Byggmakker har gjennomført Plastløftet 2025

Byggmakker har, ifølge en pressemelding, de siste årene satset på reduksjon av plast, spesielt i sortimentet for egne merkevarer. Det har handlet om å redusere forbruket av plast og omlegging fra jomfruelig plast til resirkulert og gjenvinnbar plast, hvor de har prioritert produktkategorier med store volum.
– Malingsspann er blant produktkategoriene som har mye emballasje og dermed stort potensiale for plastreduksjon. Nå er emballasjen i Byggmakkers egeneide sortiment, Cello, byttet ut med resirkulert plast. Vi har hatt en positiv omsetningsutvikling innen denne kategorien, og er stolte av at vi med det også reduserer plastforbruket vårt i takt med dette, sier Åge Randen, Produktsjef Egne Merkevarer i Kesko Norge.
Byggmakker har jobbet aktivt med å redusere plastbruken, spesielt innen emballasje på egne merkevarer. Arbeidet førte til at selskapet gjennomførte Plastløftet for andre året på rad. Totalt ble det fjernet i overkant av 4,6 tonn plast i emballasjen for egne merkevarer i løpet av 2024.
Plastløftet er et initiativ i regi av Grønn Punkt Norge. Målet er å bidra til en mer sirkulær plastøkonomi ved å øke bruken av resirkulert plast og unngå unødvendig bruk av plast. Plastløftet skal også hjelpe norske bedrifter til å nå EUs nye mål for 2025/2030.
Byggmakker jobber med bærekraft i flere ledd av sin virksomhet. I 2023 ble de medlem av Handelens Miljøfond for å bidra i deres arbeid med å redusere Norges plastposeforbruk, fjerne plastforsøpling og øke plastgjenvinningen. Som en forlengelse av dette har de innført plastposer i salget som er laget av 80% resirkulert plast og laget i plast som kan gjenvinnes. Dette reduserer forbruket av jomfruelig plast med 2,6 tonn.
I årene fremover fortsetter arbeidet med plastreduksjon, og Byggmakker går for et nye plastløft.
– Vi fortsetter arbeidet med å justere for plastbruk i emballasjen på egne merkevarer og vil samarbeide tett med våre leverandører for å finne nye og innovative løsninger for å redusere vår miljøpåvirkning, sier Hans Joachim Motzfeldt, Miljø- og bærekraftsansvarlig i Kesko Norge.