23948sdkhjf

Spennende utvikling og nye ordrer for Hexagon Composites

I august er det kommet flere meldinger fra Hexagon Composites: Gjennom datterselskapet Hexagon Lincoln i USA går konsernet inn i markedet for brenselsceller for tunge lastebiler, datterselskapet xperion Energy & Environment/Hexagon Raufoss skal levere gasstanker til fire ASKO-lastebiler og i Irak har Hexagon Ragasco fått en ny stor ordre for gassbeholdere til en verdi av 120 millioner kroner.

For å ta det siste først: Hexagon Ragasco har fått en ny, stor ordre for LPG-sylindere fra det irakiske selskapet Gas Filling Company (GFC). Ordren har en samlet verdi på rundt ca 120 millioner kroner.
Leveransene er planlagt påbegynt i 4. kvartal 2017 og fortsette gjennom 1. kvartal 2018.
Med denne bestillingen øker selskapet sin allerede store markedsandel for LPG-komposittsylindere i det irakiske hjemmemarkedet.

Høytrykksbeholdere for gassdrevne lastebiler er absolutt et spennende felt å gå inn i. Hexagon Composites datterselskap xperion Energy & Environment er valgt som leverandør for leveransene av høytrykksbeholdere for ASKOs hydrogendrevne lastebiler.
Hexagon mottok denne ordren fra Hydrogenics Corporation i Ontario. Dette selskapet er en ledende utvikler og produsent av systemer for hydrogendrevne biler med leveranser til hele verden.
Gasstankene som skal leveres vil bli integrert i brenselcellesystemene for fire Scania, hydrogendrevne lastebiler til ASKO, som ønsker å være en pioner i dette vekstmarkedet.

Hexagons know how på høytrykks hydrogenbeholdere for personbiler videreføres nå til store lastebiler i et spennende samarbeid med Hydrogenics og Scania. I Hexagon Raufoss er man veldig spente på videreutviklingen i dette prosjektet.
I ASKO tror man at prosjektet er første skritt mot en storskala, hydrogendrevet lastebilflåte og på vei mot nullutslippssamfunnet. De første leveransene av gasstanker og systemer er planlagt i andre halvdel av 2017. De første hydrogendrevne lastebilene forventes å være operative for ASKO mot slutten av 2018.

Brenselcelle-markedet for tunge lastebiler er for øvrig et område som Hexagon Composites amerikanske datterselskap Hexagon Lincoln har tatt tak i. Innledende leveranser av lagringstanker for hydrogengass er gjort med Toyota Motor North America Research and Development. Tankene skal brukes i Toyotas satsning på brenselcelledrift for lastebiler, der det pt også drives en studie på havnen i Los Angeles for å få slutt på eksos og skadelige utslipp fra biler i havneområdet.
Verdensledende OEM’er har uttrykt at de tror at hydrogenbrenselcelleteknologi har enormt potensial i driften av fremtidens, tunge kjøretøyer.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125