23948sdkhjf

Introduserer nytt service-fartøy for offshore-wind

Kristiansand-selskapet ESNA AS har designet og introduserer nå et servicefartøy for betjening av vindanlegg offshore. Det er en såkalt SES-katamaran (Surface Effect Ships), basert på luftputeteknologi. Hastigheten i rolig sjø vil være over 40 knop. Firmaet har kalt konstruksjonen the Tern SES CTV.

The Tern , eller på godt norsk: Ternen, er basert på luftputedesign som sørger for å dempe påvirkningen av bølgebevegelsene under transport og for å øke arbeidstilgjengeligheten i vindparker når det er bølger.
Fartøyet har en maksimal hastighet på over 40 knop i rolig sjø, stikker mindre enn én meter ned i sjøen og det skal trygt kunne frakte personell selv når det er to meters signifikant bølgehøyde.

Bak ESNA AS (Espeland and Skomedal Naval Architects) står to kjenninger fra komposittbransjen, skipsingeniørene Nere Skomedal og Trygve H. Espeland. Tilsammen har de mer enn 25 års omfattende erfaring med design, bygging og drift av hurtiggående SES-fartøyer, senest fra Umoe Mandal, der de sluttet i sommer.
ESNA ble etablert for bare noen måneder siden og skal være et uavhengig skipsdesignselskap som også kan betjene kunder med andre, ønskede skipskonstruksjoner i komposittmaterialer.
– Luftputeteknologien som Ternen er utstyrt med gir et unikt tilbud når det gjelder ytelser tilpasset kravene for arbeid på vindmølleparker offshore. Det er spesielt tilpasset anlegg med middels avstand fra land, eksempelvis mellom 25 og 50 nautiske mil, der fartøyets hastighet vil bety mye, sier Nere G. Skomedal.

Trygve H. Espeland understreker at selv om denne første konstruksjonen av Ternen er utformet for å betjene offshorevindparker, kan utformingen enkelt tilpasses til andre markeder. Fartøyets design kan skaleres for å møte enda tøffere miljøer. – Her kan ESNA gi all nødvendig SES-kompetanse og komme med forslag til utstyr som er nødvendig for effektiv bygging av SES-fartøyer på et skipsverft som bygger i kompositt, avslutter Trygve H. Espeland.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Redaksjonen anbefaler

Send til en kollega

0.054