23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på PlastForum

EU innfører strenge plastkrav i nytt regelverk for bilindustrien

For plastbransjen innebærer dette et betydelig løft – og et voksende marked for resirkulerte materialer.

I midten av desember 2025 kom Rådet og Europaparlamentet frem til en provisorisk avtale som nå skal formelt godkjennes. Når reglene trer i kraft, vil de erstatte to eksisterende direktiver og inngå som en sentral del av EUs grønne giv og handlingsplan for sirkulær økonomi. Det skriver Sirk Norge i en pressemelding.

Bindende mål for resirkulert plast i nye kjøretøy

En av de mest omfattende endringene er at EU for første gang innfører obligatoriske krav til bruk av resirkulert plast i bilproduksjon. Kravene gjelder for et langt bredere segment enn tidligere og omfatter nå også tunge kjøretøy, motorsykler og spesialkjøretøy.

De nye målene fases inn over en tiårsperiode:

  • 15 % resirkulert plast innen 6 år
  • 25 % resirkulert plast innen 10 år

Samtidig stilles det krav om at minst 20 % av denne plasten skal komme fra et lukket kretsløp – det vil si materialer som er gjenvunnet fra kasserte kjøretøy. Dette skal sikre at plast som allerede finnes i bilparken faktisk blir hentet tilbake og satt inn i nye produkter, fremfor å forsvinne i eksport eller uregulert avfallshåndtering.

EU-kommisjonen får også fullmakt til å innføre tilsvarende materialkrav for andre råvarer som aluminium, stål og kritiske metaller.

Designkrav skal sikre enklere gjenvinning av plastkomponenter

Det nye regelverket stiller betydelig sterkere krav til design for demontering, reparasjon og materialgjenvinning. Plastkomponenter må kunne tas ut, sorteres og behandles mer effektivt enn i dagens system. Dette åpner for økt etterspørsel etter plasttyper og polymerblandinger som er egnet for gjenvinning.

For leverandører av plastmaterialer og -komponenter vil kravene påvirke alt fra materialvalg til konstruksjonsløsninger og merking.

Lukket kretsløp skal hindre tap av verdifulle plastmaterialer

EU anslår at rundt 3,5 millioner kjøretøy “forsvinner” årlig, ofte som følge av ulovlig eksport eller demontering utenfor godkjente systemer. Dette bidrar til at store mengder plast ikke blir gjenvunnet.

Det nye regelverket innfører:

  • klare regler for når et brukt kjøretøy skal klassifiseres som et ELV,
  • dokumentasjonskrav ved eierskifte i risikosituasjoner,
  • et styrket system for utvidet produsentansvar, som skal sikre gratis innlevering og riktig behandling av kjøretøy i hele EU.

For plastaktørene betyr dette en mer stabil og forutsigbar tilgang på plast fra bilvrak – en råvare som fremover vil være nødvendig for at bilprodusentene skal nå de nye målene.

Eksportforbud for utrangerte kjøretøy

For å hindre tap av materialer og redusere miljøskadelig eksport til tredjeland innfører EU et forbud mot eksport av utrangerte kjøretøy som ikke lenger er trafikksikre. Forbudet trer i kraft fem år etter at regelverket begynner å gjelde.

Dette anses som en av de viktigste mekanismene for å sikre at plast fra bilparken forblir i EUs sirkulære økonomi.

Viktig milepæl for plastens rolle i bilindustrien

Med disse kravene setter EU en ny standard for plast i bilsektoren. Bilprodusenter må nå dokumentere bruken av resirkulerte materialer, samtidig som demontering og gjenvinning skal bli betydelig mer effektiv.

For plastindustrien åpner det seg dermed både nye krav og nye muligheter – fra avansert materialutvikling til industriell gjenvinning i stor skala.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|