Hybridfergen som Brødr. Aa
nå bygger representerer designmessig noe helt nytt. Utformingen av overbygget kan utvendig minne om veisystemet i Trollstigen, eller stier for å komme opp bratte fjellsider. Gangveiene utvendig gjør at passasjerene virkelig kan flytte seg raskt og oppleve det omkringliggende landskapet fra utsiktposisjoner på toppen av overbygget og på begge sider av fartøyet. Salongene får også panoramautsikt.
Byggingen av karbonfiberfartøyeter allerede i gang hos Brødr. Aa AS, som også skal ha kommet opp med konseptet som har fått betegnelsen «Seasight». Katamaranen er 40 meter lang og 15 meter bred. Den har setekapasitet til 450 passasjerer.
På verftet i Hyen er man godt vant med spenstige karbonfiberfartøyer til rederier i inn- og utland. Denne gang er ledelse og ansatte samstemte i at dette konseptet representerer noe helt nytt. Design og estetikk er paret med karbon og ikke minst teknologi hva gjelder framdriftsmaskineri.
som hovedframdrift og nyttiggjør seg ABBs systemer for hybridløsninger. ABB skal levere en kompakt og lett versjon av sitt prisbelønte Onboard DC Grid-system. Det sikrer og kontrollerer energiflyten mellom el- og dieselmotor, propell og ladestasjon. I følge ABB er deres Grid-system et effektivt hjelpemiddel for å integrere el.- og dieselmotorer og ikke minst energiladingen av batteripakken og styringen av kraften til el.motorene. For «Seasight» vil dette bety at systemet overfører energi til batteriene under lading. Lading vil skje ved bryggene i begge ender av reisen eller dersom dieselmotorene startes.
overleveres fergeselskapet Fjord AS på vårparten og settes inn i trafikken på Nærøyfjorden i Sogn, en fjord som er oppført på UNESCOs verdensarvliste.
Dette blir nok en fjær i hatten for Brødr. Aa, og et fartøy som garantert vil bli lagt merke til nasjonalt og internasjonalt. Se flere illustrasjoner av eksteriør og interiør på
www.braa.no/seasightAI