EU-ministerrådet har vedtatt nye krav for gjenvinning av biler
EU skal fastsette konkrete krav for å sikre at designet av nye kjøretøyer støtter resirkulering senere, ifølge en artikkel på Plastforum.dk. Historiske biler er unntatt fra de nye reglene. De nye EU-reglene skal sikre at nye biler designes og produseres slik at alle deler kan gjenbrukes når kjøretøyet er utdatert. Nå er Ministerrådet i EU klare for forhandlinger med Parlamentet om de kommende strengere krav.
Ifølge Ministerrådet, er produksjon av kjøretøyer en av de mest ressurskrevende industrier i EU. Europas bilindustri står for 19 prosent av ståletterspørselen i EU (over 7 millioner tonn årlig), 10 prosent av det totale plastforbruket (6 millioner tonn årlig) og en betydelig andel av etterspørselen etter aluminium, kobber, gummi og glass.
– Regulering av kjøretøy ved slutten av deres levetid er en banebrytende endring for Europa. Den reduserer avfall, minimerer vår avhengighet av kritiske råvarer fra utlandet og plasserer vår bilindustri sentralt i den sirkulære økonomien. Med Rådets ståsted vil denne lovgivningen ikke bare øke konkurranseevnen til bil- og resirkuleringsindustriene våre, men også redusere byråkratiet til et minimum, sier Paulina Hennig-Kloska, Polens klima- og miljøminister.
Forslaget forventes å ha en positiv innvirkning på miljøbeskyttelsesnivået i Danmark, EU og globalt, da det vil føre til bedre behandling av utdaterte biler, redusere etterspørselen etter primære ressurser og materialer, samt skjerpe kravene til eksport av brukte og utdaterte kjøretøyer til tredjeland. Videre presiseres definisjonen av et utdatert kjøretøy og det introduseres unntak for historiske biler.
Det innføres utvidet produsentansvar, der produsentene holdes ansvarlige for hele livssyklusen til produktene sine, inkludert avfallshåndtering.