som en sterk arbeidsstyrke.
, ny retning og med en stor fremtid for et innovasjonsdrevet polymerselskap, sa Patrick Thomas, konsernsjef i Bayer MaterialScience, da navnvalget ble offentliggjort – Vi skal være et selskap basert på en sterk og erfaren ledelse med en velkjent portefølje av førsteklasses produkter der verdiskaping er satt i høysetet. Vi har lojale, dedikerte og høyt kompetente medarbeidere. Slik skal vi bygge fortsatt, fremtidig suksess, la han til.
Det nye navnetrepresenterer altså Covestros bedriftsidentitet, som i følge Bayer skal inkludere en ny, særegen, fargerik og levende merkevare. Patrick Thomas sa videre at det å være atskilt fra Bayer i fremtiden ville gi det nye selskapet stor fleksibilitet. Samtidig er det helt klart at Covestro må forfølge egne forretningsmål på helt selvstendig grunnlag. 1. september i år blir navnet virkelighet og fra midten av neste år skjer altså all virksomhet og utvikling på selskapets egne premisser, uten å kunne støtte seg til Bayers ryggrad.